وضع جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای خوب نیست

بخت هم حزبی های ترامپ در گرو مسائل روسیه، عربستان سعودی و ایران

۰۳ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۶ کد : ۱۹۷۹۶۸۷ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی خاورمیانه
انتخابات میان دوره ای کنگره ایالات متحده نزدیک می شود و به نظر می رسد که سیاست های خارجی دونالد ترامپ حزب حاکم جمهوری خواه را به دردسر انداخته است و اگر آنها نتوانند برتری خود را در دو مجلس نمایندگان و سنا حفظ کنند، جلب حمایت از سیاست های خاورمیانه و انرژی برای ترامپ سخت تر خواهد شد.
بخت هم حزبی های ترامپ در گرو مسائل روسیه، عربستان سعودی و ایران

نویسندگان: جان سیسیلیانو و جاش سیگل

دیپلماسی ایرانی: روسیه، عربستان سعودی و تنش های ایران شرایط را برای حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره ای کنگره دشوار کرده است و به نظر می رسد توجیه و دفاع از سیاست ها در خاورمیانه و انرژی دولت دونالد ترامپ از ماه آینده برای جمهوری خواهان در کنگره دشوارتر خواهد شد.

در حال حاضر ترامپ با این تهدید مواجه است که تحریم های او علیه ایران به افزایش قیمت انرژی در آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای منجر شود. اما اکنون سیاست گذاری ها در رابطه با ایران و بازار نفت با چالش های بیشتری مواجه شده است: اول، کشته شدن روزنامه نگار سعودی توسط دولت عربستان فشارها برای اعمال تحریم علیه این کشور متحد را افزایش داده است؛ دوم، جدالی که ترامپ در روزهای اخیر با روسیه بر سر توافق کاهش تسلیحات هسته ای آغاز کرده، احتمالا دردسرهای بیشتری در پی خواهد داشت؛ و سومین مساله هم به مطرح شدن برنامه روسیه برای کمک به ایران در دور زدن تحریم های نفتی ایالات متحده مربوط می شود که فایننشال تایمز گزارش آن را نوشت.

مساله خاشقجی و اعمال تحریم علیه ریاض

به طور عمده انتظار بر این است که کنگره و نه ترامپ، در اعمال تحریم ها علیه عربستان سعودی پیشرو باشد. دیپلمات های پیشین ایالات متحده آمریکا انتظار دارند که واکنش آمریکا به کشته شدن جمال خاشقجی، خبرنگار مخالف سعودی محدود باشد و تا بعد از انتخابات میان دوره ای به تعویق افتد. رابرت جردن، سفیر سابق آمریکا در عربستان سعودی در دولت جورج دابلیو. بوش در زمان حملات تروریستی 11 سپتامبر، گفت: «من فکر می کنم احتمالا شاهد تحریم هایی خواهیم بود که کنگره در اعمال آنها پیشقدم می شود و نه دستگاه اجرایی. ممکن است کنگره لایحه جداگانه ای را در این زمینه تصویب کند یا یکی از قوانین قدیمی را مجدد به اجرا بگذارد؛ اما این روند زودتر از سه هفته آینده آغاز نخواهد شد.»

او افزود آنچه در حال وقوع است، این است که سنا پیشتر نامه ای به ترامپ فرستاده و انجام تحقیقات را خواستار شده که اولین گام در روند اجرای قانون مگنیتسکی مصوب 2016 در رابطه با برخورد با قتل و شکنجه در حمایت از حقوق بشر است. این نامه توپ را در زمین ترامپ انداخته تا در مدت زمانی 120 روزه در این زمینه اقدام کند؛ این اقدامات می توانند به معنای تحریم محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ارتباط با قتل خاشقجی و مسدودسازی دارایی های او باشند. احتمال اعمال تحریم های گسترده تر از سوی سازمان ملل متحد و متحدان غربی آمریکا هم وجود دارد. اما به هر جهت هیچ یک از این اقدامات تا پس از جلسه سنا بعد از انتخابات میان دوره، تاثیری بر روابط آمریکا-عربستان نخواهند داشت.

مشکل ایران

ایران هم به پیچیدگی ها در برخورد با عربستان سعودی افزوده است. دور دوم تحریم ها علیه این کشور که صادرات نفتی را هدف می گیرد، اوایل ماه نوامبر و تقریبا هم زمان با انتخابات میان دوره ای اجرایی می شود. گای کورسو، رئیس پیشین اداره اطلاعات انرژی و تحلیلگر سیا گفت در حال حاضر، سعودی ها در رسیدگی به مساله تحریم ها علیه ایران، در خط اول دفاع هستند و همین مساله سبب می شود که دولت ترامپ با احتیاط بیشتری با پرونده خاشقجی برخورد کند.

ظرفیت تولید مازاد نفت به شدت پایین است و کوچک ترین اختلالی می تواند بازار جهانی نفت را به شدت آشفته سازد. آمریکا به تولید بیشتر نفت توسط عربستان سعودی نیاز دارد تا از هرگونه اختلال ناشی از حذف نفت ایران از بازار در نتیجه تحریم ها، جلوگیری کند.

از سوی دیگر، احتمال کاهش عرضه چندان زیاد نیست و به نظر می رسد عربستان قصد ندارد تحریم های آمریکا را در صورت اعمال، با تحریم نفتی پاسخ دهد. جوردن گفت: «آخرین چیزی که جمهوری خواهان می توانند بخواهند، نفت 150 دلاری است.» اما سناتورهای دموکرات تحریم صادرات نفتی عربستان را خواستار شده اند که مارتین هینریش، سناتور ایالت نیومکزیکو از جمله آنهاست. او گفته: «سعودی ها به وضوح بر این باورند که در دوران ریاست جمهوری ترامپ، می توانند از عواقب واقعی اقدامات خود طفره بروند و ما به عنوان یک کشور باید بایستیم و به آنها ثابت کنیم که اشتباه می کنند.»

پیمان موشکی 1987

اما مشکلات در هم تنیده عربستان سعودی و ایران تنها مشکلات جمهوری خواهان در آستانه انتخابات میان دوره نیست. سومین پیچیدگی به برنامه های روسیه برای کمک به ایران در دور زدن تحریم های ایالات متحده بر می گردد. فایننشال تایمز روز سه شنبه این احتمال را مطرح کرد که روسیه قصد دارد نفت ایران را بخرد و به جای نفت خود به بازارهای جهانی عرضه کند. در صورت غیرممکن بودن این اتفاق، این احتمال هم وجود دارد که روسیه نفت ایران را برای مصارف داخلی خود خریداری کند تا نفت بیشتری برای فروش در بازارهای جهانی داشته باشد.

منبع: واشنگتن اگزماینر / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تحریم ها علیه ایران بازار جهانی نفت جمال خاشقجی انتخابات میان دوره کنگره روابط واشنگتن و ریاض کمک روسیه به ایران تحریم عربستان سعودی


( ۲ )

نظر شما :

علی ۰۴ آبان ۱۳۹۷ | ۰۱:۱۳
ترامپ درتله عربستان گیر کرده .جمهوری خواهان تصمیم گرفته اند نجاتش دهند