با ورود زیردریایی میشیگان در شبه جزیره کره

آیا جنگ آمریکا و کره شمالی نزدیک است؟

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۸۷۹۸ اخبار اصلی آمریکا
میشیگان روز سه شنبه به بوسان، بندری بزرگ در جنوب کره‌جنوبی، رسید تا برای ماموریتی که «بازدید عادی از غرب اقیانوس آرام» توصیف می‌شد، استقرار پیدا کند اما این ورود به کره‌جنوبی با توجه به اتفاقات حال حاضر، نمی‌تواند تصادفی باشد.
آیا جنگ آمریکا و کره شمالی نزدیک است؟

نویسنده: دیوید اکس

دیپلماسی ایرانی: نیروی دریایی ایالات متحده یکی از قدرتمندترین زیردریایی های خود را به کره جنوبی گسیل کرده تا در صورت درگیری احتمالی توانایی خود را به نمایش بگذارد. ناور یواس اس میشیگان با تشدید قابل توجه امکان رویارویی دولت ترامپ با کره شمالی بر سر برنامه هسته ای پیونگ یانگ راهی این ماموریت شد.

میشیگان روز سه شنبه به بوسان، بندری بزرگ در جنوب کره جنوبی، رسید تا برای ماموریتی که «بازدید عادی از غرب اقیانوس آرام» توصیف می شد، استقرار پیدا کند اما این ورود به کره جنوبی با توجه به اتفاقات حال حاضر، نمی تواند تصادفی باشد. این زیردریایی کلاسیک 560 فوت طول داشته و قادر به حمل 154 موشک کروز و انتقال تیم های مختلف کماندویی نیروی دریایی به ساحل است.  برای مقایسه قدرت این زیردریایی باید اشاره کرد که حمله موشکی ترامپ به پایگاه هوایی الشریعات سوریه با 59 موشک انجام شد.

نیروی دریایی تنها چهار زیردریایی با قابلیت هدایت موشک دارد که تنها دوتای آنها به طور معمول برای جنگ در دسترس است. از این سو، ارسال میشیگان به کره جنوبی مساله قابل توجهی است. نیروی دریایی ورد این زیردریایی را با اعلامیه مطبوعاتی رسمی عنوان کرد که نشان می دهد این حرکت تا چه میزان قابل توجه است و به هیچ وجه شبیه ورود یک کشتی معمولی به یک کشور نیست.

اریک ورتهام، تحلیلگر مستقل نیروی دریایی و نویسنده کتاب ناوگان مبارزه با جهان به دیلی بیست گفت: «زیبایی عملیات با زیردریایی این است که تنها نیروهای خودی می دانند که کجا هستند و دشمن تنها می تواند حدس بزند.» به عبارت دیگر، دولت ترامپ می خواست که میشیگان تنها در صورتی که اوضاع در شبه جزیره کره بدتر شد وارد کار شود. آنها به جهان و پیونگ یانک هشدار داند که میشیگان در آن دور و اطراف است.

ورتهام اضافه کرد: «با اعلام حضور خود در منطقه، دولت ما به احتمال فراوان پیامی قوی ارسال کرده که به همراه دیگر دارایی های نظامی ما در منطقه همراه می شود و در برابر دشمن بالقوه و متحدان ما نمایشی از عزم آمریکا و هدف ما در حل مشکل است.»

کره شمالی که در حال حاضر تعدادی کلاهک اتمی در اختیار دارد در روز 15 آوریل موشکی بالستیک را آزمایش کرده و به گفته وزارت دفاع ایالات متحده این موشک «تقریبا بلافاصله پس از پرتاب منفجر شد.»

اما شکست در این آزمون تنش ها را خنثی نمی کند. به خصوص پس از این که در اواسط ماه مارس اعلام شد که «سیاست صبر و شکیبایی استراتژیک آمریکا در برابر کره شمالی به پایان رسیده است.» رکس تیرلوسون، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه همراه با جیمز متیس، وزیر دفاع، در برابر مجلس از طرح رئیس جمهور دونالد ترامپ برای مقابله با کره شمالی پرده برداشتند.

دولت ترامپ ظاهرا به دنبال دستیابی به نتایج قطعی تا پیش از انتخابات در کره جنوبی است. رای دهندگان کره ای جانشین رئیس جمهور سابق پارک گیون هی را که از اوایل ماه مارس در پی اتهامات فساد و رسوایی های عجیب غریب برکنار شد، انتخاب خواهند کرد.  

کاندیدای پیشرو برای ریاست جمهوری به چپ متمایل بوده و خواهان اتخاد روش های ملایمتری در قبال پیونگ یانگ است. به عبارت دیگر، اگر ترامپ در نظر دارد که حمله ای پیشگیرانه به کره شمالی انجام دهد ـ عملی که می تواند جهان را در جنگی فاجعه بار غرق کند ـ او باید احتمالا این کار را تا پیش از 9 مه عملی کند. پس از این تاریخ، کره جنوبی به مکانی تبدیل می شود که کمتر برای میشیگان و هزاران نیروی نظامی آمریکایی که حضوری دائمی در این کشور دارند، مهمان نواز است.

در کره جنوبی اما کسی از ورود میشیگان و قدرت نمایی ترامپ تحت تاثیر قرار نگرفت. رابرت کلی استاد دانشگاه ملی بوسان به دیلی بیست گفت: «ورود این زیردریایی در حد خبری جزئی در وبسایت ها  و روزنامه های جنگ طلب تر این کشور کار شد. به نظر می رسید که این خبر در تلویزیون حضور پررنگ تری داشته باشد اما این اتفاق نیز چندان زیاد به وقوع نپیوست.»

کلی معتقد است: «برخلاف حرافی های دولت ترامپ و وسیله نظامی با ابهتی مانند میشیگان، کره جنوبی انتخابی میان ایالات متحده و کره شمالی انجام نداده است. کره جنوبی مدت ها است که با تهدید کره شمالی زندگی کرده اند و آنها در این مورد بسیار خوشبین هستند.»

اگر دولت ترامپ بخواهد حمله ای به کره شمالی انجام دهد، میشیگان به کمک احتیاج خواهد داشت. موشک های کروز میشیگان می توانند خسارت های سنگینی به فرودگاه ها و تاسیسات نظامی کره شمالی تحمیل کنند اما پیونگ یانگ امکانات بسیار بیشتری از جمله سایت های هسته ای مخفق و تونل هایی صدها فوت زیر زمین در اختیار دارد. برای از بین بردن چنین تاسیساتی نیروی هوایی ایالات متحده باید بزرگ ترین بمب های غیرهسته ای توسعه یافته موجود در جهان را به خدمت بگیرد.

منبع: دیلی بیست/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: کره جنوبی میشیگان دولت ترامپ کره شمالی


نظر شما :