اعزام نیرو اقدام واقعی یا رفتاری نمایشی

ائتلاف ایران، روسیه و چین می تواند افغانستان را نجات دهد

۱۳ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۹۶۹۹۳۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو: نروژ ، انگلیس و لیتوانی از جمله کشورهایی اند که برای اعزام نیروهای دیگر به افغانستان اعلام آمادگی کرده اند؛ اما کشورهای دیگر از جمله کانادا حاضر به اعزام نیرو به افغانستان نیستند ولی برخی کشورها فقط خواهان حضور سمبولیک هستند.
ائتلاف ایران، روسیه و چین می تواند افغانستان را نجات دهد

عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو

دیپلماسی ایرانی: ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو بعد از اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان که در بروکسل برگزار شد در گفتگو با خبرنگاران گفت: "مخفیگاه های طالبان و شبکه حقانی در پاکستان یکی از مشکلات اساسی ادامه جنگ افغانستان است که باید برای حل آن راهی پیدا شود. به همین دلیل کشورهای عضو ناتو تماس هایی با پاکستان برقرار کرده اند." او افزود: "کشورهای اروپایی عضو ناتو نسبت به ارسال نیروهای دیگر به افغانستان تمایل دارند، اما تعداد آن را بعد از تکمیل استراتژی جدید آمریکا برای افغانستان اعلام خواهند کرد."

نروژ، انگلیس و لیتوانی از جمله کشورهایی اند که برای اعزام نیروهای دیگر به افغانستان اعلام آمادگی کرده اند؛ اما کشورهای دیگر از جمله کانادا حاضر به اعزام نیرو به افغانستان نیستند ولی برخی کشورها فقط خواهان حضور سمبولیک هستند. برای نمونه انگلیس قرار است 85 نفر و نروژ 50 نفر نیرو اعزام کنند. همچنین آمریکا نیز قرار است 4 الی 5 هزار نیرو به افغانستان اعزام کند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در اجلاس بروکسل از همه کشورهای عضو ناتو خواست به حمایت از دولت افغانستان در جنگ با طالبان ادامه دهند، این در حالیست که از یک سو طالبان همچنان حملات خود در نقاط مختلف را ادامه می دهد و مناطق را تحت تصرف خود در می آورد. به گفته کامرانی، عضو شورای ولایتی استان غزنی، این ولایت تحت محاصره طالبان قرار دارد و دولت هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد. از سویی داعش نیز در نقاط مختلف افغانستان تشکیل و فعالیت می کند. به گفته استاندار استان غور، داعش با استفاده از ثروتی هنگفتی که دارد به جذب افراد پرداخته است. وحید مژده که کارشناس امور افغانستان است دراین باره می گوید: "آمریکا و ناتو طی 16 سال گذشته از طریق جنگ نتوانستند مشکل افغانستان را حل و طالبان را سرکوب کنند. آنها یا نخواستند این کار را انجام دهند یا جنگ افغانستان به نوعی به بن بست رسیده است؛ اکنون که ترامپ برسر کار آمده می خواهد مشخص کند که آیا جنگ افغانستان را می تواند ببرد یا خیر؟ و تضمین موفقیت چیست؟" او درباره این که چگونه با اعزام چهار الی پنج هزار نیرو می توان جنگ افغانستان را پیروز شد، وقتی با 150 هزار نیرو نتوانستند جنگ را ببرند یا نخواستند ببرند؟ می افزاید: "حقیقت امر این است که آمریکا قصد ندارد جنگ پایان یابد و اعزام چند هزار نیروی دیگر به افغانستان شدت بخشیدن به جنگ افغانستان است."

پاکستان در طول عمر هفتاد ساله خود همیشه به عنوان مجری سیاست های غرب به ویژه آمریکا در منطقه ایفای نقش کرد است، اکنون نیز اگر پاکستان پناه گاه هایی به مخالفان مسلح افغان در خاک خود داده با خواست و هماهنگی آمریکا است. زیرا بدون هماهنگی آمریکا، پاکستان نمی تواند دست به چنین ریسک بزرگی در مقابل آمریکا و ناتو بزند.

نادر خان کتوازی، عضو مجلس ملی افغانستان نیز در این باره می گوید: "آمریکا و ناتو در جنگ با تروریسم در افغانستان صادق نیستند. اگر صداقت داشتند می توانستند نیروهای امنیتی افغانستان را نگه دارند و آنان را آموزش دهند، از طرفی آنها به تجهیزات و سلاح روز و نیروی هوایی نیاز دارند.» به گفته او افغانستان نیروی زبده زیاد دارد، از چهل سال بدین سو در حال جنگ است و یک نسلش در جنگ بزرگ شده است. آمریکا دنبال این نیست که ارتش افغانستان روی پای خود بایستد تا بتواند بهانه ای برای حضور نظامی در افغانستان داشته باشد. چون اهداف منطقه ای از جمله تحت محاصره و فشار قرار دادن ایران، روسیه، چین و کشورهای آسیای میانه را دنبال می کند. تنها راه خنثی سازی هژمونی آمریکا ائتلاف کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و چین است و این کشورها می توانند افغانستان را از گرداب توطئه های آمریکا نجات دهند.

کلید واژه ها: ناتو افغانستان عاشق حسین طوری


نظر شما :