ایاد علاوی: عراق نمی تواند به تحریم ها علیه ایران متعهد نباشد

۰۶ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۸۰۳۲۶ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «ایاد علاوی»، رئیس ائتلاف «الوطنیه» و نخست وزیر اسبق عراق، نسبت به بازگشت مجدد داعش در پی وضعیت بحرانی آوارگان موصل هشدار داد.

علاوی در گفت‌وگو با روزنامه «الحیات»، با اشاره به تکمیل نشدن کابینه «عادل عبدالمهدی» گفت: «مشکل امروز عراق نبود وزیر نیست بلکه نبود نقشه راهی است که وزارتخانه‌ها باید طی کنند تا کشور را به ساحل امن برسانند». او افزود: «دولت فعلی برآمده از انتخاباتی ناسالم و غیر شفاف و روند سیاسی ناتوانی است که همه طیف‌های ملت عراق در آن جای نگرفته‌اند و مبنای اصلی آن سهمیه‌بندی سیاسی است. با این اوضاع، دولت در شرایط بسیار دشوار قرار دارد، نزاع‌های داخلی و خارجی و منطقه‌ای و به‌خصوص تحریم‌های ایران را هم باید در نظر داشت».

او در پاسخ به این پرسش که آیا دولت عراق متعهد به اجرای تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود یا نه، گفت: «نمی‌توانند متعهد نباشند، اگر نباشند روابطشان با ایالات متحده به هم می‌ریزد. باید عراق موضع متعادلی در وساطت واقعی و سازنده میان ایران و امریکا بر عهده بگیرد». او درباره این موضع میانه پیشنهادی‌اش گفت: «باید ایران به دخالت‌هایش در امور عراق پایان دهد و از آن طرف تحریم‌ها از ایران برداشته شود. اما منطقی نیست که رفتار مداخله‌جویانه ایران تغییری نکند، این‌گونه دولت عراق هم نمی‌تواند وساطتی کند. عراق می‌تواند هم در جهان عرب هم در جهان اسلام و هم در اروپا و امریکا نقشه پل ارتباطی را داشته باشد. این از چالش‌های بزرگ دولت جدید است. برای من نقشه راه مهم‌تر از وزارتخانه‌هاست».

ایاد علاوی درباره چهره‌های سیاسی دولت جدید عراق گفت: «ما به عادل عبدالمهدی و برهم صالح و برخی از وزرا اعتماد داریم. آنها هرچند در اقلیت‌اند می‌توانند درست رفتار کنند و با همکاری نیروهایی که واقعیت عراق را در نظر می‌گیرند کار را پیش ببرند».

او با اشاره به اوضاع منطقه‌ای گفت: «جهان عرب امروز وضعیت اسفناکی دارد، چه در یمن چه سوریه چه بحرین چه جاهای دیگر، اروپا و امریکا هم مشکلات زیادی پیدا کرده‌اند، چین هم دارد بار دیگر وارد صحنه جهانی می‌شود، روسیه هم که مدتی است به بازیگر مهم صحنه سیاست‌های بین المللی تبدیل شده. امیدواریم دولت جدید عراق بتواند دربرابر این چالش‌ها با موفقیت عمل کند. لازمه اصلی این موفقیت بیرون آمدن از وضعیت فرقه‌گرایی و استقلال در تصمیم‌گیری و تضمین جامعیت روند سیاسی کشور است تا همه اعم از شیعه و سنی و کرد و عرب در آن جای داشته باشند».

علاوی با اشاره به وضعیت داعش در عراق گفت که پیروزی داعش نه به صورت مطلق که فقط در صحنه نظامی بوده، اما سیاست‌های به حاشیه راندن و فرقه‌ای عمل کردن باعث شده که داعش همچنان در تاروپود جامعه عراق بماند. «وقتی حدود دو میلیون آواره عراقی در اردوگاه‌ها به سرمی‌برند و شمار پناهندگان عراقی در خارج از کشور حدود ۳ میلیون نفر است و وقتی نمی‌گذاریم برخی آوارگان به سکونتگاه‌هایشان مانند جرف الصخر که کمربند امنیتی بغداد است بازگردند، یعنی داریم به داعش و بازمانده‌های آن امتیاز می‌دهیم. به نظرم نسل دوم داعش به همان تاکتیک‌های «القاعده» بازخواهد گشت، یعنی به جای آنکه بخواهد زمین‌هایی را بگیرد، در پی کشتن و آدم‌ربایی و انفجار برمی آید. هیئت روسی که اخیرا به عراق آمده بود هم همین نگرانی را ابراز کرد، هیئت امریکایی هم همین‌طور».

او با اشاره به بازدیدش از اردوگاه آوارگان در نزدیکی موصل گفت: «روزانه ۱۰- ۱۵ خانوار به این اردوگاه‌ها پناه می‌آورند. اینها موصل را ترک می‌کنند. این یک خطر بزرگ است. مثل بمبی است که هر لحظه احتمال دارد منفجر شود. این از استان‌های سنی نشین. از آن طرف در استان‌های شیعه نشین مثل بصره هم اعتراضات بالا گرفته. آنها هم خواستار بهبود وضعیت خدمات و اقتصاد هستند. امنیت و اقتصاد در تنگناست، وحدت اجتماعی در تنگناست، و داعش همچنان در کمین است و گاه به گاه در موصل و کرکوک و دیالی و انبار حملاتی انجام می‌دهد».

رئیس ائتلاف الوطنیه بار دیگر بر اهمیت وجود نقشه راهی برای حل تدریجی مشکلات اصلی کشور به خصوص موضوع تبعیض و فرقه‌گرایی سیاسی تأکید کرد.

کلید واژه ها: ایاد علاوی بازگشت تحریم های امریکا ایران و عراق


( ۵ )

نظر شما :