سیاست‌های عربستان عامل فاجعه انسانی

آمریکا از سعودی در یمن حمایت نکند

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۶۸۸۴۳ اخبار اصلی خاورمیانه
۸۲ درصد جمعیت یمن به کمک انسانی احتیاج دارند و بسیاری از کودکان به خاطر گرسنگی در حال مرگ هستند.
آمریکا از سعودی در یمن حمایت نکند

نویسنده: رابرت جی. رابیل

دیپلماسی ایرانی: به طور قطع، ایالات متحده می بایست تهدیدات ایران را مد نظر قرار دهد، اما با این حال نمی بایست با ساده سازی بیش از حد زمینه و پیش زمینه ای که باعث شده رفتار ایران در منطقه این چنین باشد با این تهدیدات مواجه شود. درست است، ایران نقش سازنده ای در یمن، سوریه، عراق و لبنان و بحرین نداشته است، با این حال نقش ایران نباید مانع از آن شود که سیاست های عربستان سعودی در این کشور ها را نادیده بگیریم. به عبارت دیگر عربستان سعودی جاده را هموار کرده است تا ایران در مسائل اجتماعی و سیاسی این کشورها ورود کند.

آغوش باز عربستان به روی عقاید وهابی – سلفی که پیامدهای سیاسی و مذهبی اش اصلی ترین عامل هموار شدن راه اسلام رادیکال بوده را نباید نادیده گرفت، سیاست های هیچ کشوری به اندازه سیاست های منطقه ای سعودی با منافع ملی ایالات متحده ناسازگار نیست و این دست سیاست ها باعث مداخله ایران در یمن شده است. با این حال ایالات متحده حامی دیدگاه به شدت ساده سازی شده ای از مداخله ایران در یمن است که نسبتی با دینامیسم های اجتماعی-سیاسی و تاریخی یمن ندارد. تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که " ایران، در یمن با در اختیار گذاشتن تجهیزات نظامی، پول و آموزش نظامی از اقدام حوثی ها برای سرنگونی حکومت حمایت می کند و بدین ترتیب مرزهای جنوبی سعودی را تهدید می کند." تا زمانی که ایالات متحده سیاست های خود در خصوص یمن را مبتنی بر درک روشنی از دینامیک داخلی این کشور استوار نسازد، این دیدگاه ها صوری و سرسری است و مداخله نظامی ما به نفع سعودی ها اوضاع را هم برای یمنی ها و هم برای آمریکایی ها به شدت خطرناک می کند.

دو سال پس از خیزش حوثی ها، ائتلاف نظامی به رهبری سعودی در بیرون راندن حوثی ها و متحدانشان از پایتخت ناکام مانده اند. در عوض بیش از پیش اقتصاد و امنیت یمن را به خاک سیاه نشانده است. القاعده در شبه جزیره عرب و داعش با سوءاستفاده از درگیری های موجود، قدرت خود را گسترش و حملاتی را در سراسر یمن ترتیب داده اند. پس از اینکه کشورهای عرب خلیج فارس تعدادی از سربازان خود را در جنگ یمن از دست دادند، مزدورانی را استخدام کردند تا برای جنگ خود مناقصه برگزار کنند. امارات متحده بیشترین تعداد مزدوران را از اتیوپی، سومالی، سودان و دیگر کشورها در یمن استخدام کرده است. آن چنان که از گزارش ها بر می آید، اریک پنس و نیروهای سابقش در بلک واتر هدایت این نیروهای مزدور را بر عهده دارند. در همین حال یمن به عنوان یک ملت با بزرگترین بحران در تاریخ مدرن خود روبرو شده است. بر اساس گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه، 21.2 میلیون نفر یا 82 درصد جمعیت یمن به کمک انسانی احتیاج دارند و بسیاری از کودکان به خاطر گرسنگی در حال مرگ هستند.

اینکه دولت ترامپ بخواهد با سعودی همکاری کند و نقش نظامی این کشور در منطقه را برای برقراری تعادل با ایران تقویت کند برخلاف واقعیت های تاریخی و سیاسی یمن است. این رویکرد ساده لوحانه صرفا نزاع و بحران موجود را عمیق تر می کند – نه فقط در یمن بلکه همچنین در سوریه و بحرین. و به طور غیرمستقیم قدرت جهادیون سلفی را بالاتر می برد. واشینگتن حتما می بایست اتحاد خود با سعودی را حفظ و آن را تقویت کند، اما این اتحاد می بایست همراه با مذاکرات صریح و صادقانه با خواسته هایی سفت و سختی مبنی بر توقف تسری عقاید وهابی – سلفی و سیاست های مذهبی ضد شیعه عربستان سعودی در این کشور و آن سوی مرزهایش باشد. در غیر این صورت واشینگتن نباید از بروز فاجعه ای که در کمین یمن است شگفت زده شود.

منبع: نشنال اینترست / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی/۳۳

کلید واژه ها: یمن عربستان


نظر شما :