مقام ارشد عربستانی به زودی وارد بغداد می شود

تلاش عراق برای انجام گفت وگوهای استراتژیک با شورای همکاری

۲۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۵۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
امارات متحده عربی به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بازسازی مناره تاریخی الحدباء در شهر موصل در عراق را پیشنهاد داده است.
تلاش عراق برای انجام گفت وگوهای استراتژیک با شورای همکاری

دیپلماسی ایرانی: دبیرخانه هیئت وزیران عراق روز دوشنبه اعلام کرد که دولت عراق تلاش می کند گفت وگوهای استراتژیک فراگیری را با شورای همکاری خلیج فارس آغاز کند که همه بخش های مختلف را شامل می شود.

به گزارش روزنامه الحیات انتظار می رود ظرف روزهای آینده یک مقام عالی رتبه عربستانی به بغداد سفر کند.

برخی رسانه ها گزارش داده اند که این فرد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی خواهد بود که قرار است در راس یک هیئت عالی رتبه اقتصادی و سیاسی وارد بغداد شود.  

از سوی دیگر امارات متحده عربی به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بازسازی مناره تاریخی الحدباء در شهر موصل در عراق را پیشنهاد داده است.

دبیرخانه هیئت وزیران عراق در بیانیه روز دوشنبه خود اعلام کرد که « هیئت وزیران طرح کار مشترک برای همکاری میان دولت عراق و شورای همکاری خلیج فارس برای مدت 2018 تا 2023 را مطابق با زمینه های اعلام شده در کتاب وزارت امور خارجه در این رابطه تایید کرد تا به این ترتیب دیدگاه جدید کاری برای فعال سازی افق های همکاری در زمینه های کاری مشترک به وجود آید و همچنین روابط کاری و همکاری میان عراق با کشورهای منطقه تقویت شود.»

در همین رابطه یک منبع آگاه سیاسی نزدیک به دولت عراق به روزنامه الحیات گفت که یک مقام عالی رتبه عربستانی ظرف روزهای آینده و در راس یک هیئت سیاسی و اقتصادی از بغداد دیدن خواهد کرد. این دیدار در چارچوب تلاش های دو جانبه برای تقویت روابط مشترک بعد از تشکیل «شورای عالی هماهنگی» که قرار است «در فعال سازی کاری و توافقات مشترک از طریق دیدارهای متبادل میان مقامات دو کشور انجام شود» صورت می گیرد و «شامل جوانب سیاسی و اقتصادی و تجاری می شود و انتظار می رود که با این اقدام اقدامات برای آغاز بازسازی در عراق افزایش یابد.»

از سوی دیگر دولت امارات متحده عربی طرحی را برای بازسازی مسجد جامع نوری و مناره باستانی الحدباء که داعش در موصل آن را ویران کرد، پیشنهاد داده است. دفتر رسانه ای دولت عراق روز دوشنبه اعلام کرد که «حیدر العبادی، نخست وزیر در دفتر خود در بغداد حسن احمد الشحی، سفیر امارات در عراق را به حضور پذیرفت که او نیز مراتب تبریک و قدردانی کشور امارات، دولت و مردم، از آزادسازی کامل اراضی عراق را انتقال داد و از ثبات امنیتی که در عراق به وجود آمده است، ستایش کرد.»

سفیر امارات در عراق در این دیدار همچنین افزود که «شیخ محمد بن زاید، ولیعهد و معاون فرماندهی عالی ستاد نیروهای مسلح امارات به گسترش روابط دو جانبه میان دو کشور برادر و بر نقش عراق در مبارزه با تروریسم ایمان دارد. ایشان خودشان بازسازی مسجد النوری و مناره الحدباء در موصل را پیشنهاد داده اند.»

وی تاکید کرد، به زودی نماینده ویژه ای از سوی دولت امارات متحده عربی به همین منظور به بغداد خواهد آمد.

این بیانیه همچنین اشاره می کند که «عبادی بر تقویت روابط عراق با امارات متحده عربی و همه کشورها در چارچوب منافع مشترک و خدمت به دو ملت تاکید کرد.»

عبادی همچنین گفت: «عراق در حال حاضر بعد از پیروزی اش بر باندهای نظامی داعش در راس کشورهایی است که با تروریسم مبارزه می کند. و عراقی ها همچنین در ساخت و بازسازی کشورشان نیز پیروز خواهند شد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دولت عراق امارات متحده عربی عربستان سعودی شورای همکاری خلیج فارس


نظر شما :