یک مسلمان در آستانه ریاست مهم‌ترین کمیته دموکرات ها

۲۳ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۵۳ کد : ۱۹۶۴۶۴۸ سرخط اخبار

عصر ایران؛حسین هوشمند: با شکست دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری این حزب به فکر انجام اصلاحات در درون خود افتاده است. اولین مورد تغییری که در این حزب پدید آمده است انتخاب رئیس جدید کمیته ملی حزب است. یکی از گزینه های تصدی این سمت، یک سیاستمدار مسلمان است.

وظیفه کمیته ملی حزب دموکرات

این کمیته، بدنه تشکیلاتی اصلی حزب دموکرات است که استراتژی حمایت از کاندیداهای حزب دموکرات در سطح محلی، ایالتی و ملی را تعیین می کند. این کمیته مسئول برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات ها در هر چهار سال یکبار و نگارش سند چشم انداز حزب را برعهده دارد. در جریان انتخابات ریاست جمهوری این کمیته وظیفه هماهنگی میان کاندیداهای حزب در انتخابات، جمع آوری کمک های مالی، انجام نظرسنجی ها و هماهنگ کردن استراتژی کمپین ها را بر عهده دارد. کمیته ملی حزب دموکرات در سال 1848 تشکیل شده است.

از سال 2011 تا 2016، نماینده دبی وازرمن شولتز رئیس این کمیته بود که با فشار برنی سندرز مبنی بر اعمال نفوذ به نفع پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات مقدماتی از سمتش کناره گیری کرد و هم اکنون دانا برازیل، که سوالات مناظره سی ان ان را به کلینتون داد، موقتاً رئیس کمیته است تا انتخابات تعیین رئیس برگزار شود.

چه کسی رئیس کمیته می شود؟

پس از پیروزی دونالد ترامپ، رهبران دموکرات دچار بلاتکلیفی شده اند، آنها فکر می کردند با پیروزی کلینتون وی رئیس کمیته ملی را تعیین می کند، اما حالا باید برای تعیین رئیس کمیته، انتخابات برگزار شود.

پس از شکست تیم کلینتون در انتخابات، دموکرات ها نیاز به یک پوست اندازی در درون حزب دارند. به همین دلیل گروهی از لیبرال های بلندپایه حزب از نماینده کیث الیسون (دموکرات از مینه سوتا) که مسلمان است برای تصدی پست ریاست کمیته ملی دموکرات ها حمایت می کنند. سناتور برنی سندرز، سناتور چاک شومر (رهبر دموکرات ها در سنا) و سناتور الیزابت وارن از الیسون حمایت کرده اند.

مسلمانی که آینده حزب دموکرات است

البته در صورتی که الیسون کاندیدا شود، رقیب قدرتمندی همچون هاوارد دین، رئیس کمیته ملی در سال های 2005 تا 2009 را که از حامیان کلینتون و منتقد سندرز است، پیش رو دارد. خود الیسون در انتخابات مقدماتی دموکرات ها از سندرز حمایت می کرد. به نظر می رسد که این انتخابات تبدیل به رقابت میان حامیان سندرز و حامیان کلینتون شده است.

بیش از 250 هزار امضا مبنی بر حمایت از الیسون در سایت وی جمع آوری شده است و سندرز با اعلام حمایت از این متحد خود گفته که الیسون آینده حزب دموکرات است. سندرز در این رابطه می گوید: «حزب دموکرات باید به خودش در آینه نگاه کند و به طور خستگی ناپذیری تلاش کند تا بار دیگر حزبی شود که طبقه کارگر بداند برای منافع آنها کار می کند. کیث یکی از پیشروترین اعضای کنگره است که از حامیان اولیه انقلاب سیاسی ما بود.»

سناتور الیزابت وارن هم با اعلام حمایت از الیسون گفته: «من واقعاً به کیث علاقه دارم و فکر می کنم وی فوق العاده است و رئیس فوق العاده ای خواهد شد.» نماینده رائول گریخالوا (دموکرات از آریزونا) یکی از نمایندگان هیسپنیک هم با اعلام حمایت از الیسون گفته: «من از کیث حمایت می کنم و به خودش هم گفته ام که به صورت خصوصی و عمومی ازش حمایت خواهم کرد.»

مسلمانی که آینده حزب دموکرات است

کیث الیسون کیست؟

کیث الیسون 52 ساله، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان ایالات متحده از ناحیه 5 مینه سوتا است. وی در سال 2006 در انتخابات پیروز شد و اولین نماینده مسلمان کنگره ایالات متحده نام گرفت. وی در روز 3 ژانویه 2007 با سوگند به قرآن کار خودش را در مجلس نمایندگان آغاز کرد. وی از قرآنی که متعلق به توماس جفرسون (سومین رئیس جمهور آمریکا) بود برای ادای سوگند استفاده کرد.

الیسون قبل از ورود به مجلس نمایندگان ایالات متحده، نماینده مجلس ایالتی مینه سوتا در سال های 2002 تا 2006 بود و قبل از ورود به سیاست حقوقدان بود. الیسون در 19 سالگی زمانی که در کالج مشغول به تحصیل بود از کاتولیک به اسلام روی آورد. وی در سال 2008 به سفر حج هم رفت. الیسون امسال هم با کسب 69 درصد آرا برای پنجمین بار در مجلس نمایندگان انتخاب شد.

انتخابات تعیین رئیس کمیته ملی دموکرات ها احتمالاً 21 ژانویه برگزار می شود و تا آن روز باید منتظر ماند و دید چه کسی رئیس این کمیته خواهد شد؟ رقابتی که خط مشی آینده حزب دموکرات را تعیین می کند و تبدیل به رقابت جریان پیشروی سندرز با جریان کلینتون در حزب دموکرات شده است.

کلید واژه ها: الیسون سندرز کمیته ملی حزب دموکرات کیث از الیسون


نظر شما :