تصمیم ترامپ ابعاد مختلفی دارد

اقدام امریکا علیه سپاه و تاثیرات آن بر عراق

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۸۲۶۹۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
می توان پیش بینی کرد که فشارهای امریکا به طرف های عراقی با دو واکنش مواجه شود؛ یا نیروهای حشد الشعبی و گروه های تشکیل دهنده آن تسلیم فشارهای امریکا شوند و به تدریج از ایران و سپاه پاسداران فاصله بگیرند که با توجه به نوع رابطه و در هم تنیدگی روابط دو جانبه آنها و همچنین روحیه ضدامریکایی موجود نزد گروه هایی نظیر حشد الشعبی وقوع چنین اتفاقی بعید و حتی غیرممکن است؛ یا این که در برابر خواسته و فشارهای امریکا بایستند که احتمال آن بیشتر است.
اقدام امریکا علیه سپاه و تاثیرات آن بر عراق

دیپلماسی ایرانی: اقدام دولت امریکا به ریاست دونالد ترامپ در گنجاندن سپاه در فهرست گروه های تروریستی عواقب بسیاری دارد. ایالات متحده گفته که این کار را در راستای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. جدای از عواقب خطرناکی که این اقدام می تواند در پی داشته باشد که نشان از آن دارد که افرادی که اطراف ترامپ هستند، جنگ طلبانی هستند که سودای پیاده سازی سناریوی عراقی جدید در خاورمیانه، بدون توجه به عواقب و ابعاد آن دارند، اما جوانب دیگری نیز دارد؛ از جمله این اقدام در نوع همکاری سپاه با گروه های متحد خارجی اش تاثیر مستقیم می گذارد. مثلا در عراق که حمایت سپاه از گروه های مبارز عراقی به ویژه در مساله مبارزه با تروریسم، تاثیری شگرف در تامین امنیت این کشور داشته است. 

بر کسی پوشیده نیست که گروه هایی که در حال حاضر تحت لوای حشد الشعبی گرد آمده اند همگی متاثر از سپاه پاسداران و مورد حمایت آن هستند. این گروه ها که در زمان فتوای مرجعیت در پی ورود داعش به عراق برای مبارزه با آن تحت عنوان حشد الشعبی شکل گرفتند، گروه های نوپایی بودند که نیاز به آموزش های همه جانبه نظامی و امنیتی داشتند که در سایه خودداری کشورهای خارجی نظیر ایالات متحده در انجام این مسئولیت ایران به طور کامل این مسئولیت را بر عهده گرفت و این مساله سبب شد تا نوعی وابستگی امنیتی – نظامی – اعتقادی به سپاه در میان نیروهای حشد الشعبی ایجاد شود. وانگهی از آن سو، ایالات متحده که خود چندان دل خوشی از گروه های حشد الشعبی ندارد و همواره به صراحت از مقام های عراقی انحلال آن را خواستار شده است، اکنون می تواند در راستای این اقدام خود علیه سپاه آنها را تحت فشار بگذارد. اگرچه تا کنون هم امریکا برخی گروه های حشد الشعبی را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده است. 

می توان پیش بینی کرد که فشارهای امریکا به طرف های عراقی با دو واکنش مواجه شود؛ یا نیروهای حشد الشعبی و گروه های تشکیل دهنده آن تسلیم فشارهای امریکا شوند و به تدریج از ایران و سپاه پاسداران فاصله بگیرند که با توجه به نوع رابطه و در هم تنیدگی روابط دو جانبه آنها و همچنین روحیه ضدامریکایی موجود نزد گروه هایی نظیر حشد الشعبی وقوع چنین اتفاقی بعید و حتی غیرممکن است؛ یا این که در برابر خواسته و فشارهای امریکا بایستند که احتمال آن بیشتر است. در این صورت فشارهای امریکا می تواند اصطکاک آن با نیروهای حشد الشعبی را افزایش دهد.   
از سوی دیگر، با تروریستی دانستن نیروهای امریکایی از سوی ایران، تهران نیز می تواند فشارهای بیشتری را به طرف عراقی برای فشار بر امریکایی ها آغاز کند. مثلا می تواند به نمایندگان مجلس عراق فشار بیاورد که قانون خروج نیروهای امریکایی از خاک عراق را تصویب کنند. 

به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که احتمالا بحرانی تازه شکل بگیرد که به سرعت پیچیده شود و ابعاد آن گسترده تر شود. 

البته این احتمال فقط شامل عراق نیست، بلکه در تمامی کشورهای منطقه که ایران و سپاه حضور موثر و روشنی دارد نظیر لبنان، یمن و سوریه بروز چنین اتفاقی پیش بینی می شود./خراسان

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: الحشد الشعبی افزودن سپاه به فهرست گروه های تروریستی ایران و عراق عراق و امریکا


( ۳ )

نظر شما :