ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از تعیین سومین سفیر زن ایران تا ردپای منافقین در آشوب های بصره

۲۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۷۸۹۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
تعیین سومین سفیر زن ایران، رد پای منافقین در آشوب های بصره، جلسه ویژه سران حزب الدعوه اسلامی در بغداد، دیدار ویژه حیدر العبادی با نوری مالکی، تقاضای ترامپ از بارزانی برای ائتلاف با حیدر العبادی و آب و جاروی کنسولگری ایران در بصره توسط شهروندان عراقی از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تعیین سومین سفیر زن ایران تا ردپای منافقین در آشوب های بصره

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

تعیین سومین سفیر زن ایران

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که سومین سفیر زن ایران به زودی کار خود را در سفارت ایران در برونئی آغاز می کند.

به گفته این منابع خانم حمیرا ریگی که از زنان بلوچ اهل تسنن است و پیش از این فرماندار شهر قصرقند در جنوب استان سیستان و بلوچستان بوده، قرار است به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در برونئی و به عنوان سومین سفیر زن ایران آغاز به کار کند.

پیش از این خانم مرضیه افخم که سابقه سخنگویی وزارت امور خارجه را در کارنامه خود دارد به عنوان نخستین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران در مالزی و خانم دکتر پروین فرشچی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند انتخاب شده بودند.

جلسه ویژه سران حزب الدعوه در بغداد

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که سران حزب الدعوه اسلامی روز سه شنبه جلسه ای را در خانه علی الادیب از سران حزب الدعوه تشکیل دادند و در آن جا تصمیمات مهمی را درباره آینده سیاسی حزب و همچنین روند سیاسی کشور اتخاذ کردند.

به گفته این منابع در این جلسه بحث و جدل های بسیاری پیرامون تحولات جاری در عراق انجام شد و افراد گلایگی های خود را به صراحت از یکدیگر بیان داشتند.
در آخر حاضران تصمیم گرفتند که تمام تلاش خود را به کار بندند که سمت نخست وزیری از دست حزب الدعوه خارج نشود و همگی تلاش کنند تا نخست وزیر آینده نیز از حزب الدعوه باشد.

جلسه ویژه حیدر العبادی با نوری مالکی

منابع آگاه به پایگاه خبری سومریه نیوز اطلاع دادند که طی سه روز گذشته دیداری میان نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق انجام شده که به دلیل وجود اختلافات شدید میان آنها انجام این دیدار بی سابقه عنوان شده است. گفته می شود این نخستین دیدار طی

حداقل یک سال گذشته است که به طور خصوصی میان این دو انجام می شود.
در این جلسه حیدر العبادی به نوری مالکی پیشنهاد داده است که با هم ائتلاف کنند اما سهم نخست وزیری از آن او باشد. این پیشنهاد با مخالفت قاطع نوری مالکی مواجه شده و به او گفته است که هیچ تضمینی نمی دهد که از نخست وزیری او حمایت کند در عین حالی که با نخست وزیری مجدد او مخالف است.
گفته می شود این جلسه بدون نتیجه به پایان رسیده است.

تقاضای ترامپ از بارزانی برای ائتلاف با حیدر العبادی

نشریه فارن پالسی گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا از مسعود بارزانی خواسته است که حزب متبوع او به همراه دیگر احزاب کرد با ائتلاف حیدر العبادی ائتلاف کنند و کردها همگی از نخست وزیری او حمایت کنند.

به نوشته این نشریه ترامپ به بارزانی گفته است که عبادی گزینه مورد حمایت امریکا برای سمت نخست وزیری آینده عراق است.

گفته می شود بارزانی پاسخ صریحی به ترامپ نداده است اما برای ائتلاف با عبادی تردید دارد. به نوشته فارن پالسی تردید او به قدری جدی است که احتمالا خودداری از ائتلاف با عبادی به رغم توصیه ترامپ وجود دارد.

شهروندان بصره کنسولگری ایران را آب و جارو کردند

وبسایت خبری شبکه سومریه نیوز گزارش داد که شهروندان عراقی روز چهارشنبه به کنسولگری سوخته ایران در بصره رفتند و اقدام به آب و جارو و تمیز کردن آن کردند.

بنا به این گزارش بعد از آرام شدن اعتراضات در بصره و کاسته شدن از حجم تنش ها، شهروندان عادی و فعالان مدنی به محوطه کنسولگری سابق ایران در بصره رفتند و اقدام به تمیز کردن آن کردند.

در پی اوج گیری اعتراضات در بصره معترضان خشمگین دفاتر و ساختمان های اداری از جمله استانداری و همچنین دفاتر احزاب سیاسی و کنسولگری ایران در بصره را به آتش کشیدند.

رد پای منافقین و داعش در تحولات بصره

منابع آگاه مجلس اعلای اسلامی عراق به دیپلماسی ایرانی گفتند که در آشوب های بصره که به آتش زدن چندین مقر دولتی و سیاسی از جمله کنسولگری ایران انجامید، رد پای منافقین و داعش مشاهده شده است.

در حالی که در حدود چهار روز است اوضاع بصره آرام گرفته، طی دو روز گذشته این عناصر تلاش کرده اند آشوبی دوباره به پا کنند که نیروهای حشدالشعبی وارد عمل شده و از آشوبگری جدید آنها جلوگیری کرده اند.

به گفته این منابع بعضی از آنها در میان هیئت های عزاداری و مساجد در بصره نفوذ کرده و تلاش کرده اند با سر دادن شعارهایی مجددا مردم را به هیجان آورده و آنها را به یورش به مقر پلیس و فرمانداری و تلویزیون بصره ترغیب کنند که با وارد عمل شدن نیروهای حشدالشعبی و دستگیری تعدادی از آنها تلاش های آنها ناکام مانده است. بعد از دستگیری ها مشخص شده عده ای از آنها از گروهک منافقین و داعش هستند و تعدادی نیز از اتباع امارات متحده عربی هستند.

در همین رابطه روزنامه کویتی القبس گزارش داد که در آشوب های بصره و یورش به کنسولگری ایران در بصره امریکایی ها نقش مستقیم داشتند و افرادی را برای انجام این کار اجیر کرده بودند.  

هفت اقتصاد نوظهور در معرض بحران ارزی

مینا ورشوچی، پژوهشگر اقتصادی در توئیتر خود نوشت، طبق پژوهشی که اخیرا موسسه نومورا انجام داده است هفت اقتصاد نوظهور در دنیا در خطر بحران ارزی قرار دارند. این هفت کشور عبارتند از: ترکیه، آفریقای جنوبی، پاکستان، سریلانکا، مصر، آرژانتین و اوکراین. در حال حاضر این کشورها درگیر شدید بحران ارزی هستند.

طبق تحلیل و بررسی رابرت سوبارامان، در حال حاضر هشت کشور برزیل، بلغارستان، اندونزی، قزاقستان، تایلند، پرو، فیلیپین و روسیه در مرحله بعدی این بحران قرار دارند.

به نوشته این کارشناس اقتصادی پیش بینی شده است که دو سوم از 54 کشور در حال توسعه جهان در یک سال آینده با بحران ارزی مواجه شوند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بصره کنسولگری ایران در بصره عراق سفیر زن ایران


( ۲ )

نظر شما :