گروه های سیاسی وارد وقت اضافی شده اند

سناریویی ضدایرانی برای بهره برداری از اعتراضات اخیر عراق

۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۷۸۱۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اعتراض مردم به حق است، در دمای بالای ۵۰ درجه تابستان قطعی برق و آب و کمبود حداقل امکانات رفاهی که نیازهای اولیه مردم را برطرف کند، هر انسان آرامی را خشمگین می کند. به ویژه که بنا باشد دولت یا بی اعتنا باشد یا صرفا به توجیه مشکلات بپردازد.
سناریویی ضدایرانی برای بهره برداری از اعتراضات اخیر عراق

نویسنده: سید علی موسوی خلخالی

دیپلماسی ایرانی: عراق دوباره ناآرام شده است. این بار ناآرامی از جنس اجتماعی است. مردم نسبت به کمبود خدمات عمومی، نبود برق، قطع آب و کمبودهای بهداشتی به اعتراض برخاسته اند. اعتراض ها از بصره شروع شده اما دامنه آن به نجف اشرف و کربلا و دیوانیه و شهرک شعله و جاهای دیگر نیز رسیده است.

اعتراض مردم به حق است، در دمای بالای 50 درجه تابستان قطعی برق و آب و کمبود حداقل امکانات رفاهی که نیازهای اولیه مردم را برطرف کند، هر انسان آرامی را خشمگین می کند. به ویژه که بنا باشد دولت یا بی اعتنا باشد یا صرفا به توجیه مشکلات بپردازد؛ دولت در ابتدای تابستان در پاسخ به اعتراض های مردم نسبت به قطع شدن های طولانی مدت برق اصلاح تاسیسات نیروگاه های برق را بهانه می آورد و مرتبا وعده اصلاح می داد، اما به هیچ کدام از وعده های خود عمل نکرد. گزارش شده که قطعی برق در برخی مناطق به 14 ساعت رسیده است.

متاسفانه حرکت های اعتراض مردم به خشونت کشیده شده و گزارش شده در شهرهای مختلف عراق تا کنون چندین نفر کشته و زخمی شده اند. آمار کشته ها و زخمی ها متناقض است برای همین نمی توان رقم دقیقی را ذکر کرد. در نجف اشرف مردم معترض به فرودگاه بین المللی این شهر یورش برده اند و مانع از انجام پروازهای آن شده اند. در همین شهر و همچنین در کربلا و بصره مردم معترض به ساختمان های استانداری و مراکز احزاب یورش برده اند و بعضی از دفتر از احزاب را آتش زده اند. اعتراض ها همچنان ادامه دارد و اعلام چند ساعته منع آمد و شد و آماده باش نیروهای امنیتی از وخامت اوضاع خبر می دهد.

مردم احساس می کنند جریان های سیاسی حاکم بر کشور به جای رسیدگی به خواسته های آنها مشغول بده بستان های سیاسی برای تشکیل دولت آینده این کشور هستند، به ویژه از دولت فعلی گلایه دارند که مشارکت در چانه زنی های سیاسی را بر رسیدگی به امور مردم ترجیح می دهد. این در حالی است که نزدیک به دو ماه از انتخابات عراق گذشته و هنوز دولت تشکیل نشده است. با وجود این که چهره هایی نظیر سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت نسبت به لزوم تسریع در تشکیل پارلمان و دولت جدید تاکید می کند و نسبت به سهل انگاری در این زمینه هشدار می دهد و حتی در دیدار با هادی عامری بر لزوم رسیدگی فوری به خواسته های مردم تاکید می کند، اما هنوز احزاب نتوانسته اند به توافقات اولیه برای تشکیل دولت برسند، در حالی که همچنان کش مکش بر سر تایید انتخابات جریان دارد.

در این میان این نگرانی به وجود آمده است که قدرت های خارجی بخواهند از اعتراض های مردمی سوء استفاده کنند و صحنه سیاسی در عراق را به هم بریزند. برخی شبکه های عربی وابسته به عربستان سعودی از جمله الحدث و العربیه این شایعه را به راه انداخته اند که احتمال دارد دولت موقت تشکیل شود تا زمام امور را به طور موقت به دست بگیرد. این شایعه با سناریویی که برخی افراد آگاه از اوضاع عراق نسبت به وقوع آن هشدار می دهند هم خوانی دارد. سناریویی که به گفته این افراد ساخته و پرداخته امریکایی هاست و شخص رابرت مک گروک، نماینده ترامپ در امور عراق که چند ماهی است در عراق مستقر شده هدایت می کند. این سناریو از این قرار است که روند تشکیل دولت با فشار به گروه های سیاسی هم سو با ایالات متحده به خصوص گروه های اهل تسنن طولانی شود با این هدف که دولتی تشکیل نشود، سپس فضای ناآرامی در کشور به وجود آید و از این ناآرامی برای تشکیل دولتی تکنوکرات و موقت که هیچ کدام از گروه های سیاسی فعلی در آن عضویت نداشته باشند، بهره برداری شود. بر اساس این سناریو امریکایی ها امیدوارند بتوانند گروه های سیاسی نزدیک به ایران را از صحنه خارج کرده و دولتی سکولار و وابسته به خود را بر سر کار آورند. امریکایی ها برای پیشبرد این سناریو روی گروه های اهل تسنن متمایل به عربستان حساب باز کرده اند. عربستانی ها هم بی میل نیستند با این ساز امریکایی ها برقصند با این تصور که به این ترتیب عراق را از نفوذ ایران خارج خواهند کرد. شعارهای ضد ایرانی که در روزهای گذشته در برخی شهرهای عراق سر داده شده است، در کنار پوشش شایعات توسط رسانه های عربستانی می تواند در همین راستا باشد.

