سیاستی که پاریس دنبال می کند

گروکشی برجامی فرانسه در مقابل تعهدات منطقه ای و موشکی تهران

۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۳۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
یک دیپلمات فرانسوی گفت: «با وجود این که نگرانی های ما به طور مستقیم ارتباطی با توافق هسته ای ندارد اما باید درباره این قضایا به پیشرفت هایی برسیم و الا با خطر پایان دادن به توافق هسته ای از سوی ترامپ مواجه خواهیم شد.»
گروکشی برجامی فرانسه در مقابل تعهدات منطقه ای و موشکی تهران

دیپلماسی ایرانی: حکومت ایران بر سر فشارهای کشورهای غربی بر سر برنامه موشکی اش که آن را تهدیدی برای منطقه می داند، ایستادگی کرده است. تهران تاکید کرده هر مقامی که به تهران می آید نباید درباره برنامه های موشکی اش صحبت کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که در تهران جان ایو لودریان را به حضور پذیرفت گفت که برنامه موشک های بالستیک ایران تهدیدی برای هیچ کشوری در دنیا نیست چرا که «ماهیت دفاعی» دارد.

با این حال اظهارات مقامات ایرانی نتوانسته از نگرانی های جامعه جهانی درباره سامانه های موشکی ایران بکاهد، به گونه ای که لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه تلاش دارد از تهران تعهداتی را درباره برنامه موشک های بالستیکش و بلندپروازی های منطقه ای اش بگیرد با این هدف که در مقابل بتواند توافق هسته ای را که ایالات متحده تهدید به ترک آن کرده است، حفظ کند.

علی شمخانی در دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه گفت که کشورهای اروپایی امضای کننده توافق هسته ای با کوتاه آمدن در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مرتکب اشتباه شده اند.

این در حالی است که مسعود جزایری، سخنگوی ستاد نیروهای مسلح ایران در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد که «برنامه موشکی ایران بدون وقفه ادامه خواهد داشت و هیچ قدرت خارجی حق ندارد وارد این موضوع شود.»

وی همچنین گفت: «هیچ مقام ایرانی حق ندارد در این رابطه با خارجی ها صحبت کند.»

به این ترتیب به نظر می رسد که «گفت وگوهای صریح و عمیقی» که لودریان امیدوار بود بتواند در سفر به تهران با ایرانی ها انجام دهد چندان مطابق با مواضع فرانسه پیش نخواهد رفت و ایرانی ها تمایل چندانی به قبول خواسته های او در این رابطه ندارند.

فرانسه تلاش می کند که از تهران تعهداتی بر سر برنامه موشک های بالستیکش و سیاست های منطقه ای اش بگیرد.

پاریس می گوید که تهران به شروط توافق هسته ای پایبند بوده اما به قطعنامه 2231 سازمان ملل که می گوید ایران نباید در زمینه موشک های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند، فعالیت کند، پایبند نبوده است.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است در این باره گفت: «درباره موشک های بالستیک باید بگوییم که توافق هسته ای با قطعنامه 2231 همراه نیست و این مساله این نگرانی را به وجود آورده که ممکن است ایرانی ها توانایی ساخت موشک های بالستیک را به طرف های دیگر منطقه ای از جمله حزب الله منتقل کنند.»

یک دیپلمات فرانسوی دیگر که از او نیز نامی به میان نیامده است هم گفت: «با وجود این که نگرانی های ما به طور مستقیم ارتباطی با توافق هسته ای ندارد اما باید درباره این قضایا به پیشرفت هایی برسیم و الا با خطر پایان دادن به توافق هسته ای از سوی ترامپ مواجه خواهیم شد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11


نظر شما :