نقض عهدنامه ۱۳۳۴ یا نقض قوانین بین الملل؟

ایالات متحده می خواهد در لاهه در برابر ایران بایستد

۰۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۷۸۶۵۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
نخستین جلسه استماع دیوان دادگستری بین المللی در ارتباط با شکایت ایران از ایالات متحده، روز دوشنبه ۵ شهریور در شهر لاهه در هلند برگزار شد. موضوع این جلسه به گفته نماینده ایران، تحمیل و اعمال مجدد تحریم‌ ها از سوی آمریکا علیه ایران، اتباع و شرکت‌های ایرانی و ضرر و زیان غیرقابل جبران آنهاست. ایالات متحده اما معتقد است که شکایت ایران به لاهه نقض حاکمیت ارضی ایالات متحده و نوعی سوء استفاده از دیوان دادگستری بین المللی است.
ایالات متحده می خواهد در لاهه در برابر ایران بایستد

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده در محضر دیوان دادگستری بین المللی وعده داد با ایران مبارزه می کند و همچنین اعلام کرد که اقدام تهران در زیر سوال بردن تحریم های مجدد ایالات متحده از نظر حقوقی، تلاشی برای مداخله در امور امنیت ملی ایالات متحده بوده است. 
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه همزمان با آغاز روند قانونی در لاهه، بیانیه ای را در این زمینه صادر کرد: «شکایت ایران به دیوان دادگستری بین المللی تلاشی برای مداخله در حقوق حاکمیتی ایالات متحده در به کارگیری اقدامات قانونی از جمله اعمال مجدد تحریم هاست که برای محافظت از امنیت ملی ما ضروری هستند. این روندی که از سوی ایران آغاز شده، سوء استفاده از دیوان دادگستری بین المللی است.»
ایران از دیوان بین المللی خواسته به ایالات متحده دستور دهد تحریم های اعمال شده علیه ایران پس از اقدام واشنگتن به ترک یک جانبه توافق هسته ای 2015 را لغو کند.
محسن محبی، وکیلی که نمایندگی ایران را بر عهده دارد، روز دوشنبه در اولین جلسه رسیدگی به شکایت مربوطه در لاهه، ایالات متحده را به «تجاوز اقتصادی» متهم کرد و گفت تدابیر اتخاذ شده از سوی آمریکا ضرر و زیان جبران ناپذیری بر ایران و مردم این کشور داشته اند. ایران می گوید که تحریم های ایالات متحده نقض مفاد معاهده کمتر شناخته شده دوستی بین دو کشور یا همان «عهدنامه 1955/ عهدنامه ۱۳۳۴ روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و ایالات متحده آمریکا» است.
پومپئو با اشاره به اینکه وکلای ایالات متحده تمام قد از این کشور دفاع خواهند کرد، گفت: «ما به همکاری با متحدانمان برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده نظام ایران در منطقه ادامه خواهیم داد، تامین مالی تروریسم توسط آنها را متوقف خواهیم کرد و به برنامه موشک بالستیک ایران و دیگر سامانه های پیشرفته تسلیحاتی که تهدیدی برای صلح و ثبات بین المللی هستند، رسیدگی می کنیم. و کسب اطمینان خواهیم کرد که ایران نه حالا و نه هر زمان دیگری به یک سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند.» 
اما بیشتر متحدان کلیدی ایالات متحده از اقدام ترامپ در خروج یک جانبه از توافق هسته ای ایران حمایت نمی کنند. هفته پیش اتحادیه اروپا از اولین بسته حمایت مالی برای کمک به اقتصاد آسیب دیده ایران خبر داد که بخشی از تعهد بلوک اروپایی به پابرجا نگه داشتن برجام محسوب می شود.
انتظار می رود که وکلای آمریکایی این مساله را مطرح کنند که سازمان ملل صلاحیت رسیدگی به این مناقشه را ندارد، عهدنامه دوستی دیگر معتبر نیست یا اینکه تحریم های واشنگتن علیه تهران نقض عهدنامه محسوب نمی شود.
تا این جای کار، دیوان دادگستری بین المللی حکم داده که اگرچه عهدنامه 1955 پیش از انقلاب اسلامی (1979) بسته شده، اما همچنان معتبر است. دیوان دادگستری لاهه وابسته به سازمان ملل متحد مسئولیت رسیدگی به مناقشات بین المللی را بر عهده دارد و اگرچه حکم هایش مستدل هستند، اما قدرتی برای اجرایی کردن آنها ندارد و در گذشته بودند مواردی که کشورهایی از جمله ایالات متحده حکم دیوان دادگستری بین المللی را نادیده گرفته اند.
می لستر، وکیل بین المللی تحریم ها در مصاحبه با الجزیره گفت که عهدنامه 1995 بین ایالات متحده و ایران همچنان معتبر است و پیشتر هم توسط هر دو کشور در لاهه مورد استفاده قرار گرفته: «به طور قطع اگر دیوان به این نتیجه برسد که نقضی صورت گرفته، از گفتن آن امتناع نخواهد کرد.» او افزود دادگاه های دیگر هم در اروپا در حال بررسی مشروعیت تحریم ها هستند. لستر در عین حال گفت: «این پرونده غیرمتداول است به این دلیل که تحریم های مجدد ایالات متحده علیه ایران حمله ای تمام عیار به بسترهای قوانین بین الملل محسوب می شود. در اساس، دیوان دادگستری بین المللی می تواند اعلام کند که این تحریم ها غیرقانونی و نقض کننده قوانین بین الملل هستند.»
منبع: الجزیره / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: لاهه تحریم های آمریکا علیه ایران شکایت ایران از آمریکا عهدنامه 1334


( ۱ )

نظر شما :

علی ۰۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۷
با جمع اوری امضا نمایندگانی شخصا از طرف مردم ایران از دولت امریکا وترامپ شکایت کنند انهم در خود امریکا علاوه بر لاهه حتما تاثیر دارد