عراقی ها باید به هوش باشند. تداوم وضعیت فعلی قبل از همه به ضرر آنها تمام خواهد شد. تهدیدها علیه عراق پایان نیافته است، و هر گونه سهل انگاری می تواند عواقب پیش بینی نشده و سختی را در پی داشته باشد. این صحیح است که اعتراض ها به حق است و مردم از اوضاع به حق گلایه دارند اما از کنترل خارج شدن اوضاع می تواند بهانه به دست مخالفان و افراد و گروه های مغرض بدهد. اگر تا دیروز می گفتیم عراقی ها وقت ندارند الآن باید بگوییم عراقی ها وارد وقت اضافی شده اند، هر آن ممکن است سناریویی اجرا شود و اتفاقی پیش بینی نشده بیفتد که کل روند بازی را تغییر دهد، و مثل همیشه تر و خشک با هم بسوزند.

کلید واژه ها: عراق تظاهرات در عراق


( ۵ )

نظر شما :

روشن ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۴۳
عراق سالهاست که در هرج و مرج غوطه ور شده.
علی ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۸
این تظاهرات اگر ادامه داشته باشد یک حکومت نظامی موقت با پشتیبانی مستقیم امریکا وحمایت مالی عربستان وتسویه همه نیروهای متمایل به ایران خواهد بود .
خاطرات گذشته ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۴۶
سناریویی ضدایرانی موضوع تازه ای نیست و تا آنجا که سن سالمندی ما بیاد می آورد حدود شش الی هفت سال قبل ازانقلاب بود که موج سرازیر شدن ایرانیان مقیم عراق تحت عنوان ایرانیان رانده شد از عراق بگوش میرسید و آشنایان ما که درآبادان و خرمشهر ساکن شده بودند خیلی حرفها داشتن و بچه هایشان که فارسی نمیدانستند و باید به مدرسه میرفتند کلی اشک به چشمان ما می آورد و خیلی از ناراحتی ها و غمها که گفتن آن در اینجا جایز نیست ، پدر بزرگ و پدر ما خیلی سال بود که عراق را ترک کرده بودند و میگفتند که فقر دوران پهلوی بود که ما برای کار به عراق رفته بودیم و خیلی ها که به سایر کشورهای عربی رفته بودند همانجا ماندند و دیگر برنگشتند ، موضوع اروند رود و دیکتاتورهای عراق که همه با کودتا روی کار آمده بودند خودش به سناریویی ضد ایرانی دامن میزد چون در میان ایرانیان رانده شده هم شیعه بود هم سنی و صحبت از اختلاف مذهب نبود ، بطور مثال جمال عبدالناصر که توانست اعراب را متحد کند همسرش ایرانی بود ، ایران بعد انقلاب توانست مسلمانان را علیه دشمن واقعی شان متحد کند و آگاهی بسیار چشمگیری به جهان عرب بدهد اما آنچه که این روزها درعراق شاهد آن هستیم نفوذ دشمن و فریب عراقیهاست و مردم خسته از جنگ و بدبختی قادر به درک آن نیستند و نمیدانم اگر ایران آن صدهزار نفر عراقی را که درایران پناه گرفتند به عراق با گرداند چه میشود ؟
توکل بخدا ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | ۰۱:۰۴
درعراق همان عواملی که پای داعش را به عراق باز کردند دوباره دست بکار شدند ، داعش بطرز مفتضحانه ای در عراق و سوریه شکست خورد و اگر ایران و روسیه نبود ، امروز کشور عراق و سوریه تجزیه شده بود ، حضور امریکا در منطقه بسیار خطرناک است و به عوامل فرصت طلب و رسوبات مخرب دوران صدام ملعون جانی تازه میدهد ، نیروهای مردمی نباید فریب ولخرجی های عربستان را بخورند و تا میتوانند وحدت خودشان را حفظ کنند که دشمن در کمین است .
به کاربر ( خاطرات گذشته ) ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۳
من از نسل سوم ( معاودین ) ایرانیانی که فقط جرمشان ایرانی بودن بود هستم . خدا به ما رحم کرد که به آغوش مادر بازگشتیم... فقط حس ایرانی بودن مرهمی ست بر آن رنجهای ناگفته... حتی اگر اطرافیان به ما بگویند عرب..