تصاویر: ترکیه منتظر حلول "محرم" یا "رجب"

۰۲ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۲۹ کد : ۱۹۷۷۳۸۰ سرخط اخبار
 

"محرم اینجه" مطلوب جامعه ترکیه است یا "رجب طیب اردوغان"؟ این سوالی است که ترک ها فردا به آن پاسخ رسمی می دهند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، ترکیه روزهاست حال و هوای انتخابات به خود گرفته است. از همان لحظه ورود به استانبول به عنوان یکی از کلیدی ترین شهرهای ترکیه، بیلبوردهای بزرگ اردوغان، کاندیدای «آک پارتی» با کلمات درشت «ترکیه بزرگ نیازمند رهبر قوی است» دیده می شود.
"احمد" - راننده تاکسی - در پاسخ به این سوال که به نظرت چه کسی در انتخابات (ریاست جمهوری) پیروز می شود، با اطمینان می گوید: اردوغان.
او از حضور ١٦ ساله حزب عدالت و توسعه در قدرت بسیار راضی است و اجازه هیچ گونه انتقادی را نمی دهد و دیگر احزاب را همدست گروه های تروریستی به خصوص پ.ک.ک می داند.
احمد بر این باور است که با وجود ائتلاف احزاب اپوزیسیون، باز هم اردوغان و آک پارتی (عدالت و توسعه) برنده انتخابات خواهند بود.
اما همه به خصوص در کلان شهری مانند استانبول، مثل احمد فکر نمی کنند.
"کمال" که میانسال است و شغل آزاد دارد، می گوید هر که می خواهد انتخاب شود اما اردوغان دیگر نه!
او از "اوضاع بد اقتصادی" در ترکیه شاکی است و اردوغان را مقصر می داند.
در خیابان "استقلال"، یکی از مکان های توریستی استانبول، دختران و پسران بروشورهای تبلیغاتی "محرم اینجه" کاندیدای حزب مردم جمهوری خواه را در میان مردم پخش می کنند.
"الیف" که دانشجو است، می گوید ترکیه برای رهایی از وضعیت موجود نیاز به رهبری جدید دارد و آن، محرم اینجه است. او صدای مردم را می شنود.
چند قدم پایین تر، طرفداران حزب وطن، چادری مزین به عکس "دوغو پرینچک" رهبر این حزب و پرچم آن را برپا کرده اند و آهنگ های انتخاباتی پخش می کنند. اعضای این حزب نیز بروشور تبلیغاتی می دهند.
"امره" دانشجوی شیمی در دانشگاه بسفر می گوید با توجه به شرایط منطقه و داخل کشور بهتر است رهبر حزب وطن بر سر کار بیاید.
او می داند رای حزبش در این انتخابات پایین است اما معتقد است که با افزایش آگاهی و دانش، نسل جدید بیشتر به این حزب سوسیالیستی متمایل می شود: "باید اختلافات کنار گذاشته شود زیرا شرایط کنونی نیازمند چنین رویکردی است."
در این میان فردی مانند "داملا" هم حضور دارد؛ مرد جوانی که در هتل کار می کند. او در امتداد خیابان استقلال راه می رود و با اینکه پرچمی با تصویر اردوغان را در هوا می چرخاند، می گوید در انتخابات فردا شرکت می کند اما برگه رأیش را سفید در صندوق رای می اندازد چون نمی خواهد درگیر سیاست شود!!
فردا ١٢ ژوئن انتخابات سراسری و ریاست جمهوری برگزار می شود. حدود 60 میلیون نفر از مردم ترکیه واجد شرایط برای رای دادن هستند. آنها فردا از ساعت ٨ صبح به وقت محلی می توانند به پای صندوق های رای بروند و سرنوشت خود را تعیین کنند.

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :