ارائه مدلی به نفع کشورهای غیر عضو بلوک اروپا

توافق هوشمندانه‌ با بریتانیا بعد از برگزیت

۲۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۹ کد : ۱۹۷۴۰۶۸ اروپا ترجمه برگزیده
توافق اتحادیه اروپا با بریتانیا درباره روابط پس از دوران برگزیت را می‌توان به عنوان مدلی در نظر گرفت تا ارتباط با سایر کشورها را شکل داد.
توافق هوشمندانه‌ با بریتانیا بعد از برگزیت

نویسنده: توماس اسکریت

دیپلماسی ایرانی: وزیر امور خارجه آلمان معتقد است: «توافق اتحادیه اروپا با بریتانیا درباره روابط پس از دوران برگزیت را می توان به عنوان مدلی در نظر گرفت تا ارتباط با سایر کشورها را شکل داد. کشورهایی از جمله اوکراین و ترکیه که به بلوک اتحادیه اروپا نزدیک هستند اما هنوز آماده پیوستن به این اتحادیه نشده اند.»

بریتانیا به دنبال این است که روابط خود را با بروکسل تنظیم کند. در ماه اخیر لندن در این رابطه اعلام کرده که به عنوان یک عضو سابق اتحادیه اروپا به دنبال روابط نزدیکی با این بلوک است و می خواهد نسبت به هر کشور سوم دیگری رابطه بهتری با اتحادیه داشته باشد. وزیر امور خارجه آلمان، زیگمار گابریل در گفتگو با روزنامه فانکه گفت که چنین معامله ای می تواند راه حلی برای پازلی باشد که اتحادیه با آن روبه روست تا 27 کشور اتحادیه بتوانند ارتباط خود را با کشورهای بزرگ غیرعضو مدیریت کنند. «من نمی توانم تصور کنم که ترکیه یا اوکراین در چند سال آینده عضو اتحادیه اروپا شوند. اگر ما توافقی هوشمندانه تر با بریتانیای بعد از برگزیت داشته باشیم می توانیم به مدلی برای رابطه با سایر کشورها از جمله اوکراین و ترکیه دست پیدا کنیم.»

ترکیه به عنوان یکی از نامزدهای عضویت در اتحادیه اروپا برای دهه ها، در حال حاضر به رابطه ای خاص با اتحادیه رسیده که به آنها اجازه می دهد تجارت کالا با اتحادیه را بدون تعرفه انجام دهند. گابریل می گوید یک امکان که برای آنکارا فراهم شده این است که «رابطه جدید و نزدیک تری با اتحادیه مصرف کنندگان» داشته باشند اگرچه او معتقد است که چنین پروژه ای برای اینکه تبدیل به واقعیت شود نیاز به تغییراتی در جئوسیاسی ترکیه دارد. هزاران نفر از جمله شهروندان آلمانی، در سال های گذشته سرکوب شده و به جرم دخالت در کودتای ناموفق سال 2016 بازداشت شدند.

توافق بین اتحادیه اروپا و اوکراین که «بر اساس تجارت گسترده و باز در مناطق آزاد» شکل گرفته در ماه سپتامبر شکل گرفت و هدف آن تسهیل تجارت آزاد سرویس ها، پول، کالا و مسافرت کوتاه مدت بدون نیاز به ویزا برای مردم است. تمایل اوکراین برای برقراری روابط نزدیک تر با اتحادیه اروپا یکی از مسائلی بود که شورش مردمی در سال 2014 برای کنار زدن رئیس جمهور حامی روسیه را کلید زد. شورشی که در نهایت باعث شد تا مسکو به کریمه حمله کند و کنترل این منطقه را به دست گیرد و نیروهای تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین مستقر شوند.

گابریل که از اعضای حزب سوسیال دموکرات است خود را برای مذاکره با آنگلا مرکل آماده می کند تا مرکل به عنوان رهبر محافظه کاران خود را برای یک دوره چهارساله دیگر آماده کند.

منبع: رویترز/ مترجم: روزبه آرش

انتشار اولیه: سه شنبه 12 دی 1396 / انتشار مجدد: چهارشنبه 27 دی 1396

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اوکراین ترکیه آنگلا مرکل


نظر شما :