قاسمی: اروپا نشان داد از توان لازم در برابر فشار آمریکا برخوردار نیست

۱۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۹۸۰۸۹۵ سرخط اخبار

قاسمی در ابتدای این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره SPV (سازوکار ویژه مالی اروپا) و اینکه آیا مذاکرات با اروپا در این زمینه پایان یافته است؟ گفت: مدتی است مذاکرات ایران با اروپا و ۱+۴ در جریان است.بنا به خواست این کشورها و جامعه جهانی بعد از خروج آمریکا از برجام و علاقه‌مندی برای حفظ برجام و تعهد طرف‌ مذاکره با ایران منهای آمریکا برای تامین منافع حاصل از برجام برای جمهوری اسلامی ایران قرار شد مذاکرات  با اروپا و ۱+۴ برای یافتن سازوکار مالی برای تبادل همکاری‌ها در دورانی که آمریکا تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه خود را مجددا بازگرداند، انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در طول زمان یکسری واقعیات خود را نشان داد، اظهار داشت: پیچیدگی‌ ایجاد یک چنین سازوکار جدیدی با توجه به شرایط تحریم بین ایران و این کشورها و همچنین فشار بی اندازه و قلدرمابانه آمریکا بر کشورهای اروپایی، باعث شد تا حد زیادی این موضوع زمانبر شود و بیش از حد مذاکرات و تلاش برای نهایی شدن این سازوکار به طول بینجامد.

وی افزود: علاوه بر اراده سیاسی اتحادیه اروپا که به هر حال مشهود بود و در سخن مکررا در این باره صحبت کردند و خواهند کرد؛ ولی در عمل اتحادیه اروپا نشان دادند که در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند و علیرغم تاریخ‌هایی که مشخص کرده بودند و وعده‌هایی که وجود داشت، نتوانستند این سازوکار را به مرحله نهایی خود که مورد قبول ایران باشد، برسانند. 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سه فاکتور شامل پیچیدگی این مکانیسم، فشار بی حد و اندازه آمریکا و ناتوانی اتحادیه اروپا در قبال آمریکا و سیطره دلار و اقتصاد آمریکا بر موسسات مالی و شرکت‌های اروپایی، افزود: ما هنوز این موضوع را دنبال و در دستور کار داریم و امیدواریم اروپا در این برهه حساس و در این آزمون جدی بتواند از هویت، ارزش‌ها و استقلال خود در قبال آمریکا و دلار دفاع کند و از حیثیت اروپا بتواند در یک دفاع منطقی، در اتمام این سازوکار موفق باشد و گامی به جلو بردارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: اگر اروپا نتواند این سازوکار را به سرانجام برساند باید منتظر فشارهای بیشتر اقتصاد آمریکا بر اروپا و عواقب جانبی آن در آینده باشد که فکر می‌کنم برای اروپا به لحاظ حیثیتی و هویتی، موضوع ناخوشایندی حتما خواهد بود.

کلید واژه ها: بهرام قاسمی


( ۳ )

نظر شما :