گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

منتظر پایان تعطیلات اگوست برای تسریع بررسی پیشنهاد اروپایی ها هستیم/با موفقیت امضای کنوانسیون خزر مغرضانه برخورد می شود

۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۷ کد : ۱۹۷۸۵۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
ما تلاش می کنیم این عزم سیاسی اروپا بتواند در عرصه عمل بهتر جلو برود. آینده این وضعیت به عهده این طرف هاست. من امیدوارم با اتمام تعطیلات گام بلندتری را از سوی این کشورها شاهد باشیم و پیشرفت های مطلوب حاصل شود./ درباره امضای کنوانسیون خزر، عمدتا کارهای موفق در جمهوری اسلامی ایران در موقعیت کنونی بعضی وقت ها از روی نادانی، بعضی اوقات از روی جنگ روانی و بعضی ها از روی دل سوزی با آن برخورد می شود./ قاسمی خطاب به بولتون: کافر همه را به کیش خود پندارد.
منتظر پایان تعطیلات اگوست برای تسریع بررسی پیشنهاد اروپایی ها هستیم/با موفقیت امضای کنوانسیون خزر مغرضانه برخورد می شود

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوال آنها پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا برای دخالت در انتخابات میان دوره ای کنگره امریکا گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آن چه عبور دیپلمات ها در حین مذاکرات از خطوط قرمز از سوی مقام معظم رهبری عنوان شد، گفت: من ترجیح می دهم درباره اظهارات مقام معظم رهبری اظهار نظر نکنم اما می توانم بگویم که دیپلمات ها در مذاکرات با مقام معظم رهبری در ارتباط نزدیک بودند و سعی کردند خطوط قرمز را لحاظ کنند. اظهارات ایشان متین و صحیح است و باید در جای خود درباره آن صحبت و اظهار نظر شود که در این جا من نمی خواهم چیز بیشتری در این باره بگویم. وی از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کرد.

وی درباره تلاش های اروپایی ها برای حفظ برجام با توجه به خروج شرکت های اروپایی ها از ایران و این که اروپایی ها تا کجا می توانند با توجه به بسته پیشنهادی شان ایران را در برجام نگه دارند، گفت: آن چه ما باید به آن در مرحله اول به آن متکی باشیم توان داخلی ایران است و بعد به همکاری های بیرونی و خارجی توجه داشته باشیم. در بحث همکاری های ما و اروپا مواضع اتحادیه اروپا و چین و روسیه به عنوان طرف های برجام در خصوص آن چیزی که به بسته اقتصادی مصطلح شده است، ما شاهد پیشرفت هایی هستیم، گام های بیشتری تا امروز برداشته شده است. متاسفانه به دلیل تعطیلات ماه اگوست و وضعیت اروپا و وضعیتی که در این ایام در جهان وجود دارد و به دلایل دیگر ما با کندی هایی مواجه بودیم و از سیر و روند کار رضایت کامل را نداریم و مصرانه و به طور جد خواستاریم این کشورها با جدیت بیشتر و سرعت لازم در این خصوص تلاش خودشان را ادامه دهند. در وضعیت سیاسی ما مشکلی نداریم، وضعیت روشن است، گفته ها و پیشنهادهایی که ارائه شده مثبت تلقی می شوند اما از لحاظ فنی در بخشی مسائل روشن است و در بخشی روشن نیست و ایران به دنبال تسریع در روشن شدن این جوانب است. کندی مطلوب ما و مردم ایران نیست. ما تلاش می کنیم این عزم سیاسی اروپا بتواند در عرصه عمل بهتر جلو برود. آینده این وضعیت به عهده این طرف هاست. من امیدوارم با اتمام تعطیلات گام بلندتری را از سوی این کشورها شاهد باشیم و پیشرفت های مطلوب حاصل شود.

سحنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس می گویند در جریان مذاکرات خزر قبل از آغاز مذاکرات نبوده اند، گفت: «مذاکرات خزر ماحصل یک دور مذاکره کوتاه مدت نبوده است. کنوانسیون حاصل 21 سال مذاکره و تلاش جدی میان ایران با دیگر کشورهای ساحلی دریای خزر بوده است. فکر می کنم سال گذشته ما به تفاهم های اولیه نهایی شدن کنوانسیون دست پیدا کرده بودیم. اما باید زمانی مشخص می شد برای امضای پنج کشور. تنظیم زمان و تاریخ این امضا با دشواری های فنی خودش همراه است. این تاریخ از گذشته تنظیم شده بود و در نهایت بعد از تلاش ها یک کار موفق و اساسی صورت بگیرد. عمدتا کارهای موفق در جمهوری اسلامی ایران در موقعیت کنونی بعضی وقت ها از روی نادانی، بعضی اوقات از روی جنگ روانی و بعضی ها از روی دل سوزی با آن برخورد می شود. من نمی دانم نمایندگان در طول این بیست سال کجا در جریان مذاکرات بوده اند. ولی هیچ کشور یا گروهی در حین مذاکره اخبار مذاکره را نمی تواند منتشر کند. این یک امر بسیار پیش پا افتاده، بدیهی و ساده است. به دلیل مصالح و منافع ملی نمی توان در حین مذاکرات جزئیات آن را منتشر کرد مبادا عده ای بخواهند از آن سوء استفاده کنند.  البته این حق مجلس است که در جریان مذاکرات باشد و ما سعی کردیم نمایندگان را در جریان مذاکرات مربوط به کنوانسیون قرار بدهیم. ولی نکته اساسی در این جاست که هر پنج کشور باید کنوانسیون را برای تصویب به پارلمان های خود ارائه کنند. ما این مرحله را پیش رو داریم و نمایندگان محترم فرصت دارند در این خصوص بحث و بررسی لازم را داشته باشند.

