سفر وزیر خارجه مکزیک به تهران در نیمه اول ۲۰۱۷

۰۶ آذر ۱۳۹۵ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۶۴۹۶۶ سرخط اخبار

سفیر مکزیک در تهران گفت که سفر وزیر خارجه این کشور به ایران برای شش ماهه اول سال آینده میلادی برنامه ریزی شده و این موضوع در حال بررسی است که خانم وزیر به همراه یک وزیر دیگر و در رأس یک هیأت تجاری به ایران سفر کند.

«اولیسیس کانچولا گوتینرز» سفیر مکزیک در تهران که از دی 1392 عهده دار این سمت شده در گفت وگویی با فارس به تشریح روند کنونی مناسبات تهران و مکزیکوسیتی به خصوص بعد از سفر چند ساعته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به مکزیک پرداخت.

سفیر ٥٢ ساله مکزیک که دارای مدرک وکالت و کارشناسی ارشد حقوق بین الملل عمومی است، پیش از انتصاب به این سمت معاون نمایندگی مکزیک در سازمان های بین المللی در ژنو و همچنین معاون سفارت مکزیک در وین و همچنین معاون نمایندگی این کشور در سازمان های بین المللی در وین بوده است و قبل از آن هم بعنوان مدیرکل سازمان ملل در وزارت خارجه مکزیک فعالیت کرده است.

این دیپلمات مکزیکی، ایران را یک کشور جذاب و غنی از لحاظ فرهنگی و پیچیده توصیف می کند و می گوید: از اینکه در ایران حضور دارم بسیار لذت می برم و در هنگام ورود به یادگیری زبان فارسی پرداختم.

وی در این باره عنوان کرد: من اشعار فارسی را به زبان هایی غیر از زبان فارسی خوانده ام و امیدوارم بتوانم با یادگیری زبان فارسی لذت بیشتری از اشعار فارسی ببرم.

سفیر مکزیک همچنین مبادرت به شناخت جامعه ایرانی و سفر به استان ها و شهرهایی چون لرستان، گیلان، انزلی، رامسر، رشت، ماسوله، کاشان، مشهد، یزد، کیش، شیراز و اصفهان کرده است.

او معتقد است که مکزیکی ها و ایرانی ها خیلی به هم شبیه هستند و در این زمینه به مهمان نوازی ایرانی ها و شباهت های دیگر از جمله غذا اشاره کرد و گفت: وقتی متوجه وجود ذرت مکزیکی در ایران و شباهت فسنجان به «mole» مکزیکی شدم به این نتیجه رسیدم که ایران و مکزیک از آنچه به نظر می رسد بیشتر به یکدیگر شبیه هستند.

وی همچنین یادآور شد که ایران و مکزیک وارثان بیش از 30 قرن تاریخ و تمدن هستند.

سفیر مکزیک که در حال اتمام ماموریتش در ایران است، رضایت خود را نسبت به بیشتر و بهتر شدن روابط در طول مدت اقامتش در ایران بیان کرد.

وی در این گفت وگو به سفر «الفونسو ناوارته» وزیر کار مکزیک، «کارلوس ایکازا» معاون وزیر روابط خارجه و خانم «گابریلا کواس» رئیس کمیسیون روابط خارجی در سنای مکزیک اشاره کرد و افزود: در پاسخ به دیدارهای انجام شده توسط مقامات مکزیکی از ایران، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران و علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی ایران به مکزیک سفر کردند.

*سفر وزیر خارجه مکزیک در شش ماهه اول سال آینده میلادی

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیرا سفری چند ساعته به مکزیکوسیتی داشت و با همتای مکزیکی خود گفت وگو کرد و وزیر خارجه مکزیک نیز در این دیدار از سفر خود به تهران در آینده نزدیک خبر داد که سفیر مکزیک درباره سفر وزیر خارجه کشورش به ایران عنوان کرد:این سفر برای شش ماهه اول سال آینده میلادی برنامه ریزی شده و در حال بررسی است که خانم وزیر به همراه یک وزیر دیگر و در رأس یک هیأت تجاری به ایران سفر کند. 

وی افزود: در اکتبر سال 2015 نیز ملاقاتی بین ظریف و همتای مکزیکی اش در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد. 

