نماینده امریکا در سازمان ملل استعفا داد

بولتون و داماد ترامپ از عوامل اصلی برکناری نیکی هیلی؟

۱۷ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۹۴۴۱ اخبار اصلی آمریکا
شبکه خبری سی ان ان در وبسایت خود گزارش داد که جان بولتون، مشاور شورای عالی امنیت ملی امریکا و شماری از اعضای این شورا به ترامپ توصیه کرده بودند در صورتی که هیلی خواست از سمتش استعفا دهد با استعفای او مخالفت نکند چرا که او بیش از این دیگر توان ایفای نقش در این سمت را ندارد.
بولتون و داماد ترامپ از عوامل اصلی برکناری نیکی هیلی؟

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل از سمت خود استعفا داد. 

خبر استعفای نیکی هیلی که مواضع تند و افراطی اش علیه ایران همیشه مورد توجه بود، در اقدامی از پیش اعلام نشده و غیرمنتظره از سمت خود استعفا داد.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، وی دقایقی بعد از استعفایش نزد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا رفت و استعفای خود را رسما تقدیم او کرد. 

پیش از این دونالد ترامپ گفته بود که می خواهد خبر مهمی را بعد از دیدارش با نیکی هیلی اعلام کند، اما بعد از این دیدار، هر دو در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند و ترامپ تنها گفت که «هیلی می خواهد برای مدتی استراحت کند برای همین تا پایان سال جاری (میلادی) از نزد ما خواهد رفت.»

استعفای هیلی برای بسیاری از ناظران از جمله رسانه ها ناگهانی و غیرمنتظره بود اگر چه ترامپ به خبرنگاران گفت که وی از شش ماه پیش قصد کناره گیری داشته است. 

پیش از این برخی نشریه ها از جمله هیل گزارش داده بود که نیکی هیلی قصد دارد خود را نامزد ریاست جمهوری امریکا در سال 2020 کند، اما که در کنار ترامپ در مقابل خبرنگاران ایستاده بود این ادعا را رد کرد و گفت که بر خلاف آن چه در برخی رسانه ها آمده است قصد نامزد شدن برای ریاست جمهوری آینده امریکا را ندارد و به حمایتش از دونالد ترامپ ادامه خواهد داد. 

حد فاصل اعلام خبر استعفای هیلی تا دیدارش با دونالد ترامپ، شبکه خبری سی ان ان گزارش داده بود که برخی منابع آگاه می گویند که هیلی قرار است جانشین جیمز متیس، وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ شود که به گفته برخی منابع از زمان خروج امریکا از برجام روابطش با وی روز به روز تیره تر شده است. اما نشست خبری مشترک هیلی و ترامپ نشان داد که قرار نیست وی فعلا در دولت جدید امریکا سمتی داشته باشد. اگرچه ترامپ ابراز امیدواری کرد که به زودی نیکی هیلی به کاخ سفید برگردد و سمت تازه ای را عهده دار شود. ترامپ با گفتن این که «دلمان برای هیلی تنگ می شود» همچنین گفت: «در ابتدای آغاز به کارش او از من خواسته بود که بعد از دو سال اگر خواست از ادامه کار انصراف دهد و من همان موقع با این شرط او موافقت کرده بودم.» وی که او را با نام کوچک صدا می کرد در ادامه افزود: «حدود شش ماه پیش نیکی از من خواسته بود که از سمتش استعفا دهد.»

شبکه خبری سی ان ان در وبسایت خود گزارش داد که جان بولتون، مشاور شورای عالی امنیت ملی امریکا و شماری از اعضای این شورا به ترامپ توصیه کرده بودند در صورتی که هیلی خواست از سمتش استعفا دهد با استعفای او مخالفت نکند چرا که او بیش از این دیگر توان ایفای نقش در این سمت را ندارد. آنها گفته بودند که باید این سمت به دوش کسی بیفتد که بتواند بار مسئولیت بیشتری را در دفاع از منافع امریکا به دوش بکشد. 

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد که برخی منابع خبری می گویند که ناکامی نیکی هیلی در میزبانی موفقیت آمیز جلسه شورای امنیت امسال سازمان ملل با محوریت ایران که ریاست آن بر عهده دونالد ترامپ بود و انتظار می رفت امریکا بتواند جامعه جهانی را علیه ایران در این نشست بسیج کند اما با واکنش های صریح متحدان اروپایی امریکا مواجه شد به گونه ای که به صراحت اکثر حاضران از خروج امریکا از برجام انتقاد کردند، یکی از عوامل اصلی برکناری نیکی هیلی از نمایندگی امریکا در سازمان ملل بود.

برخی منابع خبری نیز احتمال داده اند که ایوانکا دختر ترامپ و همسرش جرد کوشنر در استعفای او نقش داشته باشند. هیلی این ادعا را رد کرد و گفت: «من نمی توانم به اندازه کافی از خوبی های ایوانکا و جرد کوشنر بگویم. جرد نابغه ای است که هنوز شناخته نشده است.»

وی ابراز اطمینان داد که همه چیز در دفترش در سازمان ملل خوب است و جانشین او می تواند به خوبی به کارها ادامه دهد.
ترامپ گفت جانشین هیلی را ظرف دو تا سه هفته آینده معرفی خواهد کرد.   

کلید واژه ها: دونالد ترامپ نیکی هیلی استعفای نیکی هیلی


( ۷ )

نظر شما :

امیرهوشنگ نورا ۱۸ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۰
خانم نیمراتا راندهاوا (Nimrata Randhawa) که بعداً نام خود را به نیکی هیلی (Nikki Haley) تغییر داده است، یک سیک تندرو زاده پدر و مادر هندی در آمریکاست، که از نظر ایدئولوژیک اساساً با مسلمانان مخالف است. ماهیت مواضع زد ایرانی این خانم نیز به ماهیت خود ایشان بر می گردد، زیرا یک فرد عادی و سالم از جهت فکری چرا می بایست تمام تمرکز خود را بر روی نابودسازی ایران بعنوان مستقل ترین کشور مسلمان جهان بگذارد. حضور اختصاصی ایشان در مراسم انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس نیز تأیید دیگری بر این رویه ضد اسلامی ایشان می باشد. محکومیت آمریکا در مراحل مختلف رسیدگی به شکایات ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه و خندیدن سران و نمایندگان کشورهای جهان در مجمع عمومی امسال سازمان ملل هنگام خودستایی رئیس جمهور آمریکا، موجب خشم آقای دونالد ترامپ از برخی بازیگران صحنه سیاست خارجی آمریکا گردید، که در تعاملات درون ساختاری دولت آمریکا، بر سر حذف نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل توافق شد.
ابراهیم قدیمی ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | ۰۱:۳۸
بابا نانک که مبتکر سیکیسم بود در اشتی مسلم وهندو نظر داشت.گرچه اینگونه نشد.سر کار خانم هیلی بسیار با هوش است.متوجه شد که درب امریکا بر کدام پاشنه میچرخد واز همان در وارد شد وموفق شد.با سازمان ملل بیگانه بود.فکر میکرد درب سازمان ملل بر پاشنه امریکا میچرخد که اینگونه نیست.