ایران و چین با شرایط تازه ای روبرو هستند

۰۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۵ کد : ۱۹۸۱۸۳۶ سرخط اخبار

 خبرگزاری رسمی چین با اشاره به دیدار 'وانگ یی' وزیر خارجه چین با 'محمد جواد ظریف' همتای ایرانی خود در پکن نوشت: دو کشور با شرایط و تحولات تازه ای روبرو هستند.
به گزارش ایرنا شینهوا روز چهارشنبه گزارش کرد: وزیر خارجه چین در دیدار با ظریف تاکید کرده است چین و ایران با وضعیت جدیدی روبرو هستند و اوضاع خاورمیانه و جهان هم با تحولات زیادی روبرو شده است.
بنا به این گزارش، 'وانگ یی' نقش ایران را در منطقه بسیار مهم و با ارزش توصیف کرده و گفته است انتظار داریم تهران باز هم گام های سازنده تری برای پیشبرد حل مسایل بردارد.
خبرگزاری چین از قول وزیر خارجه این کشور می افزاید: دو کشور با تحولات و اوضاع جدیدی روبرو هستند چین و ایران هزاران سال قدمت روابط دارند و باید با هوشیاری از این مناسبات حراست کرده و آن را رشد دهند و نیروی تازه ای به آن تزریق کنند.
شینهوا از قول ظریف آورده است: ایران به مشارکت باچین ارزش می دهد و این کشور را شریک خود در همه زمینه ها می داند.
خبرگزاری چین به بخش دیگری از اظهارات وزیر خارجه ایران اشاره کرده و افزوده است: ایران انتظار دارد چین نقش بیشتری در عراق، سوریه و خاورمیانه و همچنین بازسازی افغانستان ایفا کند.
شینهوا تصریح کرد که وزیران خارجه چین و ایران درباره برجام و اینکه همه طرف ها باید به آن پایبند باشند و مفاد توافق هسته ای را مراعات و اجرا کنند، گفت و گو کردند.
گزارش افزود که ظریف تاکید کرده است طرح راه ابریشم برای هر دو کشور مهم است و ایران در آن مشارکت سازنده ای خواهد داشت.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به دعوت 'لی جان شو' رییس کگره خلق چین به این کشور سفر کرده است و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه چین نیز وی را همراهی می کند.

کلید واژه ها: ایران و چین


نظر شما :