جنگ لفظی ترامپ

تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران توسط چین جبران می شود؟

۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۹۷۸۲۴۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با خروج از برجام در ماه مه به اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران از جمله تحریم های نفتی تهدید کرد. مناقشات بین دو کشور از آن زمان با تهدید واشنگتن به حذف نفت ایران از بازار و تهدید تهران به بستن تنگه هرمز همچنان ادامه دارد. در این میان تحلیلگران سعی دارند تاثیرات سناریوهای احتمالی در این زمینه را بر قیمت نفت پیش بینی کنند.
تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران توسط چین جبران می شود؟

نویسنده: سوتانا پاراسکووا

دیپلماسی ایرانی: جنگ لفظی بین ایالات متحده و ایران با بازگشت تهدید تحریم های ایالات متحده به حذف بیش از یک میلیون بشکه نفت خام ایران در روز از بازار، تشدید شده است. جدیدترین نمونه از این اتهامات از سوی یکی از مقامات ارشد شرکت نفت ایران مطرح شده که گفته است عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان نفت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را «گروگان» گرفته اند و سبب شده اند او باور کند که آنها می توانند خسارت ناشی از حذف نفت صادراتی ایران را جبران کنند.

حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران درسازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) این هفته به رویترز گفت: «به نظر می رسد عربستان سعودی و شمار اندک دیگری از تولیدکنندگان نفت زمانی که ادعا کردند می توانند 2.5 میلیون بشکه نفت خام صادراتی ایران را جایگزین کنند، رئیس جمهوری ترامپ را گروگان گرفته و او را به اقدام علیه ایران ترغیب کرده اند.»

قیمت نفت خام برنت برای مدت زمان کوتاهی در ماه مه و پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و تهدید به اعمال تحریم ها از جمله تحریم های نفتی، به بالاتر از بشکه ای 80 دلار افزایش یافت. عربستان سعودی، رقیب منطقه ای ایران و بزرگ ترین تولیدکننده نفت خام در اوپک، با تلاش برای «آرام کردن تشویش مصرف کنندگان» به نجات ترامپ آمد. در پایان ماه ژوئن سعودی ها و روسیه اوپک و شرکای غیرعضو در اوپک به رهبری مسکو را بر آن داشتند تا با افزایش تولیدات نفتی موافقت کنند. طبق اعلام عربستان سعودی، اجابت این خواسته به معنای افزایش تولیدات نفت خام به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز توسط اوپک و شرکای غیرعضو در این سازمان است. در عمل، عربستان، امارات متحده عربی، کویت و روسیه تنها کشورهایی هستند که قابلیت افزایش سطح تولیدات خود را دارند. اما ایران مدعی است که انتظار ترامپ از عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان برای جبران کاهش نفت خام ایران در بازار، اشتباه است.

کاظم پور در ماه های اخیر چندین مرتبه رئیس جمهوری آمریکا را خطاب قرار داده است. او اوایل جولای به رویترز گفت: «مسئولیت پرداخت هزینه اضافی برای نفت توسط همه مصرف کنندگان در جهان و به ویژه در پمپ بنزین های ایالات متحده، تنها بر شانه های شماست و قیمت نفت به بالاتر از بشکه ای 100 دلار هم خواهد رسید.» این اظهارات در حالی بیان شدند که ترامپ بار دیگر برای ابراز شکایات خود از قیمت بالای نفت و انتقاد از اوپک به توئیتر متوسل شده بود.

هفته پیش ترامپ در توئیتر رئیس جمهوری حسن روحانی را با پیامی با حروف بزرگ خطاب قرار داد و ایران را به تجربه عواقبی که مشابه آن در تاریخ کمتر دیده شده، تهدید کرد. اوایل هفته گذشته اما ترامپ در یک کنفرانس خبری از آمادگی برای مذاکره بدون پیش شرط با روحانی سخن گفت.

در میانه افزایش تنش های لفظی بین ایالات متحده و آمریکا در ماه های اخیر، تحلیلگران سعی دارند میزان تاثیرگذاری حریم نفتی آمریکا علیه ایران بر بازار و چگونگی این اخلال در تامین بر قیمت نفت را برآورد کنند. «بانک آو امریکا مریل لینچ» پیش بینی کرده با حذف نفت صادراتی ایران از بازار و با توجه به مخاطرات اختلال در تامین توسط دیگر تولیدکنندگان، قیمت هر بشکه نفت خام تا سه ماهه دوم سال 2019 به 90 دلار برسد.

وارن پترسون تحلیلگر مسائل مرتبط با گاز مایع طبیعی، در میانه ماه جولای گفت عامل اصلی که نفت خام ایران را در بازار نگه می دارد به میزان موفقیت این کشور در قانع کردن خریداران آسیایی به خرید بیشتر نفت از ایران است. چین در این استراتژی آسیایی نقش کلیدی دارد و به گفته پترسون، با توجه به وخیم تر شدن روابط بین آمریکا و چین در نتیجه مناقشات تجاری، احتمال اینکه پکن اهمیتی به خواسته واشنگتن ندهد، زیاد است. این تحلیلگر با پیش بینی اینکه میزان فروش نفت خام ایران حدودا 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت، گفت: «احتمال کاهش بهای نفت خام ایران هم وجود دارد که در این صورت، چین احتمالا به عنوان بزرگترین خریدار پا به میدان می گذارد و بدین ترتیب، تاثیرات تحریم های آمریکا علیه ایران تا اندازه ای جبران می شود.»

منبع: اویل پرایس / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: چین قیمت نفت خام تحریم های نفتی آمریکا عیه ایران تولید مازاد اوپک و روسیه


نظر شما :