خطر قحطی دوباره در کره شمالی

۰۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۴ کد : ۱۹۷۰۴۰۵ سرخط اخبار

در حالی که دولت کره شمالی این روزها با برگزاری مراسم مختلف پرتاب موفق نخستین موشک قاره پیمای بالستیک خود را جشن می گیرد، سازمان ملل نسبت به احتمال وقوع یک قحطی گسترده در این کشور فقیر و تحت انزوا هشدار داده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت "نیوزویک"، در تازه ترین گزارش سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) که هفته گذشته منتشر شده است، نسبت به احتمال قحطی و کمبود مواد غذایی در کشور کره شمالی هشدار داده است.

بنابراین گزارش وضعیت خشکسالی در کره شمالی در بدترین وضعیت در مقایسه با 16 سال گذشته است و  میزان بارش در بین ماه های آوریل وژوئن امسال در همان سطح نازلی است که در سال 2001 منجر به کاهش شدید تولید غلات گردید.

در گزارش فائو تاکید شده برای جلوگیری از کاهش کم سابقه تولید غلات و جلوگیری از قحطی مردم کره شمالی فقط باید امیدوار باشند که سطح بارش ها در امسال افزایش یابد.

فائو تاکید کرده اگر خشکسالی کنونی ادامه یابد امنیت غذایی مردم کره شمالی به طور جدی آسیب خواهد دید. فائو خواستار کمک فوری به کشاورزان کره شمالی برای مقابله با پدیده خشکسالی شده است.

کره شمالی بسته ترین کشور دنیاست و تبادل اخبار و اطلاعات با این کشور به سختی صورت می گیرد اما بر اساس گزارش ها مردم کره شمالی شرایط زیستی مطلوبی ندارند و بسیاری از مردم آن تنها قادرند یک وعده غذایی گرم و حداکثر دو وعده غذا در روز بخورند.

پدیده خشکسالی در کره شمالی اتفاق جدیدی نیست و این کشور در سال 2001 نیز با پدیده خشکسالی و کمبود غلات مواجه شد.

دولت کره شمالی یک بار نیز در سال های میانی دهه 1990 و پس از فروپاشی حکومت اتحاد جماهیر شوروی با یک قطحی گسترده مواجه شد و طبق برآوردها بیش از 1 میلیون میلیون نفر از جمعیت این کشور ( 5 درصد از جمعیت آن زمان کره شمالی) در جریان آن قحطی جان خود را از دست دادند. شوروی سابق بزرگ ترین کمک دهنده اقتصادی به کره شمالی بود.

دولت کره شمالی در سال های گذشته از سوی نهادهای بین المللی با انتقادات گسترده ای مواجه است، از جمله آنکه به قیمت فقر و گرسنگی مردم خود بخش بزرگی از بودجه های دولتی خود را صرف برنامه نظامی و هسته ای کرده است.

در فاصله سال های 2004 تا 2014 دولت کره شمالی بیش از یک چهارم از کل تولید ناخالص داخلی خود را صرف توسعه توان نظامی خود کرده است. این میزان بالاترین درصد اختصاص بودجه نظامی در بین کشورهای جهان است.

بر اساس گزارش فائو دو سوم مردم کره شمالی وابسته به کمک های غذایی و حدود 40 درصد از مردم این کشور از سوء تغذیه رنج می برند.

با این حال از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون رهبر جدید کره شمالی (در دسامبر 2012) نوعی از زندگی لوکس در بین اقشار بسیار محدودی از صاحبان قدرت در کره شمالی شکل گرفته است به نحوی که اخیرا برای بالا بردن سطح زندگی این قشر واردات مشروبات الکلی گران قیمت و پنیرهای خوراکی گران از سوییس آغاز شده است.

کلید واژه ها: خشکسالی مردم کره شمالی قحطی مردم کره


( ۲ )

نظر شما :