تناقض تحریم ها با دستورکار داخلی واشنگتن

چین هنوز آمادگی مقابله با ایالات متحده بر سر ایران را ندارد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۸۳۱۱۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
ایالات متحده در تشدید کمپین اعمال فشار حداکثری خود علیه ایران اعلام کرده که معافیت از تحریم های نفتی تجدید نمی شود. این مساله به ویژه برای چین، بزرگ ترین مشتری نفتی ایران، با مشکلاتی همراه خواهد بود. اما به نظر می رسد در حال حاضر پکن توانایی سخت گرفتن به واشنگتن در این زمینه را ندارد.
چین هنوز آمادگی مقابله با ایالات متحده بر سر ایران را ندارد

نویسنده: پانوس موردوکوتاس

دیپلماسی ایرانی: عزم راسخ ایالات متحده در تحمیل تحریم ها به ایران و به صفر رساندن صادرات نفتی این کشور چین را در موقعیت دشواری قرار داده است؛ به ویژه وقتی مساله به گزینه های سیاست گذاری برای مواجهه و رسیدگی شرایط کنونی مربوط می شود. این دشواری موقعیت به ویژه در واکنش پکن به برنامه اخیر واشنگتن در ارتباط با عدم تجدید معافیت از تحریم ها علیه تهران بعد از 2 ماه مه، مشهود است. (ایالات متحده در ماه نوامبر پس از اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران، 8 مشتری نفتی این کشور را از آنها معاف کرد که چین یکی از آنها بود.)

پکن در مطلبی که روز سه شنبه پس از اعلام این خبر از سوی واشنگتن در «گلوبال تایمز» منتشر کرد، انتقاد شدیدالحنی را علیه کاخ سفید مطرح نکرد و به جای آن سعی کرد تا درباره منافع چین در خاورمیانه و شیوه های بالقوه ای که می تواند خسارت های ناشی از تحریم ها را تقلیل دهد، شفاف سازی کند. در سرمقاله این نشریه نوشته شده: «ما فکر می کنیم چین باید منافع و اصول خود را در ارتباط با خرید نفت از کشور واقع در خاورمیانه به صورت شفاف بیان و برای به حداقل رساندن خسارت ها به منافع ملی چین تلاش کند.» پکن همچنین نیت خود مبنی بر همکاری با اروپایی ها و روس ها را برای حفظ روابط حسنه با ایران را توضیح داد: «لازم است که چین با همکاری با بریتانیا، فرانسه، آلمان و روسیه از توافق هسته ای ایران محافظت و همچنین باید روابط دوستانه و همکاری با ایران را حفظ کند.»

با این اوصاف، به نظر می رسد که چین هنوز برای مقابله با آمریکا آماده نیست. در حقیقت، موقعیت و قدرت ژئوپولتیک و نظامی لازم برای این کار را ندارد. با توجه به اینکه پکن و واشنگتن در میانه مذاکرات تجاری برای پایان دادن به جنگ تعرفه ای هستند، زمان هم برای چنین کاری مناسب نیست.

با این حال، تئوفانیس ماتسوپولیوس، تحلیلگر نفتی در آتن می گوید که چین با قطع دسترسی به بازار نفت ایران خسارت شدیدی را متحمل خواهد شد: «ایالات متحده آمریکا علیه بیشتر قدرت های اقتصادی همچون چین و اتحادیه اروپا اعلام جنگ کرده است. مساله عدم تجدید معافیت ها در واردات نفت ایران که اخیرا پیش آمده، قیمت نفت را افزایش می دهد چراکه حدود 2 میلیون بشکه نفت خام در روز از بازار حذف خواهد شد. این اتفاق نرخ تورم را در اقتصاد چین افزایش می دهد و این کشور را با کاهش بیشتر سرعت رشد اقتصادی مواجه خواهد کرد.»

اما ماتسوپولیوس معتقد است که اتحادیه اروپا در این زمینه طرف چین را نخواهد گرفت: «کشورهایی که به طور مستقیم با برنامه های سرمایه گذاری چین همچون ابتکارعمل یک کمربند یک جاده در ارتباط هستند، از موضع چین دفاع می کنند. اما در اتحادیه اروپا در ارتباط با مسائل مهم و به ویژه در ارتباط با مسائل داخلی پیچیده در حال وقوع در داخل قاره سبز همچون افزایش مخالفت ها با اتحادیه اروپا، برگزیت و رویکرد افراطی ایتالیا، توافق نظری در سیاست خارجی دیده نمی شود.»

