تکذیب حصر خانگی برادران ملک عبدالله دوم

بن سلمان و بن زاید درصدد کودتا در اردن بودند؟

۱۲ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۴۱۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
دربار سلطنتی اردن به گزارش های امنیتی ای دست یافته بود که از کودتایی قریب الوقوع در داخل کاخ سلطنتی حکایت می کرد، برای همین دستور به حصر خانگی دو برادر شاه یعنی فیصل و علی بن الحسین و شاهزاده طلال بن محمد داده شد.
بن سلمان و بن زاید درصدد کودتا در اردن بودند؟

دیپلماسی ایرانی: اردن سال جدید میلادی را با خبری شوکه کننده آغاز کرد. اگر چه دولت این کشور تلاش کرد از شدت هیجانات بکاهد و هر گونی نگرانی درباره آینده حکومت این کشور را برطرف کند. دولت اردن اعلام کرد که هر کس به نشر شایعه و اطلاعات دروغ درباره بازنشستگی شاهزاده های اردنی یعنی فیصل بن الحسین و علی بن الحسین، دو برادر ملک عبدالله دوم، شاه اردن و طلال به محمد از ارتش مبادرت ورزد بازداشت و محاکمه خواهد شد.  

یک مقام رسمی که نخواست نامش فاش شود به روزنامه رای الیوم گفت که دولت اردن در حال رصد شبکه های مختلف اجتماعی و سایت های اینترنتی است تا کسانی که به نشر اکاذیب، شایعات و ادعاهای دروغ مبادرت کرده اند را برای محاکمه تحویل دستگاه قضایی کشور بدهد.

به گفته این مقام، دربار سلطنتی اردن از دولت این کشور خواسته است تا تمامی کسانی که اقدام به نشر اکاذیب کرده اند و در حال حاضر زیر نظر هستند را تحویل دستگاه قضایی بدهد.

بر اساس اطلاعاتی که به رای الیوم رسیده قرار است به زودی اعلام شود افرادی در این رابطه دستگیر شده اند اما هنوز اعلام نشده که نام این افراد یا طرف های ذی ربط چه بوده است.

درباره پادشاهی اردن روز شنبه بیانیه ای صادر کرده که در آن آمده بود «بعضی از سایت ها و شبکه های اجتماعی شایعات و ادعاهای باطل و مغرضانه ای را منتشر کرده بودند که هدف از آن توهین و تخریب وجهه شاهزاده ها، فیصل بن الحسین، علی بن الحسین و طلال بن محمد بود.»

در ادامه این بیانیه آمده بود: «درباره سلطنتی تمامی کسانی که اقدام به توهین یا نشر اکاذیب کرده و ادعاهای باطلی را درباره شاهزادگان و خانواده شاهنشاهی مطرح کرده اند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد داد چرا که انتشار چنین اخبار خلاف واقعی با هدف توهین به اردن و نهادهای آن صورت گرفته است.»

طی روزهای اخیر شبکه های اجتماعی و برخی سایت ها اخباری را منتشر کردند مبنی بر این که دستور داده شده است تا سه شاهزاده اردنی مذکور بازنشسته شوند. به گفته این رسانه ها دربار سلطنتی اردن به گزارش های امنیتی ای دست یافته بود که از کودتایی قریب الوقوع در داخل کاخ سلطنتی حکایت می کرد، برای همین دستور به حصر خانگی دو برادر شاه یعنی فیصل و علی بن الحسین و شاهزاده طلال بن محمد داده شد. به گفته این سایت ها این افراد در تماس دائم با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی بودند و قصد داشتند با پشتیبانی و کمک آنها کودتایی در درون اردن انجام دهند و ملک عبدالله دوم را از سلطنت خلع کنند. گفته می شود که سازمان امنیت اردن این توطئه را کشف کرد و با اطلاع دادن به پادشاه جلوی وقوع آن را گرفت. دربار سلطنتی دستور به بازنشستگی شاهزاده های مذکور را رد کرده اما هیچ اظهار نظری درباره بودن یا نبودن کودتا نکرده است. مساله ای که همچنان این شائبه را در اذهان حفظ کرده که احتمالا کودتایی در کار بوده و خنثی شده است.

کلید واژه ها: اردن ملك عبدالله دوم


نظر شما :