شصت و ششمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم:

دلیلی برای حمایت ترکیه از داعش وجود ندارد

۰۷ دی ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۵۷۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
به هر کس که از ترکیه انتقاد می‌کند می‌گوییم: چرا فرودگاه‌هایتان را رصد نمی‌کنید تا بفهمید چه کسی به فرودگاه‌های ترکیه رفت‌وآمد می‌کند و چه کسی به گروه‌های "جهادی" می‌پیوندد؟ اگر این کار را کنید و به ما بگویید همه آنها را دستگیر می‌کنیم.
دلیلی برای حمایت ترکیه از داعش وجود ندارد

دیپلماسی ایرانی: برای ششمین سال است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را که در پی دیدارش با مقام های فعلی و سابق امریکایی نوشته است، منتشر می کند. امسال نیز بر اساس همان رویه دیپلماسی ایرانی تلاش دارد این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند. با این تفاوت که از لحاظ زمانی تلاش می شود نزدیک تر به زمان انتشار آن در روزنامه مرجع یعنی روزنامه النهار باشد و کاربردی ترین آنها در این جا انتخاب و منتشر شود. اهمیت این یادداشت ها در این است که به روز هستند و مطابق با تحولات جاری در منطقه تهیه شده اند و در آنها نکاتی مشاهده می شود که برای خوانندگان می تواند جذاب باشند. در این جا قسمت شصت و ششم آن را می خوانید:

مسئول مهمی که اوضاع شرق عربی به ویژه لبنان و سوریه اردن را در اداره سوم مهم داخلی کاخ سفید دنبال می کند، در پاسخ به این سوال من که آیا ایران تلاش می کند از لحاظ جغرافیایی سوریه و عراق را با عملیات نظامی به هم وصل کند و به همین دلیل رقه را هدف قرار داده است، گفت: «شاید این هدف ایران باشد اما تحقق آن آسان نیست. در رقه و اطراف آن خلافت داعش تاسیس شد و رقه پایتخت آن در سوریه شد. شاید همین کار را روس ها هم بکنند. فراموش نکن که تدمر سوریه را به عراق وصل می کند، برای همین برای بازپس گیری آن از داعش تمرکز شده است. این اتفاق هم افتاده است، هدف فعلی جلوگیری از رسیدن داعش به عراق و از آن جا به پالایشگاه های نفت شهر حمص است. پالایشگاه بانیاس نیز کمی از آن دور است. البته تدمر با وجود میراث و تاریخ قدیمی اش شهر مهمی است. اما بیشترین اهمیت آن بسته شدن راه آن تا داعش است.»

پرسیدم: «برای مبارزه با تروریسم چه می کنید؟ پیمانی بین المللی به وجود آورده اید و پیمان های منطقه ای و عربی و شاید هم اسلامی دیگری هم وجود، تحرکات دیگران هم هست.»

جواب داد: «اولا می خواهیم بدانیم و خواهیم فهمید که عربستان چه می خواهد بکند، طرحشان چیست و تحرکاتشان چگونه خواهد بود. عربستان جزئی از پیمان ماست و هم زمان خودشان پیمان دیگری ایجاد کرده اند.»

پرسیدم: «نظرت درباره حمایت مالی از داعش چه مستقیم چه غیرمستقیم چیست، گفته می شود بعضی کشورها مثل ترکیه و قطر و عربستان به طور غیرمستقیم از آن حمایت می کنند. آیا حمایت مالی آنها متوقف خواهد شد؟ ترکیه نیروها را مسلح می کند و ورود افراد مسلح به سوریه را تسهیل می کند و زخمی های آنها را برای درمان در خاک خود می پذیرد.»

جواب داد: «شاید در گذشته این کار را می کرد. به هر حال به هر کس که از ترکیه انتقاد می کند می گوییم: "چرا فرودگاه هایتان را رصد نمی کنید تا بفهمید چه کسی به فرودگاه های ترکیه رفت وآمد می کند و چه کسی به گروه های "جهادی" می پیوندد؟ اگر این کار را کنید و به ما بگویید همه آنها را دستگیر می کنیم. اما باید این کار به سرعت انجام شود تا قبل از این که از مرزها عبور کنند و به سوریه برسند، دستگیر شوند." همان طور که می دانی مرزهای ترکیه و سوریه طولانی است. اما درباره عربستان، به اعتقاد من الآن همه به این منفعت ثابت رسیده اند که باید از دست داعش خلاص شوند و آن را ناکام بگذارند.»

پرسیدم: «نظرت درباره اردن چیست؟ حرفی است که می گوید گروه های خیلی رادیکال تندروی اسلامی در شمال اردن پناهگاه دارند. هر کس که از شمال اردن دیدن می کند به روشنی می بیند که رسانه های داعش و جبهه النصره فعال هستند.»

جواب داد: «قصه ای را از پسر یکی از نماینده هایی که دیدمش، شنیدم. این قصه را یکی از دوستان دولتی من نیز که به یک خانواده میانه رو از میسوره تعلق دارد، بیان کرد. گفت که نیازی نیست که فرزندان این طایفه یا گروه های دیگر به این سازمان ها به خاطر پول بپیوندند. دلیل می آورد که خانواده ها در مراسم عزاداری خانواده های داغ دیده که در طول جنگ با داعش در سوریه کشته شده اند، شرکت کردند. به تو گفتم، اردن در معرض تهدید است. اما وضعش با وجود این نگرانی ها بد نیست، روابط خوبی با ما و عربستان دارد اما مخاطرات همیشه وجود داشته است. اردن هم جزئی از پیمان بین المللی مبارزه با تروریسم است. فراموش نکن با سوریه مرز دارد و مرزهای طولانی تری با عربستان دارد، کلا اکثر مرزهایش با سوریه و عربستان و عراق است.»

بعد از آن به سراغ مقام مسئول مهم که اوضاع و احوال عراق را در اداره مهم سوم داخلی کاخ سفید، دنبال می کند، رفتم. در ابتدای دیدار درباره آزادسازی سرزمین هایی که داعش اشغال کرده است، صحبت شد. گفت: «بدون حمایت هوایی امریکا و کمک های حقیقی کارشناسی و اطلاعاتی و فرماندهی میدانی امریکا نیروهای عراقی نمی توانند در جنگ داعش دستاوردی داشته باشند. در رمادی دستاورد مهمی به دست آورد و توانست داعش را از آن جا خارج کند. وقت هم گرفت. اما اتفاقات ناخوشایندی مثل پاکسازی های مذهبی و دزدی با کار آنها همراه شد.»

پرسیدم: «آیا بعد از فروپاشی بخش مهمی از ارتش عراق در سال 2014 به دست داعش در موصل، ارتش کارآمدی هم هست؟»

جواب داد: «چندهزار نفر افسر و سربازهای معقول آموزش دیده هست. ما تلاش می کنیم که آنها را آموزش دهیم. چندهزار نفر کُرد به دلایل مختلف آماده جنگ هستند. چند هزاری نفری هم وابسته به عشایر سنی هستند که ما مسئولیت آموزش آنها را بر عهده داریم.»
 

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت‌های سرکیس نعوم


نظر شما :