وی درباره اظهارات آنگلا مرکل درباره نگرانی اش از برنامه موشکی ایران و این که این موضوع را به برجام ربط داده است، گفت: خانم مرکل حق دارند که اظهار نظر خودشان را داشته باشند. کشور آلمان اعلام کرده است که در برجام می ماند و ایشان و مشاوران او می دانند که مساله موشکی از برجام جداست. خانم مرکل می داند و به صراحت اعلام کرده ایم که برنامه موشکی قابل مذاکره نیست و این مساله جزء منافع ملی ایران است.

قاسمی درباره گروه اقدام مشترک که اخیرا در وزارت امور خارجه گفت: ایالات متحده با یک تحلیل غلط از برجام خارج شد، اما نتوانست از حمایت جهانی برای این اقدام خود مواجه شود و در این سیاست با شکست مواجه شد. برای همین در یک جریان رسانه ای گسترده و ایجاد جنگ روانی سعی می کند تا کار روانی خود را دنبال کند. امریکا با نفوذ و ارتباطاتی که با کشورهای خاصی دارد تلاش می کند محدودیت هایی را برای تعامل آن کشورها با ایران به وجود بیاورد. واقعیت ثابت کرده است که ایالات متحده در وضعیتی نیست که هر کاری خواست انجام دهد. این تلاش ها وجود دارد اما آن را باید جنگ روانی دانست که امریکا تلاش می کند کشورها را از دایره همکاری با ایران خارج کند و فشار بر مردم ایران افزایش دهد. با توجه به درایت و زیرکی که در ایران وجود دارد این مشکلات نمی تواند بر ما اثر بگذارد. البته تحریم مشکل ساز خواهد بود اما نمی تواند ما را با چالش جدی مواجه کند.

وی درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای استفاده از وضعیت به وجود آمده در پاکستان و ترکیه گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به همسایگان سیاست روشنی است. ما همواره خواهان روابط دوستانه و برادرانه با همه کشورهای همسایه هستیم. ما فکر می کنیم با این منطق می توانیم به یک محیط آرام برای جهش اقتصادی و سیاسی برسیم. این که کشورها با یک انتخابات وارد وضعیت مطلوبی می شوند، اتفاق خوبی است و ما از آن استقبال می کنیم. من در این جا به انتخاب آقای عمران خان از سوی مجلس پاکستان به عنوان نخست وزیر تبریک می گویم. من امیدوار هستم روابط ما با پاکستان بیش از پیش توسعه پیدا بکند و امیدوارم پاکستان بتواند بر مشکلاتش فائق بیاید. ما امیدواریم شاهد پاکستانی توسعه یافته تر و پیشرفته تر باشیم. همکاری ما با ترکیه نیز کاملا برای همه روشن است. ما سعی می کنیم راه های همکاری را پیدا بکنیم و در این مسیر به کار خود ادامه خواهیم داد. ایالات متحده تلاش می کند با بازگشت به سیاست های قرون وسطایی به پیشبرد اهداف خودش نسبت به کشورهای دیگر جهان دست بزند. در همین راستا مشکلاتی را برای کشور همسایه، ترکیه ایجاد بکند. ما امیدواریم که بتوانیم به توسعه روابط خود با کشور همسایه ترکیه ادامه دهیم.

وی درباره لغو مهر ویزا بر پاسپورت گردشگران خارجی که رئیس سازمان گردشگری از آن خبر داد، گفت: این تلاشی برای صدور روادید الکترونیک است. تلاش هایی در این رابطه از سال 1396 در این رابطه آغاز شده و ما توانسته ایم در همین رابطه صدور روادید الکترونیک علاوه بر فرودگاه امام در فرودگاه های مشهد و شیراز انجام شود و امیدواریم هر چه سریع تر این پروژه در دیگر فرودگاه های کشور نیز اعمال شود.

وی درباره دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان گفت: این دیپلمات همچنان بازداشت است، رایزنی ها با طرف آلمانی همچنان در جریان است و امیدواریم هر چه سریع تر مذاکرات ما به نتیجه برسد و دولت آلمان بفهمد که فقط یک سوء تفاهم است و این دیپلمات هر چه سریع تر به ایران عزیز بازگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای وجود پروژه خط آهن میان ایران، عراق و سوریه گفت: در منطقه میان ما و همسایگان، به خصوص پروژه های ریلی که از مزایای اقتصادی بسیاری برخوردار است، پروژه های متعددی مطرح است، در بخشی از آنها به نتایج مطلوب رسیده ایم و در زمان خودش می توانیم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.

بهرام قاسمی درباره ادعای رویترز مبنی بر توافق روسیه و امریکا در هلسینکی برای خروج نیروهای ایران از سوریه گفت: به چنین اخباری نمی توان زیاد توجه کرد. در فضای کنونی اخبار متناقضی منتشر می شود که بیشتر غوغا و خبرسازی است. یک جریان جدی برای اثرگذاری بر روابط خوب ایران و روسیه وجود دارد. عده ای تلاش می منند چنین القائاتی را انجام دهند تا روابط ما را متاثر از این القائات کند. ما به دعوت دولت سوریه در این کشور هستیم، و تا زمانی که دولت این کشور از ما بخواهد چه در بحث مبارزه با تروریسم و چه در بحث بازسازی در این کشور حضور خواهیم داشت.


( ۱ )

نظر شما :