شکستی دیگر در کنار شکست رفراندوم

مسعود بارزانی، بازنده اصلی پیروزی برهم صالح

۱۲ مهر ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۷۹۳۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
مسعود بارزانی بار دیگر باخت. حالا او رویاهای خود را برای احیای جایگاه سابق خود را نه تنها از بین رفته می بیند بلکه تصور می کند رسیدن به آن جایگاه دیگر دست نیافتنی است.
مسعود بارزانی، بازنده اصلی پیروزی برهم صالح

علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: برهم احمد صالح، نامزد حزب اتحاد میهنی کردستان عراق، سه شنبه شب توانست در برابر فشارها مقاومت کند و رئیس جمهوری عراق شود. با صالح 58 ساله نه فواد حسین بلکه شخص مسعود بارزانی رقابت می کرد. مسعود بارزانی همه اعتبار خود را به کار گرفت تا برهم صالح رئیس جمهور نشود. حتی پیشنهادهای مختلف از نخست وزیری اقلیم تا سپردن وزارت مهم در دولت جدید را به برهم صالح پیشنهاد داده بود فقط با این هدف که او از گردونه رقابت کنار بکشد. بارزانی گمان می کرد با این کار بتواند از یک سو اتحاد میهنی کردستان را به عنوان حزب رقیب تضعیف کند و از سوی دیگر با تحمیل خواسته خود در انتصاب نامزد مورد حمایتش برای ریاست جمهوری، اعتبار تضعیف شده خود را تا اندازه ای باز یابد. اعتباری که پس از شکست سخت همه پرسی استقلال کردستان به شدت مخدوش شده بود. 

بارزانی گمان می کرد با پافشاری بر خواسته خود برای تعیین فواد حسین به عنوان رئیس جمهوری جدید عراق می تواند بگوید که همچنان حرف اول و آخر را در اقلیم کردستان و در میان کردها اوست که می زند. بارزانی تعمدا رئیس دفتر خود در ریاست اقلیم را برای این سمت برگزیده بود، کسی که با لغو ریاست اقلیم، رئیس دفتر نخست وزیری اقلیم کردستان شده بود. بسیاری از مخالفانِ رای دادن به نامزد مسعود بارزانی می گفتند که او با این کار به همه دهن کجی کرده، او به جای آن که فردی عالی رتبه را برای  سمت ریاست جمهوری عراق نامزد کند، رئیس دفتر خود را نامزد کرده است. برخی مقامات سابق عراقی با اعتراض می گفتند، یعنی قرار است ما معاون رئیس دفتر مسعود بشویم؟! حاشا و کلا. بگذریم از این که فواد حسین فرد مورد اعتماد و به اعتقاد بسیاری دست راست مسعود بارزانی محسوب می شود، اما به اعتقاد بسیاری این انتخاب بارزانی از روی نگاه بالا به پایینی او بود و این که او ارزش کردستان را بالاتر از عراق و استقلال آن می داند. بارزانی فکر می کرد به این ترتیب بتواند بگوید که با وجود شکست سنگینی که در همه پرسی استقلال کردستان متحمل شد (که البته احزاب رقیب به ویژه حزب اتحاد میهنی را در این شکست مقصر اصلی می داند و آنها را متهم می کند که در جریان همه پرسی افکار عمومی کُرد را دو دسته کردند) همچنان صاحب وزنه اصلی است و در نبود مام جلال اوست که می تواند رهبری کرد را یدک بکشد و حرف آخر را در اقلیم بزند. بارزانی گمان می کرد در نبود جلال طالبانی، رئیس جمهوری فقید عراق و رهبر سابق حزب اتحاد میهنی کردستان، الآن فرصتی پیدا کرده است تا خلاء نبود او را پر کند. برای همین با تمام قوا برای به کرسی رساندن نامزد مورد حمایت خود تلاش کرد و حتی از لابی های داخلی و خارجی خود نهایت استفاده را برد تا فواد حسین رئیس جمهور شود. تا آن جا که برت مک گورک، نماینده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در عراق در حین رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور با برهم صالح تماس گرفت و به او گفت به سود نامزد مورد حمایت مسعود بارزانی کنار بکشد که با واکنش تند برهم صالح مواجه شد و به او گفت، این یک موضوع کاملا عراقی است، خجالت آور است امریکا در امور داخلی عراق دخالت کند.

به این ترتیب مسعود بارزانی بار دیگر باخت. حالا او رویاهای خود را برای احیای جایگاه سابق خود را نه تنها از بین رفته می بیند بلکه تصور می کند رسیدن به آن جایگاه دیگر دست نیافتنی است. در مقابل حزب اتحاد میهنی کردستان با رسیدن برهم صالح به سمت ریاست جمهوری که فردی شایسته در تمامی معیارهای سنجش سیاسی است، می تواند به آینده سیاسی خود امیدوارتر باشد و انتظار داشته باشد که بتواند دوران سخت افول نبود جلال طالبانی در راس این حزب را جبران کند. مسعود بارزانی دیگر نمی تواند گمان کند یکه تاز میدان سیاسی عراق و اقلیم کردستان خواهد بود. به خصوص که بعد از شکست او در به کرسی رساندن نامزدش به سمت ریاست جمهوری عراق متحمل ضربه دیگری نیز شد؛ کمیساریای عالی مستقل انتخابات کردستان عراق اعلام کرد تا زمان رسیدگی به 425 شکایت ارائه شده از روند انتخابات، نتایج انتخابات را اعلام نخواهد کرد. پیش از این احزاب کرد از جمله اتحادیه میهنی کردستان و حزب گوران نسبت به تخلفات صورت گرفته در روند انتخابات مجلس کردستان اعتراض کرده بودند. / اعتماد

کلید واژه ها: مسعود بارزانی برهم صالح


( ۸ )

نظر شما :