کانچولا گوتینرز اظهار داشت: در حال نهایی کردن مذاکرات برای قراردادهای دوجانبه هستیم که به ما کمک می کند که روابط را در زمینه سرمایه گذاری دوجانبه و گمرک گسترش دهیم.

سفیر مکزیک همچنین به توافق بین دو کشور در زمینه عدم اخذ مالیات مضاعف و همچنین در زمینه گمرکی و ترویج و حمایت از سرمایه گذاری دوجانبه اشاره کرد.

وی بر این باور است که روابط بین دو کشور در حال رسیدن به نقطه اوج خود است.

کانچولا گوتینرز در این گفت وگو درباره حجم کم سفرها و رفت و آمدها بین مقامات ایران و مکزیک در این سال ها نسبت به سایر کشورهای آمریکای لاتین و اینکه آیا مشکل در ایران بوده یا مکزیک و یا طرف های ثالث مخالف گسترش روابط بود ه اند؟ نیز گفت: علت اصلی این است که دو کشور از همدیگر شناخت کمی دارند، گرچه روابطی با قدمت بیش از یکصد سال دارند.

وی افزود: در راستای نزدیکی فرهنگی بین دو کشور در سال 2005 نمایشگاه هنر پارسی در مکزیک برگزار شد و ما نیز نمایشگاه سینما و ادبیات و مردم شناسی را در تهران برگزار کردیم و نمایشگاهی نیز در موزه ملی ایران و کتابخانه ملی ایران در معرض نمایش گذاشتیم و با این اقدام تلاش کردیم تاریخ مکزیک را به ایرانیان معرفی کنیم، ولی هنوز باید کار زیادی انجام شود.

سفیر مکزیک اضافه کرد: طبیعی است که دو کشور بخواهند روابط خود را گسترش دهند چرا که هر دو کشور دارای تمدن کهنی هستند و همین اشتراکات و پیشینه تاریخی روابط دو کشور را در جایگاه بهتری نسبت به سایرین قرار می دهد. علاوه بر شرایط بین المللی در سال های اخیر دولت های دو کشور علاقه مند بودند روابطشان را گسترش دهند و روابط افزایش یافته است.

* مناسباتمان با واشنگتن بر روابط با تهران تاثیرگذار نبوده است

وی ضمن رد این موضوع که آیا توصیه ای از ناحیه کشور دیگری بر روند روابط تأثیرگذار بوده است، عنوان کرد: این دو دلیل یعنی عدم شناخت و شرایط بین المللی عامل کاهش مناسبات بوده و در حال حاضر دو کشور علاقه مند به گسترش مناسبات هستند و هر دو کشور می توانند روابطشان را با هر کشوری بدون هیچ مشکلی گسترش دهند.

این دیپلمات مکزیکی در پاسخ به این سؤال که آیا مناسبات مکزیکوسیتی و واشنگتن بر روند مناسبات تهران و مکزیکوسیتی تاثیرگذار بوده؟ نیز تأکید کرد: خیر.

سفیر مکزیک درباره اینکه آیا سفارتخانه های دو کشور عامل این عدم شناخت بودند یا مقامات دو کشور تمایلی به گسترش مناسبات نداشتند؟ اظهار داشت: ایران و مکزیک بیش از صد سال مناسبات دیپلماتیک داشتند و این روابط همواره محترمانه بوده و وابسته به هیچ عامل و فاکتور دیگری نبوده است.

کانچولا گوتینرز افزود: هر جامعه ای ممکن است در هر دوره ای بیشتر درگیر مسائل داخلی بوده باشد تا اینکه مناسبات بین المللی خود را گسترش دهد.

وی گفت: تعداد توریست هایی که بین دو کشور مبادله می شوند نسبت به قبل افزایش قابل توجهی داشته و بازرگانان ایرانی علاقه بیشتری نسبت به شناخت بازار مکزیک پیدا کرده اند و بر عکس بازرگانان مکزیکی نیز علاقه مند به حضور در بازار ایران هستند و تمایل زیادی نیز برای افزایش همکاری های فنی بین دو کشور وجود دارد.

سفیر مکزیک با بیان اینکه دو کشور می توانند در این زمینه ها از تجارب یکدیگر استفاده کنند، افزود: علاقه زیادی برای تبادل تجارب بین دو کشور وجود دارد و قراردادهایی برای همکاری فنی در زمینه بیمه و رفاه اجتماعی در دستور کار است.

