خبرنگار دیپلماسی ایرانی گزارش می دهد

واکنش های متفاوت فعالان اقتصادی نسبت به دلار 4200 تومانی

۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۵۹۴۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اعلام تک نرخی شدن ارز با قیمت 4200 تومانی از سوی اسحاق جهانگیری با واکنش های متفاوت فعالان اقتصادی مواجه شد. عده ای از این اقدام حمایت می کردند در حالی که عده ای دیگر با تردید و بیم و امید سعی می کردند این اتفاق را بپذیرند.
واکنش های متفاوت فعالان اقتصادی نسبت به دلار 4200 تومانی

دیپلماسی ایرانی: در هواپیمای دکتر ظریف در سنگال بودیم که اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری خبر تک نرخی شدن ارز با دلار 4200 تومانی را اعلام کرد. وزیر امور خارجه در دقایقی پایانی سفرش بود و فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی همراه او در هواپیما نشسته بودند تا به اتفاق او داکار، پایتخت سنگال را به سمت برزیلیا، پایتخت برزیل ترک کنند.

وقتی جهانگیری اعلام کرد دلار 4200 شده است، واکنش ها متفاوت بود. عده معدودی همان ابتدا نسبت به این که ارز ناگهان از نرخ حدود 6000 تومان صبح همان روز به 4200 تومان سقوط می کرد، نگران بودند و می گفتند برای مراودات مالی و تجاری خود ارز به قیمت بالا تهیه کرده و اکنون با این سقوط ناگهانی متحمل خسارت سنگینی می شوند.

برخی دیگر از فعالان اقتصادی با تردید به این تحولات ارزی می نگریستند، یک فعال اقتصادی در حوزه کاشی و سرامیک به خبرنگار دیپلماسی ایرانی گفت: «این نگرانی وجود دارد که عواملی خارج از دولت در این نوسانات دخالت داشته باشند، این مساله سبب تشدید بی اعتمادی به بازار سرمایه می شود.» او همچنین گفت: «ما همچنان با بیم و امید اوضاع را دنبال می کنیم. اگر چه امیدواریم که دولت واقعا بتواند با اعمال قانون تک نرخی شدن ارز به این ترتیبی که آقای جهانگیری اعلام کرده است موفق شود.»

برخی دیگر نسبت به این اقدام دولت با تردید نگاه می کردند. آنها نسبت به برخورد تندی که جهانگیری اعلام کرده بود با کسانی که به صورت آزاد و با قیمت های کاذب و خارج از چارچوب صرافی ها و بانک ها ارز می فروشند، برخورد خواهد شد، با دیده تردید می نگریستند و می گفتند اقدامات پلیسی از این نوع می تواند اولا به این معنا باشد که دولت همچنان در مهار نوسانات و تنش های بازار ارز ناتوان است که مجبور است از قدرت پلیسی استفاده کند، ثانیا در این میان عده ای که در زمینه خرید و فروش ارز ارتزاق می کنند، بیکار می شوند که این مساله از نگاه انسانی نگران کننده است و می تواند تاثیرات منفی بر روان فعالان اقتصادی در بازار بگذارد. از سوی دیگر برخورد پلیسی با مقوله خرید و فروش ارز می تواند فضای ناامنی اقتصادی و بی اعتمادی در بازار ایجاد کند.

در این میان کم نبودند آن دسته از فعالان اقتصادی که از این اقدامات دولت قویا حمایت می کردند و می گفتند که دولت باید با اقتدار بازار ارز را کنترل کند و زمام امور را خودش در دست داشته باشد تا تنش های موجود در این رابطه رفع شود. آنها می گفتند ما فعالان اقتصادی نیز در این برهه حساس و مهم باید در کنار دولت باشیم و از اقدامات آن حمایت کنیم تا دولت بتواند امور اقتصادی را کنترل کند. به ویژه که الآن دولت برای فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی تلاش های بسیاری می کند و به جد تلاش های در خور تحسینی برای رفع مشکلات تجار در داد و ستدهای بین المللی و رونق اقتصادی دارد. آنها می گفتند سیاست های دولت در جهت رونق کسب و کار از طریق صحیح آن و بازگرداندن اقتصاد و داد و ستد کشور به ریل صحیح است. آنها با قاطعیت می گفتند حالا که دولت برای رفع مشکلات ما فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان آستین همت بالا زده است باید با قدرت از آن حمایت کنیم تا انگیزه لازم برای تداوم کارش را داشته باشد.   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسحاق جهانگیری دلار 4200 تومانی


نظر شما :