بر اساس شاخص ها

دلیلی برای وقوع جنگ نیست

۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۲۰ کد : ۱۹۷۸۳۹۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
اگر قرار است تنش ها افزایش پیدا کند، باید حواس ها به این شاخص ها باشد، مخصوصا زمانی که این تنش ها تاثیرات منفی بگذارد و ایران را با بی ثباتی داخلی روبه رو کند.
دلیلی برای وقوع جنگ نیست

مارک کانچیان

دیپلماسی ایرانی: در هفته ی گذشته خبر های زیادی مبنی بر رزمایش نظامی نیروی دریایی ایران در خلیج فارس مخابره شد. در همین حین لفاظی های آمریکا علیه ایران شدت گرفته است. رئیس جمهوری آمریکا از برجام کناره گیری و تحریم ها را دوباره بر ایران اعمال کرد و در توییترش مدام پیام های تهدید آمیز علیه رهبری ایران می نویسد.

بالاخره، آمریکا می خواهد به جنگ با ایران برود؟

پنج شاخص آمادگی نظامی وجود دارد که باید مراقب آنها باشیم. این شاخص ها نشان می دهند که آیا ارتش آمریکا آمادگی شروع جنگ را دارد یا نه. چون آمریکا قبل از درگیری های قبلی در منطقه، ارتش را آماده می کرده است. (توجه: همیشه این امکان وجود دارد که ایرانی ها دست به حمله ای غافلگیرانه بزنند که آمریکا آمادگی آن را نداشته باشد. بنابراین حتی بدون این شاخص ها هم ممکن است جنگ آغاز شود.)

افزایش فعالیت های آمریکا در پایگاه های هوایی اش در قطر و دیگو گارسیا

آمریکا تسهیلات هوایی گسترده ای را در پایگاه هوایی العودید قطر و جزیره ی دیگو گارسیا در وسط اقیانوس هند دارد. از هر دوی این پایگاه ها مکررا در جنگ های سال های 1991 و 2003 عراق استفاده شده است و هنوز هم برای عملیات های هوایی در جهت حمایت از درگیری های موجود در عراق و افغانستان مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که اولین حملات علیه ایران از طریق هوا و دریا خواهد بود، این پایگاه های هوایی مرکز حملات آمریکا خواهند بود که ممکن است بحرین نیز بسته به سیاست های داخلی اش، به دو مورد قبلی اضافه شود. (خانواده ی حاکم بر بحرین سنی هستند اما اکثریت مردم آن شیعه هستند، بنابراین تنش های داخلی ممکن است مانع از دخالت مستقیم شود.)

افزایش اقدامات امنیتی در پایگاه های آمریکا واقع در خاورمیانه

ایران دارای نیروهای تکاور و آزاد فراوانی است که می تواند از آنها در طول یک درگیری علیه پایگاه های آمریکا استفاده کند. برای پیش دستی کردن احتمالا آمریکا به تعداد نظامیانش خواهد افزود تا امنیت پایگاه هایش را در کل منطقه، مخصوصا در کویت، بحرین و قطر که مرز مشترک با خلیج فارس دارند، بالا ببرد. این پایگاه ها نیروهای زمینی محسوب می شوند و تقویت کردن آنها فقط به منظور افزایش امنیت داخلی است، وگرنه احتمال آن بسیار کم است، حداقل در مراحل اولیه درگیری، که آمریکا دست به عملیاتی زمینی بزند.

شکایت ایرانی ها از رویت هواپیماهای جاسوسی و شناسایی  

قبل از شروع هر درگیری، آمریکا احتمالا عملیات شناسایی اش را در ایران افزایش خواهد داد تا اهدافش را برای حملات بعدی به دقت مشخص کند. آمریکا سعی خواهد کرد تا این عملیات را به طور نامحسوس انجام دهد و بنابراین سعی خواهد کرد تا از تجهیزاتی کوچک و ماهواره ها برای این منظور استفاده کند. با این حال برخی از این هواپیماهای شناسایی قابل رویت هستند. ایران متوجه افزایش این اقدامات خواهد شد و از نقض حریم هوایی اش شکایت خواهد کرد.

خارج کردن غیر نظامی ها و بستگان نظامیان آمریکایی از بحرین

نیروی دریایی آمریکا پایگاهی دائم در بحرین دارد که به آن "فعالیت پشتیبانی دریایی" می گویند. از آنجایی که بحرین به شدت مخالف ایران است و چون بسیار به ایران نزدیک است، خواه ناخواه وارد درگیری خواهد شد. حتی اگر، همانطور که قبلا گفته ام، مستقیما وارد جنگ نشود. بنابراین اگر جنگی در شرف اتفاق باشد، مقامات نظامی، بستگانشان را خارج خواهند کرد.

افزایش تحرکات نیروی دریایی آمریکا

فعالیت های نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و اقیانوس هند، طی چند سال گذشته، کاهش یافته چون درگیری ها در عراق و افغانستان آرام تر شده و درخواست برای نیرو در اقیانوس آرام افزایش پیدا کرده است. بنابراین نیروی دریایی نیاز خواهد داشت تا کشتی هایی را به منطقه اعزام کند تا قدرت نیروی دریایی را به آن سطح مورد نیاز برای جنگ با ایران برساند.

تا کنون، علی رغم تمام لفاظی های تند، هیچ گزارشی مبنی بر وقوع هر کدام از این شاخص ها مخابره نشده است، بنابراین آمریکایی ها می توانند نفس راحت بکشند. با این حال، اگر قرار است تنش ها افزایش پیدا کند، باید حواس ها به این شاخص ها باشد، مخصوصا زمانی که این تنش ها تاثیرات منفی بگذارد و ایران را با بی ثباتی داخلی روبه رو کند.

منبع: فوربز / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: حمله نظامی به ایران نشانه های جنگ با ایران ترامپ حمله نظامی


( ۲ )

نظر شما :