وی افزود: مکزیک و ایران در حال حصول توافق برای همکاری در زمینه «کودکان کار» و همچنین در زمینه آمار، بهداشت عمومی و محیط زیست هستند و علاوه بر آن دو کشور در حال بررسی امکان گسترش همکاری در زمینه رسانه و مبارزه با قاچاق مواد مخدر می باشند.

این دیپلمات مکزیکی با اشاره به اینکه دو کشور از زمره تولیدکنندگان نفت در دنیا هستند گفت که نفت می تواند زمینه همکاری دو کشور باشد و افزود: ایران باید دید و نگرش دقیق تری نسبت به مکزیک داشته باشد.

سفیر مکزیک در تهران در رابطه با اظهارات تخت روانچی معاون وزیر خارجه ایران در سفرش به مکزیک در سال گذشته و ظرفیت ایران برای همکاری با مکزیک در زمینه پتروشیمی هم گفت: ایران و مکزیک در حال بررسی همکاری در این زمینه هستند.

وی توضیح داد: این موضوع در حال بررسی است و فکر می کنم به زودی بتوانیم در این زمینه با یکدیگر کار کنیم.

سفیر مکزیک در این زمینه افزود: هیأت تجار مکزیکی سپتامبر گذشته در سفر به ایران با معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.

این دیپلمات مکزیکی درباره افزایش حجم سفرهای توریستی و اینکه چه کسانی بیشتر به کشور طرف مقابل سفر می کنند نیز عنوان کرد: تعداد روادیدی که در این مدت صادر شده صد در صد افزایش داشته و شامل روادید توریستی و بازرگانی بوده است.

*تسهیلات برای هیأت های بازرگانی

وی با بیان اینکه سفارت مکزیک در تهران تسهیلات بیشتری را در اختیار هیأت های بازرگانی قرار می دهد، افزود: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران قراردادی را با شورای تجارت مکزیک امضا کرده است و سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین طرف مکزیکی در راستای سفر هیأت های مکزیکی کمک زیادی می کنند.

سفیر مکزیک درباره تسهیلاتی که دولت مکزیک برای حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی ایران فراهم می کند نیز بر مشخص کردن چارچوب قانونی روابط تأکید کرد و آن را باعث اطمینان خاطر سرمایه گذاران و تجار دو کشور برشمرد و یادآور شد: پروسه مذاکره درباره توافقات در حال انجام است و اطمینان دارم در چند ماه آینده اجرایی خواهد شد.

کانچولا گوتینرز بر رفت و آمدها بین تجار و سرمایه گذاران دو کشور و برقراری ارتباطات گسترده بین آنها تأکید کرد و افزود: از طریق رفت و آمدها دو طرف شناخت بیشتری نسبت به همدیگر و ظرفیت های هم پیدا می کنند و در زمینه اقتصادی و بازرگانی دو کشور می توانند مکمل همدیگر باشند.

*از نزدیک لغو تحریم ها در ایران را دنبال می کنیم

این دیپلمات مکزیکی با بیان اینکه مکزیک از نزدیک لغو تحریم ها در ایران را دنبال می کند، گفت: رصد این تحولات به ما اجازه می دهد از ظرفیت های موجود برای پیشبرد روابط تجاری استفاده کنیم.

* ارقام موجود حجم تجارت از طریق کشور ثالث را شامل نمی شود

از سفیر مکزیک درباره حجم خیلی کم مناسبات تجاری بین دو کشور که در چهار ماهه سال گذشته بالغ بر 2.2 میلیون دلار بوده است و اینکه آیا بعد از توافق وین (برجام) حجم مناسبات تجاری و اقتصادی افزایش داشته است سؤال شد که وی خاطرنشان کرد: ظرفیت بالایی برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد. این رقم بیشتر از رقمی است که ذکر کردید، چرا که این رقم حجم تجارتی که از طریق کشور ثالث انجام می شود را شامل نمی شود و به همین خاطر رقم دقیقی نیست و قطعا از این میزان بیشتر است.

