حمله تند اوباما به ترامپ و واکنش او

۱۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۶ کد : ۱۹۷۸۸۴۱ سرخط اخبار

«باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در یک سخنرانی، «دونالد ترامپ» رئیس دولت کنونی این کشور را هدف انتقادهای تندی قرار داد و حزب جمهوریخواه آمریکا را متهم به سوءاستفاده از قدرت و تضعیف نهادهای دمکراتیک کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وی که جمعه (به وقت محلی) در دانشگاه ایلی‌نوی سخنرانی می‌کرد، از آنچه که «گرم گرفتن با روسیه» و «تضعیف اتحادهای جهانی» خواند، انتقاد کرد و با اشاره به انتخابات آتی کنگره آمریکا گفت: دو ماه دیگر، این شانس را داریم که خردورزی را به صحنه سیاسی کشور بازگردانیم.

اوباما از حامیان حزب دمکرات خواست که با رای به نمایندگان این حزب، از ادامه مسیر کنونی این کشور جلوگیری کنند.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا تصریح کرد: تهدید علیه دمکراسی تنها از جانب دونالد ترامپ یا جمهوریخواهان عضو کنگرهِ کنونی نیست. بزرگ‌ترین تهدید آن است که نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشید.

اوباما از اینکه ترامپ، پیشرفت‌های اقتصادی را به حساب دولت خود گذاشته است، انتقاد کرد و او را به سوءاستفاده از «ترس‌های فرهنگی» و «خشم اقتصادی» مردم آمریکا برای پیشبرد اهدافش متهم کرد.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا خاطرنشان شد: این وضعیت با دونالد ترامپ شروع نشد. او برآیند و نتیجه است، نه علت. ترامپ تنها بر موج نارضایتی‌هایی سوار شده که سیاستمداران طی سالیان گذشته به وجود آورده بودند.

این شاید نخستین باری است که اوباما به صورت مستقیم و با ادبیاتی تند زبان به انتقاد از ترامپ گشوده است.

وی چندی پیش هم در مراسم خاکسپاری «جان مک‌کین» سناتور جمهوریخواه آمریکایی، انتقادهای مشابهی را مطرح کرده بود.

اوباما در اشاره‌ای تلویحی به اظهارات و اقدامات ترامپ گفته بود: بخش بزرگی از سیاست، زندگی و گفتمان عمومی ما می‌تواند ناچیز و بی‌ارزش به نظر برسد؛ سیاستی که با توهین، گزافه‌گویی، جنجال‌سازی‌ها و هتک حرمت‌های عامدانه درهم آمیخته باشد. این سیاستی است که ادعای سرسختی و شجاعت دارد، اما از ترس، قدرت می‌گیرد.

ساعتی بعد از سخنرانی روز جمعه اوباما، ترامپ به آن واکنش نشان داد و گفت که این سخنرانی به قدری برای او کسالت‌آور بوده که در حین پخش آن «خوابش برده است».

انتخابات کنگره آمریکا ششم نوامبر (15 آبان 97) خواهد بود و در آن تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان و یک سوم از کرسی‌های مجلس سنای این کشور به رای گذاشته خواهد شد.
هم‌اکنون جمهوریخواهان با 236 کرسی در مجلس نمایندگان و 51 نماینده در مجلس سنا، در اکثریت هستند.

کلید واژه ها: باراک اوباما دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :