اردوغان:تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه درست بود

۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۰ کد : ۱۹۸۱۰۲۴ سرخط اخبار

رئیس جمهوری ترکیه هشدار داد که خروج آمریکا از سوریه باید با دقت و با حضور شرکای درست و مناسب برنامه‌ریزی شود. ترکیه تنها کشوری است که قدرت و تعهد مشارکت در این امر را دارد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مقاله‌ای در روزنامه‌ نیویورک تایمز یک روز پیش از دیدار با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ترکیه متعهد شده که داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه را از بین ببرد.

وی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با اعلام خروج از سوریه اقدام درستی انجام داد اما این خروج باید با طرح‌ریزی دقیق و همکاری با شرکای درست و مناسب برای حفاظت منافع آمریکا جامعه بین‌المللی و مردم سوریه انجام گیرد.

اردوغان در بخش دیگری از این مقاله آورد: ترکیه به عنوان دومین دارنده ارتش بزرگ در ناتو تنها کشوری است که قدرت و تعهد انجام این کار را دارد. ترکیه به شکست داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در سوریه متعهد است.

وی با اشاره به نقش ترکیه در روند صلح ژنو و آستانه و موضعش به عنوان تنها کشوری که قادر به همکاری همزمان با آمریکا و روسیه است تاکید کرد که ترکیه قصد دارد اقداماتش را در همکاری و هماهنگی با متحدانش انجام دهد.  

اردوغان نوشته است: ما براساس این شراکت در سوریه وارد عمل می‌شویم.

وی با درخواست از دیگر بازیگران منطقه برای مشارکت در اقدام برای خاتمه دادن به داعش و حفظ تمامیت ارضی سوریه  نوشته است: ترکیه داوطلبانه این بار سنگین را در این لحظه حساس تاریخی بردوش می‌کشد. ما بر روی کمک و حمایت جامعه بین‌المللی حساب کرده‌ایم.

اردوغان هشدار داده که جامعه بین‌الملل باید از انجام اشتباه‌های گذشته در عراق درس بگیرد و آنها را تکرار نکند. درس‌های گرفته شده از عراق؛ جایی که داعش در آن  متولد شد باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با ذکر این نکته که ترکیه در سال ۲۰۱۶ اولین کشوری بود که نیروی رزمی زمینی برای مبارزه با داعش به سوریه اعزام کرد گفته است که این اقدام گام مهمی در ممانعت از دستیابی داعش به مرزهای ناتو و انجام حملاتی در ترکیه و اروپا بوده است.

رئیس‌جمهور ترکیه نوشته است: سربازان ترکیه به همراه ارتش آزادی‌بخش سوریه خانه به خانه برای ریشه‌کنی شورشیان داعش در الباب جنگیدند.این رویکرد ترکیه شرایط باثباتی را برای مردم سوریه ایجاد کرد چراکه باعث حفظ زیرساخت‌ها ، بازماندن مدارس و حمایت از بیمارستان‌ها و پروژه‌های تجاری و ایجاد فرصت‌های شغلی شد. این ثبات تنها درمان تروریسم است. بار دیگر تکرار می‌کنم هیچ پیروزی بر تروریست‌ها وجود نخواهد داشت. ترکیه برای تضمین امنیت خود و در جهت منافع جامعه بین‌المللی هرآنچه باید و بتواند انجام خواهد داد.

اردوغان نسبت به اجرای استراتژی فراگیر کشورش در زمینه نابودی علل اصلی افراط‌گرایی و رادیکالیسم ابراز تمایل کرد و افزود:‌ آنکارا با قدرت مصمم به مبارزه با داعش و تمام گروه‌های تروریستی در سوریه است.

وی با درخواست همکاری تمام گروه‌ها به منظور نابودی داعش و حفظ تمامیت ارضی سوریه نوشته است: از لحاظ نظامی داعش در سوریه شکست خورده است اما باقی‌مانده‌های این گروه می‌توانند بهانه‌ای برای دخالت در امور داخلی سوریهب اشند. پیروزی نظامی علیه این گروه تروریستی گام اول است و ترکیه استراتژی جامعی برای ریشه‌کنی افراط‌گرایی دارد. قدم اول ایجاد نیروهای ثبات‌ساز در سوریه از تمامی اقشار اجتماعی این کشور است تنها یک نهاد متنوع قومی می‌تواند به همه سوری‌ها خدمت کند و نظم و قانون را در تمامی کشور برقرار سازد. در این راستا باید بگویم ما هیچ بحثی درباره کردهای سوریه نداریم. در شرایط جنگی بسیاری از جوانان سوری راهی جز پیوستن به یگان‌های مدافع خلق و حزب دموکرات کردستان نداشتند.  

اردوغان با یادآوری گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره نقض قوانین بین‌المللی توسط یگان‌های مدافع خلق و بکارگیری کودک سربازان گفته است که ترکیه روند بسیار جدی را برای سپردن این کودکان به خانواده‌هایشان آغاز کرده است.
به گفته وی تضمین حضور نماینده‌ای از همه اقشار جامعه اولویت دیگر است. کسانی که هیچ ارتباطی با گروه‌های رتوریستی ندارند می‌توانند نماینده جامعه خود در دولت محلی تحت نظارت ترکیه باشند. شوراهای محلی در بخش‌های کردنشین متشکل از نمایندگان جامعه کرد خواهد بود و همزمان دیگر گروه‌ها نیز نمیانده سیاسی خود را خواهند داشت. مقام‌های باتجربه ترکیه به عنوان مشاور در امور شهرداری، آموزش بهداشت و سرویس های اضطراری فعالیت خواهند کرد.

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان


( ۱ )

نظر شما :