لزوم حفظ توافق هسته ای ایران

به حرف اِمانوئل مکرون گوش کنید

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۷۶۲۹۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
تاکنون بدترین اشتباه، مخالفت با توافقی بوده است که ایران را از ساخت خطرناک ترین سلاح دنیا باز میدارد.
به حرف اِمانوئل مکرون گوش کنید

شورای سردبیری یو اِس ای تو دی

دیپلماسی ایرانی: پرزیدنت ترامپ، یا به خاطر خروج از توافق اقلیمی پاریس و یا رد پیمان تجارت مشارکت پاسفیک، در مورد سیاست خارجی دچار اشتباهاتی شده است.

اما تاکنون بدترین اشتباه، مخالفت با توافقی بوده است که ایران را از ساخت خطرناک ترین سلاح دنیا باز می دارد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، قصد دارد از سفر سه روزه خود به واشنگتن در هفته جاری به منظور نجات توافق هسته ای، که در سال 2015 توسط چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایران، روسیه، انگلیس و آمریکا امضا شده است، استفاده کند.

از میان دلایل مخالفت با ترک توافق می توان به این موارد اشاره کرد:

- براساس نتایج 11 بازرسی متوالی، ایران پایبند به معاهده است. تصمیم ترامپ برای ملغی کردن معاهده، که تا 12 مه اتخاذ خواهد شد، می تواند راه را برای ایران به منظور احیای برنامه هسته ای متوقف شده، باز کند که منتج به ایجاد رقابت بر سر تسلیحات هسته ای در خاورمیانه خواهد شد که ممکن است همراه با خطر درگیری نظامی باشد.

 -تجدید تحریم های اقتصادی باعث خواهد شد که مقامات ایرانی که دچار مشکلات اقتصادی هستند، تظاهرات خیابانی به راه اندازند و دوباره تقصیرها را گردن آمریکا، که به تازگی دیو صفت شده، بیاندازند.

 -توافقنامه ایران بر مبنای یک معامله ساده است: برداشتن تحریم های اقتصادی سنگین در ازای خلع سلاح اتمی. ترامپ و کیم جانگ اون قرار است به زودی با هم ملاقات کنند تا بر سر توافقنامه ای مشابه در مورد برنامه سلاح های هسته ای کره شمالی صحبت کنند. اما چرا باید کیم معاهده با کسی را بپذیرد که به راحتی زیر قولش می زند؟

- تا کنون معاونین ترامپ توانسته اند تا مانع او برای پایان دادن به توافقنامه ایران که در زمان رئیس جمهور پیشین بسته شده است، باشند. اما صحبت های اعتدالگرایانه مک مستر، مشاور سابق امنیت ملی، و رِکس تیلرسن، وزیر سابق امور خارجه، دیگر اثر ندارد و به جای آنها جنگ طلبانی مثل جان بولتن و مایک پومپئو، رئیس سی آی ای که نامزد جانشینی تیلرسن است، آمده اند.

قطعا موارد زیادی برای اعتراض کردن به توافقنامه ایران وجود دارد. اما احزاب سال ها وقت دارند تا این نقاط ضعف را مورد بازنگری قرار دهند. در عین حال، این معاهده موجب شد تا بازرسی های سرزده علیه کشوری فراهم شود که از جنگ شکست نخورده است. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هرجا که نیاز بدانند می توانند بروند.

تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، جهان مکانی امن تر خواهد بود.

منبع : یو اس ای تو دی / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33


نظر شما :