نتیجه موثر انتخابات کنگره در سیاست تحریم های ایران

جنگ طلبان جمهوری خواه ترامپ را به نرمش متهم کردند

۱۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۹۹۴۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
اگر کشور های اروپایی بتوانند از سوئیفت محافظت کنند، برگ برنده ای برای آن ها خواهد بود تا بتوانند ایران را وادار به متعهد ماندن به الزاماتش در برجام کنند حتی حالا که آمریکا حضور ندارد.
جنگ طلبان جمهوری خواه ترامپ را به نرمش متهم کردند

الیانا جانسون

دیپلماسی ایرانی
: دموکرات ها در داخل و متحدان در خارج، با کمپین "فشار حداکثری" دونالد ترامپ به خاطر خطرناک بودن آن، به شدت مخالف هستند. اما برخی از جمهوری خواهان برجسته، معتقدند که سیاست ترامپ در واقع بیش از حد ملایم است.

بسیاری از سناتورهای جنگ طلب جمهوری خواه می خواهند در این ماه قانونی را به تصویب برسانند که ترامپ را مجبور به افزایش شدید فشارهای اقتصادی آمریکا علیه تهران کند. مسئله ای که ممکن است باعث رو در رو قرار گرفتن کاخ سفید و جمهوری خواهان سنا بر سر سیاست خارجی شود.

هدف آنها این است که ترامپ از مشاور امنیت ملی اش، جان بولتون، طرفداری کند و وزیر خزانه داری اش، استیون منوچین، که خواستار رویکردی محتاطانه تر است را بر کنار کند.

این جمهوری خواهان که راس آنها سناتور تد کروز قرار دارد، معتقد هستند که با اجرایی شدن دور دوم تحریم ها، ترامپ آنها را ناامید کرده است.

قانونی که انتظار می رود کروز در چند هفته پس از انتخابات میان دوره ای به کنگره ببرد، که از طرف دو جنگ طلب جمهوری خواه برجسته دیگر نیز مورد حمایت است – سناتور تام کاتن و مارکو روبیو – ترامپ را برای قطع دسترسی بسیاری از بانک های ایرانی از شبکه بانکداری جهانی به نام سوئبفت، تحت فشار قرار خواهد داد. بانک ها از سوئیفت برای معاملات بین المللی در سراسر جهان استفاده می کنند.

ترامپ گفته که هدف کلی او این است که ایران را مجبور به مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای سال 2015 کند، که ترامپ اوایل سال جاری، علی رغم مخالفت بسیاری از متحدان آمریکا، از آن خارج شد. او همچنین ایران را تهدید کرده است که اگر به دنبال رویارویی با آمریکا باشد، "عواقب" شدیدی را متحمل خواهد شد.

چند سال پیش به خاطر همین فشارهای کنگره، دولت اوباما دسترسی بانک های ایرانی را به سوئیفت قطع کرد اما با به نتیجه رسیدن برجام این منع برداشته شد.

بولتون معتقد است که دور دوم تحریم ها از روز یکشنبه قرار است اجرایی شود، فقط در صورتی اثرگذار خواهد بود که دسترسی بانک های ایرانی به شبکه سوئیفت قطع شود. اگر این اتفاق بیفتد انجام معاملات بین المللی برای این بانک ها تقریبا غیرممکن می شود. اما منوچین با تلاش های بولتون مخالف و اعتقاد دارد لازم است بانک های ایران به این شبکه دسترسی داشته باشند تا مانعی برای رسیدن کمک های بشردوستانه به این کشور نباشد و مانع ایجاد شبکه جایگزینی برای سوئیفت از طرف بسیاری از کشورهای اروپایی شود. شبکه ای که ایران، روسیه و چین می توانند عضو آن باشند – و آمریکا نظارتی بر آن نخواهد داشت.

در نتیجه، انتظار نمی رود که بسته تحریم های جدید منع دسترسی به سوئیفت را شامل شود. با این حال همانطور که جمهوری خواهان جنگ طلب خواستار رویکردی سرسختانه تر در قبال ایران هستند، مقامات اسبق دولت اوباما، هشدار داده اند که حتی تحریم هایی که مسئله سوئیفت را شامل نمی شوند، و قرار است صنعت نفت و گاز ایران را هدف قرار دهند، می تواند منجر به وقوع جنگ شود.

قانونی که کروز می خواهد به تصویب برساند، تحریم های اجباری را علیه مقامات سوئیفت اعمال خواهد کرد اگر آنها از قطع دسترسی بانک های ایرانی خودداری کنند. اگر در انتخابات روز سه شنبه دموکرات ها بر جمهوری خواهان غالب شوند، احتمالا این لایحه به تصویب نرسد.

شش سال پیش، تحت فشارهای آمریکا، سوئیفت دسترسی بانک های ایران را قطع کرد که هدف آن تضعیف اقتصاد ایران و به پای میز مذاکره کشاندن دولت ایران در زمان اوباما بر سر برجام بود. 

ماه اگوست، کروز به همراه 15 سناتور جمهوری خواه دیگر، نامه ای خطاب به منوچین نوشت که در آن گفته بود: "اگر جمهوری اسلامی همچنان به سوئیفت دسترسی داشته باشد، کمپین فشار حداکثری دولت نتیجه بخش نخواهد بود."

مخالفان قانون کروز معتقد هستند که حفظ دسترسی ایران به سوئیفت، تضمینی برای ادامه پایبندی ایران به توافق هسته ای است هرچند که امریکا از آن خارج شده است.

سوزان مالونی، معاون برنامه سیاست خارجی در موسسه بروکینگز گفت: "ایرانی ها از حفظ دسترسی به سوئیفت به عنوان یک الزام مطلق برای هر توافق هسته ای یاد کرده اند و در راس خواسته های آنها قرار داشت. اگر کشورهای اروپایی بتوانند از سوئیفت محافظت کنند، برگ برنده ای برای آنها خواهد بود تا بتوانند ایران را وادار به متعهد ماندن به الزاماتش در برجام کنند حتی حالا که آمریکا حضور ندارد."

منبع: پولتیکو / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33
 

کلید واژه ها: تحریم سوئیفت جمهوری خواهان حامی تحریم بیشتر ایران لایحه سناتور تد کروز


( ۴ )

نظر شما :