ژاپن و کره جنوبی در خطر آلودگی هسته‌ای

پناهجویان کره شمالی در معرض تشعشعات رادیواکتیو هستند

۱۱ دی ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۴۰۵۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفته است که مراکز لرزه نگاری این کشور در هفته های اخیر یک رشته زمین لرزه های کوچک را در منطقه کیلجو ثبت کرده که ممکن است ناشی از ریزش تونل های زیرزمینی مورد استفاده در آزمایش های اتمی باشد.
پناهجویان کره شمالی در معرض تشعشعات رادیواکتیو هستند

دیپلماسی ایرانی: مقامات کره جنوبی گفته اند که آزمایش های پزشکی این چهار پناهجوی کره شمالی حاکی از وجود مقادیر بیش از حد مجاز مواد رادیواکتیو در آنها بوده است. این افراد تا قبل از فرار به کره جنوبی در استان کیلجو در شمال شرق کره شمالی سکونت داشتند. منطقه پونگ-ری، محل اصلی انجام آزمایش های اتمی کره شمالی در این استان واقع است. در این افراد نشانه هایی از تغییرات غیرعادی کروموزوم هم دیده شده هر چند پژوهشگران کره جنوبی تاکید داشته اند که نمی توان این تغییرات را مشخصا به تشعشعات اتمی نسبت داد و ممکن است ناشی از عوامل دیگری باشد.

به گفته مقامات کره جنوبی، تمامی شش آزمایش هسته ای کره شمالی در تونل هایی انجام گرفته که زیر کوه های واقع در این استان در عمق زمین حفر شده است. اوایل ماه سپتامبر، کره شمالی بزرگترین آزمایش اتمی خود را اجرا و آن را یک بمب هیدروژنی اعلام کرد. یک ماه بعد کره جنوبی به منظور بررسی آثار این آزمایش ها و در واکنش به ابراز نگرانی از احتمال آلودگی گسترده تر محیط زیست، اجرای طرح آزمایش پناهجویان کره شمالی را آغاز کرد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گفته است که مراکز لرزه نگاری این کشور در هفته های اخیر یک رشته زمین لرزه های کوچک را در منطقه کیلجو ثبت کرده که ممکن است ناشی از ریزش تونل های زیرزمینی مورد استفاده در آزمایش های اتمی باشد. همچنین، تصاویر ماهواره ای شواهدی از رانش زمین در نزدیکی مرکز آزمایش های اتمی را نشان داده و باعث افزایش نگرانی در مورد جابجایی خاک و آلودگی رادیواکتیو سطح زمین در این محل و گسترش آن در منطقه شده است.

این خبرگزاری از گزارش های تایید نشده در مورد شیوع بیماری هایی در کیلجو خبر داده که علایم آنها می تواند حاکی از قرار گرفتن مبتلایان در معرض پرتوهای رادیواکتیو باشد. اوایل ماه جاری، یک روزنامه محلی چاپ استان هم مرز کره شمالی در چین اطلاعاتی را در مورد نحوه حفاظت در برابر تشعشعات اتمی برای استفاده خوانندگان خود چاپ کرد اما مشخص نیست که آیا در این محل نشانه هایی از آلودگی رادیو اکتیو دیده شده است یا نه.

مقامات کره جنوبی تاکید داشته اند که نتیجه مثبت آزمایش چهار پناهنده کره شمالی نمی تواند دلیل قطعی بروز آلودگی در منطقه باشد و برای نتیجه گیری نهایی، به شواهد بیشتری نیاز است. در حال حاضر، کره جنوبی میزبان ۱۱۴ تن از ساکنان منطقه کیلجو است که از سال ۲۰۰۶ به این سو به کره جنوبی پناهنده شده اند اما فرار آنها قبل از آزمایش های هسته ای اخیر کره شمالی صورت گرفته است.

علاوه بر این، از این افراد تنها ۳۰ نفر داوطلب شده اند در طرح آزمایش تعیین آلودگی هسته ای شرکت کنند و مسئولان این طرح گفته اند که از آزمایش آنان شواهد معناداری در اثبات یا رد آلودگی گسترده در منطقه به دست نیامده است. روز چهارشنبه، وزارت وحدت دو کره در دولت کره جنوبی گفت که خواهد کوشید تعداد بیشتری از پناهندگان کره شمالی را به همکاری با آزمایش پزشکی مربوط به تشعشعات اتمی ترغیب کند و در صورت لزوم، امکانات پزشکی لازم برای درمان عوارض احتمالی ناشی از قرار گرفتن در معرض این تشعشعات را در اختیارشان قرار دهد.

منبع: ژاپن تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 32

کلید واژه ها: کره جنوبی تشعشعات ژاپن کره شمالی


( ۱ )

نظر شما :