با این حال، جف یاسین، تحلیلگر ارشد بازارهای سهام در «بانیان هیل پابلیشینگ» بر این عقیده است که ایالات متحده در تهدیدهای خود برای اجرای تمام و کمال تحریم های نفتی علیه ایران جدی نخواهد بود. او گفت: «آخرین باری که دولت ایالات متحده این مساله را مطرح کرد، معلوم شد که تهدید در حد یک ببر کاغذی است. کاخ سفید هرگز درصدد اجرای تمام و کمال آن بر نیامد و نهایتا هم به جای اجرای تهدیدها به مجازات بزرگ ترین شرکای نفتی ایران، تصمیم گرفت ماجرا را به کل فراموش کند. انتظار دارم که این مرتبه هم شرایط تا اندازه زیادی مشابه همان زمان باشد. چنین اقداماتی بیشتر برای اهداف سیاسی داخلی طراحی شده اند تا موارد ژئوپولتیک.»

از جمله این اهداف در سیاست داخلی می تواند جلب رضایت تولیدکنندگان نفت آمریکایی باشد که ذینفعان اصلی افزایش قیمت نفت به شمار می روند. به گفته یاستین، یک دلیل مهم وجود دارد که سبب می شود واشنگتن نتواند تحریم های شدیدتر نفتی را علیه شرکای تهران پیش ببرد و آن این است که چنین اقدامی به دستورکار داخلی دولت ترامپ آسیب وارد می کند که کمترین آنها افزایش بیشتر قیمت نفت است و اگر قیمت نفت بالاتر از بشکه ای 75 دلار که بیشترین سطح در سال گذشته بوده برسد، سبب می شود وزیدن باد موافق کنونی در بازارهای سهام متوقف شود.»

منبع: فوربز / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: تحریم های آمریکا علیه ایران تحریم های نفتی علیه ایران پایان معافیت ها از تحریم های آمریکا علیه ایران مشکلات چین در مقابله با آمریکا افزایش قیمت نفت


( ۶ )

نظر شما :

احسان ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۷:۲۲
خرید نفت از ایران فارغ از مزیت بالای اقتصادی ناشی از ارزان تر بودن نفت ایران و امکان تهاتر و فروش کالا در قبال بهای آن با توجه به تحریم های بانکی کشورمان برای چین در یک مقیاس کلان یک مسئله استراتژیک است در حال حاضر اگرچه به واسطه پیشرفت بشر تنوع قابل ملاحظه‌ای در منابع انرژی صورت گرفته اما هنوز بخش عمده ای از اقتصاد جهانی وابسته به نفت است و در جهان کنونی واقعیت بزرگ این است که حجم عمده ای از نفت جهان اکنون به وسیله متحدین آمریکا در جهان تولید می شود و در نتیجه کنترل آن به دست آمریکا است و میتوان گفت ایران در حال حاضر تنها کشور مستقل خاورمیانه است همچنین بخش عمده ای از منابع نفتی مستقل از آمریکا تحت سیطره قدرت دیگر جهانی یعنی روسیه است که به رغم اشتراکات فراوان ایدئولوژیک در بسیاری از موارد منافع متضادی با چین دارد بنابراین چین در افق آینده خود نیاز به چند منبع تامین انرژی کاملا مستقل دارد که بتواند با استفاده از آن امکان چانه زنی و کنشگری در مواقع حساس را حفظ کند چنان که تاریخ ثابت نموده که در راه ایجاد یک قدرت هژمونیک پایدار نیاز به تامین انرژی یک مسئله جدی است کما اینکه بحران انرژی و کمبود سوخت میتواند موجب سقوط بزرگترین و قدرتمند ترین ابر قدرتها مشابه آنچه برای ماشین جنگی آلمان هیتلری شد بشود همچنین یک ایران تحت سیطره آمریکا بخش بزرگی از طرح‌های بلند پروازانه چین را در تسخیر اقتصاد خاورمیانه و اروپا که اتفاقا نیاز به گذرگاهی ایمن همانند ایران دارد را تحت تاثیر قرار میدهد و بسیاری از منافع سیاسی امنیتی چین را به خطر خواهد انداخت بنابراین اگرچه شرایط کنونی جهانی انتخاب را دشوار میکند اما مطمئنا در جدال آمریکا با ایران چین سعی در ایجاد راه کاری میانه خواهد نمود که از این رهگذر منافع خود را تامین نماید و حتی اگر به صورت زیر زمینی و غیر رسمی خرید نفت از ایران را ادامه میدهد