سفیر ایران در فرانسه: چندجانبه‌گرایی متکی بر خرد جمعی ضامن صلح و امنیت در جهان+تصاویر مراسم

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۱ کد : ۱۹۸۳۰۹۸ سرخط اخبار

سفیر ایران در پاریس عنوان کرد: جهان چند صدایی و چند جانبه گرا در یک محیط متکی بر خرد جمعی می‌تواند ضامن صلح و امنیت در جهان باشد.

قاسمی:  چندجانبه‌گرایی متکی بر خرد جمعی ضامن صلح و امنیت در جهان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در نشستی با دانشجویان کارشناسی ارشد امنیت بین‌المللی موسسه مطالعات سیاسی پاریس در جمع آنها عنوان کرد: جهان چند صدایی و چند جانبه گرا در یک محیط متکی بر خرد جمعی می‌تواند ضامن صلح و امنیت در جهان باشد.

 

13980207000546_Test_PhotoL.jpg

 

سفیر ایران در فرانسه همچنین اظهار داشت: برجام یک دستاورد تاریخی و بسیار موثر بود که با تلاش و مذاکرات طولانی اعضای شورای امنیت و آلمان با ایران به نتیجه رسید و بار دیگر نشان داد که دیپلماسی، هنر فائق آمدن بر برخی مشکلات به منظور ممانعت از وقوع جنگ و تنش است.

وی ادامه داد: حاصل نتیجه دو سال مذاکرات فشرده، نه تنها موفقیت برای ایران بلکه یک پیروزی برای سیاست جهان در عرصه چند جانبه گرایی بود.

قاسمی افزود: متاسفانه شاهد هستیم با تغییر دولت و روی کار آمدن هیأت حاکمه جدید در آمریکا، این کشور ضمن تغییر رویکرد در مواجهه با مسائل جهانی و اتخاذ سیاست یکجانبه گرایی نه تنها از برجام خارج شد، بلکه در یک اقدام بی سابقه سایر کشورهای جهان را نیز تشویق به نقض تعهدات بین‌المللی و تهدید به اعمال تحریم یکجانبه در صورت اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌کند. 
وی ادامه داد: طی یک سال گذشته ایران تمام تعهدات برجامی خود را که ۱۴ بار به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است، اجرا کرده و به توصیه کشورهای اروپایی همچنان در این توافق باقی مانده است. البته کشورهای اروپایی متعهد شده‌اند تا در این جهت مقدمات لازم از جمله اجرای مکانیسم تبادلات مالی( اینستکس) را به منظور منتفع شدن ایران از مزایای اقتصادی برجام فراهم کنند که در این خصوص اقداماتی از سوی طرفین در حال پیگیری و اجرا است. اگرچه انتظار داریم بایستی این روند باسرعت بیشتری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: هنوز طرف‌های اروپایی نتوانسته‌اند تعهدات خود را نسبت به آنچه در برجام پیش بینی شده بود، انجام دهند، لذا اقدامات و گام‌های سریع برخی کشورهای اروپایی محک و ملاک  بسیار جدی و تعیین کننده برای سیاست‌های ایران خواهد بود و دقیقا  چگونگی این رفتارها در حال رصد است.
سفیر ایران در بخش‌های دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات ایران در حفظ و ثبات منطقه، مبارزه با تروریسم و همکاری با سایر کشورها توضیح داد.

بهرام قاسمی سخنگوی سابق وزارت خارجه اخیرا برای تصدی سفارت ایران در پاریس به فرانسه رفت. او جایگزین «ابوالقاسم دلفی» سفیر سابق ایران شده است که تیر ماه 1397 زودتر از موعد، اعلام بازنشستگی کرد و به تهران بازگشت و در طی این مدت نیز سفارت ایران در فرانسه در حد نفر دوم اداره شد.

کلید واژه ها: بهرام قاسمی فرانسه


نظر شما :