گزینه نهایی وزارت خارجه آمریکا ترامپ مشخص شد

۲۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۹:۱۲ کد : ۱۹۶۵۴۴۶ سرخط اخبار

رئیس جمهوری منتخب آمریکا امروز (سه شنبه) رکس تیلرسون ۶۴ ساله را به عنوان گزینه مورد نظرش برای پست وزارت خارجه آمریکا معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، تیلرسون رئیس و مدیر اجرایی شرکت نفت و گاز اکسون موبیل مستقر در تگزاس است.

او از سال ۲۰۰۶ در سمت اجرایی اکسون موبیل انتخاب شده است و سابقه سیاسی و یا فعالیت دولتی ندارد. او تا به امروز رابطه بسیار نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه داشته و همین باعث نگرانی برخی از سیاستمداران آمریکایی و نیز خوشحالی روس ها شده است.

او در سال ۲۰۱۱ با روسیه درباره مشارکت در بخش انرژی وارد مذاکره شد و از همان زمان رابطه اش با سران روسیه نزدیکتر شد و کار تا جایی پیش رفت که تیلرسون از روسیه نشان "دوستی" که عالی ترین نشان برای اتباع خارجی است، دریافت کرد.

تیلرسون تجارب فراوانی در زمینه مذاکرات بین المللی دارد و رابطه بازرگانی مستقیمی هم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دارد. او در گذشته از منتقدان تحریم اقتصادی مسکو در جریان بحران اوکراین بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا با اشاره به مدیریت "فوق العاده" تیلرسون گفته است که او "مهره های کلیدی "را به خوبی می شناسد. دونالد ترامپ گفت: «سرسختی، تجربیات فراوان و درک عمیق تیلرسون از ژئوپولتیک او را به گزینه ای فوق العاده برای وزارت خارجه آمریکا تبدیل می کند. او ثبات منطقه ای را ارتقا خواهد داد و روی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا متمرکز می شود.»

به گفته خبرنگاران انتصاب تیلرسون به دقت مورد موشکافی قرار می گیرد، به ویژه پس از آن که در چند روز گذشته گزارشاتی در مورد تلاش کرملین برای تاثیر گذاشتن در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ منتشر شده است.

کلید واژه ها: تیلرسون


نظر شما :