ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تحریف اظهارات امیر قطر توسط امارات تا ساخت دیوار عظیم توسط چین

۰۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۴۶۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
تحریف اظهارات امیر قطر توسط امارات، ساخت دیوار عظیم توسط چین، شکنجه زندانیان در اقلیم کردستان عراق، مخالفت آیت الله سیستانی با دیدار با مقام های عراقی و مخالفت آیت الله سیستانی با استفاده تصاویر مراجع در انتخابات از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تحریف اظهارات امیر قطر توسط امارات تا ساخت دیوار عظیم توسط چین

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

تماس ثامر السبهان با اسامه النجیفی

ثامر السبهان، سفیر سابق عربستان در عراق و وزیر فعلی امور کشورهای خلیج فارس در تماس تلفنی با اسامه النجیفی، رئیس سابق مجلس عراق با او درباره آخرین تحولات عرصه سیاسی عراق و همچنین انتخابات این کشور که قرار است در اوایل ماه مه برگزار شود، بحث و گفت وگو کرد.

به گزارش کنوز مدیا، این تماس از این بابت نگران کننده است که مبادا سبهان دستورالعمل تازه ای را به نجیفی به ویژه در زمینه تلاش های برای تعویق انتخابات داده باشد.

بنا به این گزارش عربستان سعودی تمایل دارد انتخابات به تعویق بیفتد تا فراکسیونی قدرتمند در برابر شیعیان عراق و دولت فعلی تشکیل شود تا در انتخابات پیش رو این دولت نتواند در قدرت باشد.

 

شکنجه زندانیان در زندان های اقلیم کردستان

ضیاء بطرس، رئیس هیئت حقوق بشر در اقلیم کردستان اعلام کرد که گزارش هایی به دست آمده که نشان می دهد در زندان های اقلیم حقوق بشر زیر پا گذاشته شده است.

به گزارش کنوز مدیا، وی در گفت وگوی مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت: «گزارش هایی درباره شکنجه و گرفتن اعتراف زیر شکنجه و همچنین اهانت ها و شکنجه های روانی در حق زندانیان در اقلیم کردستان به دست آمده است.»

وی در ادامه افزود: «تمامی بازداشت ها تحت یک عنوان و دستورالعمل انجام شده و هیچ گونه بازداشت غیرقانونی وجود ندارد.»

 

مسئولیت جدید برای محمد بن سلمان

ملک سلمان، پادشاه عربستان در کنار مسئولیت ولیعهدی و وزارت دفاع و معاون نخست وزیری و مسئول مبارزه با فساد منصب جدیدی را به پسرش، محمد محول کرده است.

به گزارش خبرگزاری واس، پادشاه عربستان ریاست هئیت امنای صندوق شهدا و مصدومین و اسرا و مفقودین را بعد از تعدیل اداری به پسرش تفویض کرد.

این منصب در نشست هیئت وزیران به ریاست ملک سلمان به محمد بن سلمان تفویض شد.

 

ترکیه وزیر بهداشت داعش را بازداشت کرد

نیروهای امنیتی ترکیه کفاح بشیر حسین، وزیر بهداشت شبکه داعش را به همراه 13 نفر دیگر طی یک عمیات امنیتی در ایالت شانلی اورفا در جنوب ترکیه بازداشت کردند.

به گزارش سومر نیوز، این عملیات توسط تیم مبارزه با تروریسم و مدیریت شاخه امنیتی سازمان امنیت ترکیه در استان شانلی اورفا انجام شد.

منابع امنیتی زمانی تصمیم به انجام این کار گرفتند که اطلاعاتی امنیتی به دست آنها رسید مبنی بر این که مجموعه ای از شبکه تروریستی داعش که شامل رهبران و مسئولان آن می شوند، به وسیله قاچاقچی ها از سوریه عبور کرده و وارد ترکیه شدند.    

 

مخالفت آیت الله سیستانی با استفاده از تصاویرش در تبلیغات انتخاباتی

منابع نزدیک به آیت الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق گفتند که وی با هر گونه حمایت از هر کدام از گروه های سیاسی شیعی در انتخابات این کشور مخالفت کرده است.

