انتخابات اقلیم کردستان تعیین کنده مرگ و زندگی احزاب سیاسی است

مسعود بارزانی در برابر آزمونی سخت

۱۰ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۲۹۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
مسعود بارزانی تلاش بسیاری کرد تا انتخاب رئیس جمهور بعد از اعلام نتایج انتخابات مجلس کردستان انجام شود. او با این کار تلاش داشت تا سایه نتایج انتخابات را بر انتخاب رئیس جمهور مستولی کند تا رئیس جمهور نیز همان طور که خود می خواهد از میان یارانش انتخاب شود. 
مسعود بارزانی در برابر آزمونی سخت

سید علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق در حالی برگزار شد که سایه انتخاب رئیس جمهوری جدید عراق بر آن سایه انداخته است. رئیس جمهوری عراق بر اساس توافق میان طایفه های اصلی عراقی، از آن کردهاست و اکنون کردها باید این سمت را از میان افرادی در درون خود انتخاب کنند. 
رقابت دیرینه حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی و حزب اتحاد میهنی کردستان که اکنون تحت تسلط هیرو احمد ابراهیم، همسر جلال طالبانی، رئیس جمهوری کردستان عراق و خانواده او اداره می شود همانند همیشه بر انتخابات فعلی سایه انداخته است. 

مسعود بارزانی تلاش بسیاری کرد تا انتخاب رئیس جمهور بعد از اعلام نتایج انتخابات مجلس کردستان انجام شود. او با این کار تلاش داشت تا سایه نتایج انتخابات را بر انتخاب رئیس جمهور مستولی کند تا رئیس جمهور نیز همان طور که خود می خواهد از میان یارانش انتخاب شود. 

بر اساس تفاهم میان کردها، رئیس اقلیم کردستان عراق از آن رئیس حزب دموکرات و ریاست جمهوری این کشور از آن حزب اتحاد میهنی است. اما با فوت جلال طالبانی و تعلیق منصب ریاست اقلیم کردستان، مسعود بارزانی تلاش بسیاری دارد تا معادلات گذشته را به هم بزند و رئیس جمهوری از میان یارانش انتخاب شود. با این کار وی فکر می کند از یک سو می تواند حزب رقیب را به شدت تضعیف کند و به حاشیه براند و از سوی دیگر استیلای خود را بر کردستان کامل کند.

معادلات مسعود بارزانی برای رسیدن به اهدافش تا به این جای کار خوب پیش نرفته است. تصمیم مجلس عراق با اعلام تعیین ضرب الاجل انتخاب رئیس جمهور تا پایان روز دوشنبه 1 اکتبر سبب شد تا بارزانی نتواند سناریوی خود را به آسانی پیش ببرد.

این همه داستان نیست، حزب اتحاد میهنی کردستان و حزب گوران که مواضع نزدیک به هم در برابر حزب دموکراتیک دارند، ادعا کرده اند که یاران مسعود بارزانی تقلب گسترده ای را در انتخابات مجلس مرتکب شده اند و اعلام کرده اند در صورتی که به اعتراض آنها رسیدگی نشود، نتایج انتخابات را نخواهند پذیرفت. آنها با این کار تلاش می کنند از یک سو اعلام نتایج انتخابات را تا زمان تعیین تکلیف رئیس جمهوری به تعویق بیندازند و از سوی دیگر با جنجال رسانه ای حضور خود را در عرصه سیاسی عراق تقویت کنند. همچنین با این کار می توانند به مشروعیت سیاسی مسعود بارزانی و حزبش خدشه وارد کنند. به خصوص حزب اتحاد میهنی کردستان که با بازگشت برهم صالح به آغوش خود و انتخاب او به عنوان معاون دبیرکل حزب، جان تازه ای گرفته و درصدد بازگشت به دوران طلایی حزب در دوران رهبری جلال طالبانی است. 

مسعود بارزانی همچنان سودای استقلال دارد. او در آخرین مصاحبه خود با شبکه الجزیره اعلام کرد که آمادگی دارد همه پرسی استقلال کردستان را دوباره برگزار کند تا ثابت کند که مردم کرد از شرکت در آن همه پرسی پشیمان نیستند بلکه استقلال آرزوی دیرینه همه کردهای عراق است. بارزانی بعد از افتضاح برگزاری ناکام همه پرسی از شکست های سیاسی خود سرخورده شده است. برای همین تمام نیرو و اعتبار باقی مانده خود را به کار گرفته است تا شاید بتواند آب رفته را به جوی بازگرداند و تا اندازه ای اعتبار گذشته خود را احیا کند. اما آن چه همه را نگران کرده، تکرار ادعاهای سابق او بر سر استقلال کردستان و اتخاذ رویکرد حذفی اوست که تلویحا با بیان بازگشت خود به عرصه با بهره برداری از نتایج انتخابات کردستان و همچنین قبضه سمت ریاست جمهوری به آن اشاره کرده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انتخابات فعلی کردها در حقیقت به مثابه مرگ و زندگی سیاسی برای مسعود بارزانی است، شاید او انتخابات را پیروز شود اما حتی پیروزی شکننده و باخت تبلیغاتی در برابر رقبا می تواند آینده ای نامطلوب برایش رقم بزند.

کلید واژه ها: مسعود بارزانی برهم صالح جلال طالبانی انتخابات اقلیم کردستان عراق


( ۴ )

نظر شما :