بعد از افزایش تهدیدهای کره شمالی و تغییر سیاست ژاپن

کره جنوبی به فکر بمب هسته ای افتاده است

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۹۰۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
سئول گزینه ساخت تسلیحات هسته ای خود یا درخواست از ایالات متحده آمریکا برای توزیع آنها در کشورش را مدنظر دارد.
کره جنوبی به فکر بمب هسته ای افتاده است

نام نویسنده: فدریکو جولیانی

دیپلماسی ایرانی: یون سوک-یول، رئیس جمهوری کره جنوبی در سخنرانی روزهای ابتدایی ماه ژانویه برای اولین بار عنوان کرده بود که چنانچه تهدید هسته ای کره شمالی افزایش یابد، سئول گزینه ساخت تسلیحات هسته ای خود یا درخواست از ایالات متحده آمریکا برای توزیع آنها در کشورش را مدنظر خواهد داد. در فاصله اندکی بیش از یک ماه شهردار سئول نیز گفت که کره جنوبی باید گزینه تسلیحات هسته ای را برای مقابله با یک کره شمالی هسته ای باز بگذارد.

سیاستمداران کره جنوبی مدت چندین دهه گزینه هسته ای را نفی کرده و معتقد بودند که  محافظت چتر هسته ای آمریکا برای حفظ امنیت این کشور در برابر کره شمالی کفایت می کرد. شاید اظهارنظرهای رئیس جمهوری کره جنوبی شکافی در تاریخ امنیت ملی سئول ایجاد کند زیرا در این میان در منطقه دو واقعه مهم رخ داده است.

نخست اینکه ژاپن تصمیم گرفته راه تجدید سلاح و ساخت یک سامانه دفاعی مستقل از چتر ایالات متحده آمریکا را در پیش بگیرد. با توجه به اینکه سئول و توکیو هر دو شریک آمریکا هستند لیکن اختلافات تاریخی و ارضی دیرینه میان این دو کشور آسیایی همچنان باقی مانده است. لذا کره جنوبی نگران آن است که تغییر مسیر ژاپن مشکل ساز شود.

دوم اینکه کره شمالی در حال آزمایش ده ها موشک است. در صورت بروز تنش، با توجه به بحران اوکراین ایالات متحده تا چه اندازه به دفاع از کره جنوبی قادر خواهد بود و اصلا سوال اساسی تر اینکه در صورت بروز چنین بحرانی امریکا تا چه اندازه مایل به این کار خواهد بود.

در هر صورت کره جنوبی پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای را به امضا رسانده است. این کشور همچنین در سال 1991 به امضای یک اعلامیه مشترک با کره شمالی اقدام کرده که به موجب آن هر دو کشور توافق کردند که دست به آزمایش، ساخت، تولید، دریافت، مالکیت، انبار، استقرار یا استفاده از تسلیحات هسته ای نکنند. پیونگ یانک با انجام شش آزمایش هسته ای از سال 2006 تاکنون این تعهد را زیرپا گذاشته است.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: کره جنوبی بمب هسته ای کره شمالی ایالات متحده امریکا امریکا و کره شمالی امریکا و کره جنوبی امریکا و ژاپن ژاپن


( ۵ )

نظر شما :