مقابله زودهنگام ایران با حمله احتمالی آمریکا

واشنگتن نگران حملات موشکی تهران در سوریه باشد

۱۱ مهر ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۰ کد : ۱۹۷۹۳۱۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از هدف گرفتن مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات در کشور سوریه خبر داد. در این عملیات ۶ فروند موشک بالستیک زمین به زمین در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه به سوی مقر تروریست‌ها شلیک شد و شماری از سرکردگان و عناصر موثر جنایت تروریستی اخیر به هلاکت رسیدند. شان رایان، سخنگوی ائتلاف آمریکا در اولین واکنش رسمی واشنگتن به این حملات گفت که نیروهای ائتلاف هنوز در حال ارزیابی و بررسی حمله هستند، اما هیچ یک از نیروهای ائتلافی در خطر نیستند.
واشنگتن نگران حملات موشکی تهران در سوریه باشد

دیپلماسی ایرانی: ایران اخیرا شش موشک به سمت مقر جنگجویان در شرق سوریه، در نزدیکی منطقه عملیاتی شمار زیادی از 2200 نیروی آمریکایی مستقر در این کشور جنگ زده، شلیک کرده است. نیروهایی که برای جنگ با داعش وارد سوریه شدند، اما باتوجه به اظهارات جان بولتون،  مشاور امنیت ملی آمریکا در راستای مقابله با نفوذ ایران در منطقه، در سوریه مانده اند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد که این حملات به هلاکت شماری از سرکرده های جنگجویان منجر شده است که در حمله تروریستی اخیر در یک رژه نظامی در شهر اهواز دست داشتند.

سوالی که مطرح شده این است که حمله موشکی ایران از چه جهتی اهمیت دارد؟ در حالی که آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده در تلاشند تا از میزان تاثیرگذاری حمله مطلع شوند، کارشناسان به المانیتور گفتند که این حمله موشکی نشان می دهد ایران بر افزایش دقت سلاح های کوتاه برد خود متمرکز شده است که می توانند برای نیروهای ایالات متحده در صورت مستقر شدن آنها در فاصله ای نزدیک تر به ایران و در خلیج فارس، تهدید به حساب آیند.

مایکل المان، یکی از کارشناسان ارشد موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، گفت: «بزرگ ترین نگرانی آنها احتمال حمله آمریکاست. همه ماجرا این است که می خواهند کاری کنند تا هزینه چنین اقدامی توسط ایالات متحده، کشورهای حاشیه خلیج فارس یا اسرائیل علیه ایران، به شدت بالا برود.»

یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده به سی ان ان گفت که موشک های شلیک شده در روز دوشنبه در فاصله سه مایلی نیروهای آمریکایی اصابت کرده اند. المان در این رابطه گفت که ایران توانایی خود را برای تهدید از طریق ارتقاء موشک های کوتاه برد و استفاده از باله های بهتر و یک دماغه تغییر شکل یافته در جهت افزایش دقت حملات، افزایش داده است. در این حمله چند هواپیمای بدون سرنشین نیز مشارکت داشتند که این مساله نشان می دهد ایرانی می تواند برای بهبود هدف گیری از پهپادها استفاده کند.

موضوعات حساس

گزارش های مبنی بر ارتقاء دقت هدف گیری نیروهای ایرانی می تواند مدت زمان حضور نیروهای آمریکایی را در منطقه طولانی سازد. نیروی دریایی آمریکا در ماه مارس رزمناو گروه حمله مستقر در خلیج فارس را از منطقه خارج کرد و انتظار می رود جهت سامانه های دفاع موشکی پاتریوت را تغییر دهد. المان گفت: «ایرانی ها از این اتفاق به عنوان یک فرصت نامتوازن برای تاثیرگذاری بر میدان جنگ، استقبال می کنند. اگر آنها بتوانند این موشک های موسوم به فاتح 110 را به سمت فرودگاه های نظامی شلیک کنند، آن گاه می توانند راه های فرار و مناطق آماده سازی را هدف بگیرند؛ اگر فاصله مکانی که هدف گرفته می شود با این فرودگاه ها به اندازه کافی کم باشد، چنین اقدامی برای برای ایجاد اختلال در عملیات کافی خواهد بود.»

مرحله بعدی چیست؟

کارشناسان معتقدند ایران در سوریه پرتاب های آزمایشی بیشتری انجام خواهد داد. یان ویلیامز یکی از اعضای ارشد اندیشکده مرکز راهبردی و مطالعات بین المللی در واشنگتن، گفت: «سوریه از برخی جهات به اسپانیای دهه 1930 شبیه است. آلمان ها و روس ها را دارید و همه متحدین هم هستند و بمب اندازها و ابزار نظامی خود را آزمایش می کنند. متاسفانه، فکر می کنم امروز در سوریه شاهد چنین اتفاقاتی هستیم و خواهیم بود.»

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: حمله تروریستی اهواز حملات موشکی ایران در سوریه مقر نیروهای آمریکایی در سوریه


( ۶ )

نظر شما :