به گزارش سومر نیوز، دفتر آیت الله سیستانی همچنین از احزاب شیعی مشارکت کننده در انتخابات خواسته است که از تصاویر مراجع دینی یا اظهارات آنها در تصاویر و پوسترهای جدید چه در خیابان ها چه در دفاتر خاص احزاب یا کمپین های انتخاباتی که به زودی آغاز به کار می کنند، به هیچ وجه استفاده نکنند.

 

مخالفت آیت الله سیستانی با ملاقات مسئولان دولتی

یک منبع نزدیک به دفتر آیت الله سیستانی اعلام کرد، ایشان تقاضای ملاقات شماری از سیاستمداران و مسئولان دولتی را رد کرده است.

به گزارش سومر نیوز، ایشان گفته است که مسئولان و سیاستمداران حداقل وعده هایی که قبلا داده بودند را هم اجابت نکرده اند و برای همین حاضر به دیدار با آنها نیستند.

به گفته این منبع، دیگر مراجع دینی در نجف اشرف نیز مشابه همین مواضع را دارند و گفته اند که به هیچ وجه در جریان انتخابات پیش روی عراق دخالت نمی کنند.

 

هشدار تیلرسون به عربستان و امارات بر سر حمله به قطر

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به امارات متحده عربی و عربستان سعودی هشدار داد از انجام هر گونه عملیات نظامی علیه قطر جدا خودداری کنند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، روابط این دو کشور نزدیک به 7 ماه است با قطر به شدت تیره است به گونه ای که این کشور را مورد محاصره اقتصادی و جغرافیایی خود قرار داده اند که تا کنون نیز ادامه دارد.

به گزارش نیویورک تایمز این مساله سبب شده است تا تیلرسون به این دو کشور هشدار دهد که از هر گونه اقدام نظامی علیه قطر خودداری کنند.

 

رد پای امارات در تحریف اظهارات امیر قطر

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که محققان امریکایی دریافته اند که اظهارات منسوب به شیخ تمیم، امیر قطر که به دنبال آن محاصره اقتصادی این کشور از سوی کشورهای عربی به ریاست عربستان و امارات آغاز شد، توسط اماراتی ها تحریف شده بود.

بنا به این گزارش، در سایت رسمی دولت قطر اظهاراتی از زبان امیر قطر منتشر شده بود که مطابق آن وی از ایران دفاع کرده و از کشورهای عربی خواسته بود به بهبود روابط با این کشور مبادرت ورزند و دشمنی با آن را بی فایده دانسته بود. دولت قطر این اظهارات را رد کرده و گفته بود که سایت دولت از سوی هکرها هک شده بود. با این وجود این دو کشور اقدام به قطع کامل روابط خود با قطر کردند و از کشورهای دیگر نیز خواستند که به آنها بپیوندند.

اکنون بازرسان امریکایی صحت اظهارات قطری ها را تایید کرده اند و می گویند که اماراتی ها اقدام به هک سایت دولت قطر کرده و این اظهارات را به او منسوب کرده بودند.

 

چین برای مبارزه با تروریسم دیوار می سازد

رئیس ایالتی منطقه ایگور در چین اعلام کرد که مقامات این کشور تصمیم دارند دیواری عظیم به طول 5700 کیلومتر با هدف جلوگیری از گسترش تروریسم و افراط گرایی در این منطقه بسازند.

به گزارش اسرار مدیا، شوکرات زاکر، رئیس دولت محلی در ایالت «شینجیانگ» گفت که با هدف تقویت امنیت مرزها در این منطقه که مرزی طولانی با همسایگان دارد، تصمیم گرفته شده است با هدف حمایت از برخورد با ورود تروریست ها و جدایی طلبان و افراط گرایان از خارج از کشور دیواری عظیم ساخته شود.

یک مسئول محلی نیز گفت که مقامات ایالت شینجیانگ نظارت بر اینترنت را نیز به دلایل امنیتی تقویت خواهند کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11   

کلید واژه ها: قطر آیت الله سیستانی عراق


نظر شما :