*ایران برای تجار مکزیکی هنوز شناخته شده نیست

کانچولا گوتینرز درباره ظرفیت های ناشناخته روابط ایران و مکزیک بیان کرد که ایران دارای بزرگ ترین بازار در منطقه خاورمیانه است و برای مکزیک که در حال یافتن بازار جدید در خاورمیانه است، ایران یک مقصد بسیار جذابی می باشد.

وی با اشاره به 12 قرارداد تجارت آزاد مکزیک با 46 کشور جهان، گفت: مکزیک یکی از سه کشور در جهان است که دارای بازار باز است و صادرات تولیدات کارخانه ای ما در سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. حجم صادرات مکزیک در یک سال در زمینه تولیدات کارخانه ای معادل حجم کل منطقه آمریکای لاتین در یک سال است.

سفیر مکزیک اضافه کرد: به طور میانگین 30 درصد حجم صادرات آمریکا شامل قطعات مکزیکی است و ما روابط تجاری با کشورهای عضو پیمان ترانس پاسفیک داریم و مکزیک می تواند مرکز مهمی برای صادرات بین المللی باشد. مکزیک همچنین جزو 10 مقصد توریستی دنیا است و سال گذشته 27 میلیون توریست به مکزیک سفر کردند و ظرفیت های فرهنگی، توریستی و تجاری مکزیک قابل توجه است.

وی یکی از دلایل اینکه حجم صادرات ایران به مکزیک بیشتر از صادرات مکزیک به ایران بوده را آن دانست که کشورش تجارت منطقه ای داشته و افزود: در آمریکای شمالی تجارت ما معادل یک میلیون دلار در دقیقه است که معادل 500 میلیارد دلار در سال است و مکزیک اقدام به گسترش تجارت با آمریکای لاتین و اروپا نیز کرده است.

کانچولا گوتینرز همچنین گفت: در حال بررسی برای یافتن بازار جدیدی در خاورمیانه هستیم و این بخشی از پروسه ای بوده که در حال انجام آن هستیم. علاوه بر آن، در حالی که شرکت های مکزیکی در ایران حضور داشتند، ولی ایران هنوز برای تجار مکزیکی خیلی شناخته شده نیست.

* فاجعه انسانی تاسف بار حاصل از بحران های منطقه

اوضاع کنونی خاورمیانه و تحولات سوریه، عراق و یمن از دیگر موضوعاتی بود که سفیر مکزیک درباره آن گفت وگو کرد. وی درباره حمله عربستان به یمن با بیان اینکه مکزیک در مجامع بین المللی نظرات خود را درباره بحران های سوریه و یمن و عراق عنوان کرده، اظهار داشت: فاجعه انسانی حاصل از این بحران ها بسیار تاسف بار است.

سفیر مکزیک عنوان کرد که کشورش برای مقابله با بحران پناهندگان سوری کمک مالی می کند.

وی افزود: همواره بر راه حل سیاسی و گفت وگو و رفاه غیرنظامیان که امری ضروری است، تأکید کرده ایم.

* مسئولیت بزرگ ایران در منطقه

این دیپلمات مکزیکی درباره نقش ایران در حل بحران های منطقه نیز گفت: ایران مسئولیت بزرگی به عنوان یکی از اصلی ترین بازیگران منطقه دارد و معتقدم اقدامات ایران می تواند بدون شک به حل مشکلات در منطقه کمک کننده باشد.

*انتخابات آمریکا

سفیر مکزیک در این گفت وگو که پیش از برگزاری انتخابات آمریکا انجام شد، از حدس زدن درباره نتیجه انتخابات خودداری کرد و افزود: باید به انتخاب مردم آمریکا احترام بگذاریم.

وی در پاسخ به این سؤال که دولت مکزیک بیشتر تمایل به پیروزی کدام یک از کاندیداها دارد؟ گفت: تصمیم گیری درباره انتخابات آمریکا مربوط به مردم این کشور است. مکزیک به این پروسه داخلی در این کشور احترام می گذارد و هیچ کدام برای ما ارجحیت ندارد.

این دیپلمات مکزیکی در عین حال گفت: ایده ساختن دیوار (که از سوی ترامپ مطرح شد) ایده خطرناکی است.

کلید واژه ها: مکزیک گوتینرز ایران و مکزیک سفیر مکزیک


نظر شما :