4 پیش بینی در خصوص تحولات 2018

سرنوشت صلح خاورمیانه و بمب هسته ای کره شمالی چه می شود؟

۱۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۷۴۱۱۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
یک سال دیگر ممکن است به این فهرست نگاه کنم و ببینم که پیش بینی ها کاملا اشتباه از آب در آمده است. امید دارم در بسیاری موارد به ویژه روند صلح خاورمیانه و اوکراین حرف هایم اشتباه از آب در آید.
سرنوشت صلح خاورمیانه و بمب هسته ای کره شمالی چه می شود؟

دانیل دی پتریس

دیپلماسی ایرانی: در اینجا چهار پیش بینی در خصوص چهار چالش مهم بین المللی در سال 2018 طرح می شود.

1. سازمان ملل گفتگوهای صلح را ترک می کند

استفان دی مستورا، نماینده ویژه سازمان ملل، دیپلماتی کار آزموده با حسن شهرتی تمام عیار، خوش بینی ناتمام و دهه ها تجربه ی کار در خندق های دیپلماتیک، صبرش لبریز شده است. شغلی که جنین دی جیوانی، خبرنگار کهنه کار به درستی آن را یکسان با "خیره شدن به بیابان" توصیف کرده بود معلوم شد برای میانجی گر سازمان ملل دقیقا همین معنا را داشته است، دوره ای بی حاصل و تلاش برای دیپلماسی بی هدف میان معارضانی که مذاکره را به نفع خود نمی دانند.

پس از سه سال و نیم گفتگوی ملال آور میان دو طرف که با لجاجت باور دارند تاریخ حق را به آن ها خواهد داد ، دی مستورا امسال را با کمترین دستاورد در عمرش به عنوان دیپلمات به پایان می رساند.

2. راه حل دو دولت دفن شد

چه با تصمیم پرزیدنت ترامپ در شناسایی بیت المقدس به  عنوان پایتخت اسرائیل مخالف باشیم چه موافق، به نظر می رسد بیانیه او این چشم انداز که ایالات متحده میانجی نزاع میان اسرائیل و فلسطین باشد را از بین برد. حتی اگر محمود عباس رهبر فلسطینی ها در عمق وجودش هم انتظار داشت ترامپ روند انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند اما باز هم او بی اندازه ناراحت است. هر فرمول صلحی که دولت ترامپ نهایتا ارائه دهد باز هم در ذهن عباس، نقش سنتی واشنگتن به عنوان واسطه روند صلح خاورمیانه از بین رفته است.

اگر کاخ سفید تصور می کرد عباس فقط دارد فضا را آرام می کند اظهارات بعدی او روشن بود: "ایالات متحده ثابت کرد که در روند صلح یک میانجی فاقد صداقت است و ما دیگر هیچ طرحی از سوی ایالات متحده را نخواهیم پذیرفت."

3. کره شمالی بر فراز اقیانوس آرام آزمایش اتمی خواهد کرد و ترامپ تماشا خواهد کرد

در سال 2017 نهادهای امنیتی ایالات متحده و کره شمالی اعلام کردند که پیونگ یانگ در سال 2018 به توانایی سوار کردن کلاهک هسته ای روی یک موشک بالستیک قاره پیما و قابل اتکا دست پیدا خواهد کرد. یک ماه پس از المپیک زمستانی در کره جنوبی، کیم جونگ اون دستیابی به این توانایی را اعلام خواهد  کرد، تحولی که کاخ سفید را نگران خواهد کرد حتی با وجود آنکه از پیش انتظارش را می کشید.

هر چند ترامپ به مردم خواهد گفت از هفته ها قبل از طریق مذاکرات پشت پرده ای که درست پس از آزمایش هسته ای آغاز شد پیشرفت هایی در تعامل با کره شمالی داشته است و به این ترتیب همه را در واشنگتن غافلگیر خواهد کرد.

شرق اوکراین به منطقه نزاع میان واشنگتن و مسکو بدل می شود

مشخص خواهد شد که موافقت دولت ترامپ در تاریخ 23 دسامبر 2017 با ارسال تسلیحات مرگبار دفاعی و موشک های ضد تانک به کیف، تصمیمی که با استقبال اکثریت هر دو حزب آمریکا در کاپیتول هیل انجام شد یک خطای محاسبه بزرگ بوده است.

مذاکرات صلح مینسک که پیشتر حلق آویز شده بود اینک به یک عتیقه بدل شده است. ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دریافته در حالی که در پی چهارمین دور ریاست جمهوری است نمی تواند قلمروی بیشتری را به ارتش اوکراین واگذار کند و از همین رو کمک های نظامی خود به جدایی طلبان را دو برابر کرده است تا هر آنچه کیف به عنوان کمک نظامی از واشنگتن دریافت می کند را خنثی کند. خط تماس دیگر منطقه ای حائل نیست بلکه جبهه نبرد فعال است.

یک سال دیگر ممکن است به این فهرست نگاه کنم و ببینم که پیش بینی ها کاملا اشتباه از آب در آمده است.  امید دارم در بسیاری موارد به ویژه روند صلح خاورمیانه و اوکراین حرف هایم اشتباه از آب در آید. در مورد دیگری مثل ابتکار عمل دیپلماتیک از سوی ترامپ در ماجرای کره شمالی امیدوارم که پیش بینی ام چیزی بیشتر از انداختن تیری در تاریکی باشد.

منبع : نشنال اینترست / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: تحولات سال 2018 چالش های 2018 تحولات بین الملل


نظر شما :