ایران و عراق دفاع هوایی پیوسته ای خواهند داشت

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۴ کد : ۱۹۸۲۶۱۴ سرخط اخبار

رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ایران و عراق در آینده دفاع هوایی پیوسته ای خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، سردار سرلشکر «محمد باقری» روز یکشنبه پس از دیدار با رییس ستاد ارتش عراق که در محل ستادکل نیروی های مسلح ایران برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران با ارتش عراق روابط گرمی دارد.
وی به دیدار با رییس ستاد ارتش عراق در حاشیه اجلاس سه جانبه ایران عراق و سوریه در دمشق اشاره کرد و یادآور شد: 2 کشور علایق و روابط بسیار عمیقی دارند. روابط ایران با عراق متفاوت از روابط ما با سایر کشور های است زیرا ما دارای تهدیدات و علایق مشترک هستیم.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، حجم رفت و آمد زوار ایرانی به عراق را قابل قبول توصیف کرد و گفت: نیروهای مسلح 2 کشور باید در راستای اهداف دوجانبه همکاری ها را توسعه دهند. 
سرلشکر باقری با بیان این که در دیدار امروز درمورد موضوعات مختلف مرزی بحث شد، خاطرنشان کرد: من در زمینه ضرورت بازگشایی مرز خسروی برای زوار گفت و گو کردم که طرف مقابل قول داد به سرعت امنیت استان دیالی و مسیر تردد زوار را تامین کند و این مرز بازگشایی شود.
وی با تاکید بر این که باید زمینه ای فراهم شود تا زوار ایرانی بتوانند به صورت زمینی از طریق مرزهای مشترک عراق به سوریه نیز سفر کنند، افزود: طرف عراقی در این زمینه اعلام آمادگی کامل کرد و درحال آماده سازی جاده های مرزی است، طرف سوری نیز آمادگی اولیه را اعلام کرد.
رییس ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد: بر اساس تفاهم مقامات عالی ایران و عراق لایروبی رودخانه اروند قرار است به سرعت انجام شود و‌ امنیت این کار را نیروهای مسلح 2 ‌کشور بر عهده گرفتند. 
سرلشکر باقری افزود: امروز درخصوص همکاری ‌2 کشور در دهانه اروند رود و خلیج فارس نیز گفت و‌گو شد تا شاهد امنیت بهتر در خلیج فارس باشیم. 
وی خاطرنشان کرد: در مورد سایر ابعاد همکاری ها همچون دفاع هوایی پیوسته ایران و عراق نیز بحث شد؛ این امکان وجود دارد که ما از جانب مرزهای غربی تهدیدات هوایی را احساس کنیم از این رو قرار شد بخش های دفاع هوایی دو کشور با هم کار کنند و به هماهنگی بیشتری در این زمینه برسند.
رییس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: همچنین در مورد همکاری های آموزشی، رزمایش های مشترک و انتقال تجربیات ایران به عراق هم تفاهم های خوبی شد که در سفر رسمی ایشان به عراق این همکاری ها نهایی و عملیاتی خواهند شد. 
سردار باقری درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفت: در مورد مساله مقابله با تحریم آمریکا علیه ایران؛ هم مقامات سیاسی و هم مقامات نظامی در خصوص مشارکت نکردن عراق در این تحریم ها اطمینان می دهند و تاکنون نیز همکاری هایخوبی با کشور ما دارند.
وی از دیگر محورهای مذاکرات خود با طرف عراقی را موضوع حضور نظامی آمریکا در عراق اعلام کرد و یادآور شد: طرف عراقی اطمینان داد که کنترل بیشتری در این زمینه خواهد داشت و‌ حضور نیروهای آمریکایی صرفا برای آموزش نیروهای عراقی است ‌و آنها تحت کنترل ارتش عراق هستند. 

کلید واژه ها: ایران و عراق


نظر شما :