واکنش بدبینانه به دونالد ترامپ یا غمگینانه برای هیلاری کلینتون

۲۱ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۵ کد : ۱۹۶۴۶۰۰ آمریکا یادداشت
مهین سیامنصوری، کارشناس ارشد دیپلماسی: آیا پیروزی ترامپ غیرمنتظره بود؟ ترامپ کاندیدی نامتعارف و ناآشنا به عالم سیاست بود که توانسته بود با وجود تلاش هم حزبی هایش از انتخابات درون حزبی به کاندید نهایی حزب جمهوریخواه تبدیل شود.
واکنش بدبینانه به دونالد ترامپ یا غمگینانه برای هیلاری کلینتون

مهین سیامنصوری، کارشناس ارشد دیپلماسی

دیپلماسی ایرانی: پیروزی دونالد ترامپ برای خیلی از افراد و کشورها غیر منتظره بود و واکنش های افراد و سیاستمدارن متفاوت، برای دقایقی جهان در شوک فرو رفت اقتصاد جهانی جهت گیری ملایمی به سمت رکود گرفت و همه از این رویداد به عنوان نقطه عطفی یاد می کنند که می تواند تاریخ و آینده جهان را تغییر دهد آیا واقعا این گونه خواهد بود؟ یا تنها این یک واکنش غمگینانه به شکست هیلاری رودهام کلینتون محسوب می شود؟

بعد از اعلام نتایج آمریکا تحلیل ها، برداشت ها و قضاوت های سیاستمداران از طریق رسانه های مختلف انجام شد که توام با ترس و نگرانی و خوشحالی طرفداران ترامپ بود. این که تغییرات در آمریکا در حال انجام است یک چیز بدیهی است حزب دموکرات جایگاهش در قدرت را تحویل جمهوریخواهان می دهد، اما این که تا چه حد با آمدن ترامپ در جهان و قدرت آمریکا تغییرات بزرگی ایجاد خواهد شد را مرور می کنیم.

آیا پیروزی ترامپ غیرمنتظره بود؟ ترامپ کاندیدی نامتعارف و ناآشنا به عالم سیاست بود که توانسته بود با وجود تلاش هم حزبی هایش از انتخابات درون حزبی به کاندید نهایی حزب جمهوریخواه تبدیل شود پس احتمال پیروزی او در انتخابات امکان داشت و برای عده ای پیروزی ترامپ غیرمنتظره است زیرا شکست هیلاری کلینتون را هرگز تصور نمی کردند.

ترامپ شاید فقط رییس جمهور منتخب آمریکا باشد که برخی از هم پیمانان آن به سردی از پیروزی او استقبال کردند و رقیب دیرینه این کشور استقبال کرد و اما تفاوت ترامپ قبل از پیروزی با ترامپ بعد پیروزی در چیست؟ ترامپ قبل از پیروزی فردی انقلابی و سرکش که با استفاده از شکاف های اجتماعی در آمریکا و با استفاده از این گسست ها موج سواری کرد اکنون تبدیل به فردی شده است که خود را رییس جمهوری همه مردم آمریکا می داند و از رقیب سرسختش هیلاری کلینتون تشکر می کند، خود را فردی معرفی می کند که با چالش میانه ای ندارد و اولویت اول او منافع آمریکاست با چنین رفتاری تصوری که از خود در زمان انتخابات ساخته و عمل کردن به شعارهای انتخاباتی را زیرسوال می برد و ثابت می کند که شخصیت قابل تغییری است.

پیروزی یک میلیاردر برج ساز بر یک شخصیت سیاسی و امنیتی همچون هیلاری در آمریکا طرفداران و متحدان و خانم هیلاری و برخی از کشورها را نگران از تغییرات سیاسی و امنیتی آمریکا ساخته است زیرا کشورهای که آمریکا به آنها تعهدات امنیتی دارند از کاهش نفوذ و قدرت آمریکا سخت در هراسند.

دونالد ترامپ تخصص عمرانی و اقتصادی به ساختن سد، راه، بیمارستان و برج ها دارد که مورد علاقه وی است. عده ای بر این باروند او به وعده های خود که در اولین سخنرانی اش بعد از پیروزی ایراد کرد، عمل خواهد کرد؛ در اقتصاد برای او چیزی به عنوان دوست و دشمن وجود ندارد؛ او تنها سود و نفع اقتصادی را می شناسد.

به نظر می رسد در موضوعات سیاسی و امنیتی حوزه روابط بین الملل ترامپ تخصصی و برنامه منسجم و اصولی ندارد و در تعیین این تصمیمات حزب جمهوریخواه دست بالاتر را دارد و تصمیمات توسط مشاورین او در پنتاگون و وزارت امور خارجه گرفته خواهد شد و ترامپ مجری و ادامه دهنده سیاست های حزب جمهوریخواه با چراغ راهنمایی به نام منافع آمریکا خواهد بود و باید منتظر ماند که جمهوریخواهان چه خط و مش جدیدی در مناطق تحت نفوذ آمریکا و مناطقی که آمریکا حضور دارد اتخاذ خواهند کرد. از آن جایی که جمهوریخواهان به استفاده از زور و جنگ تاکید دارند حمله نظامی آمریکا این بار با هدف مبارزه با داعش در منطقه خاورمیانه بعید به نظر نمی رسد.

 دیدگاه خوشبینانه به آمریکایی که ترامپ رییس جمهور آن است عمل به وعده های انتخاباتی و تقویت هژمونی که وعده آن را به مردم آمریکا داده است و دیدگاه بدبینانه عدم توفیق و تبدیل آمریکا از بزرگترین قدرت جهان به یک قدرت بزرگ که خیلی از کشورها بویژه متحدان و هم پیمانان آمریکا چه در منطقه و چه در جهان از این موضوع خرسند نخواهند بود. البته در این بین یک وضعیت بینابینی وجود دارد تمامی تصویرسازی ها از ترامپ دروغ باشد و هیچ کدام از این دو اتفاق نیفتد و روند فعلی با تغییرات محدودی ادامه یابد.

مردم آمریکا، سیاستمداران و روسای سایر کشورها اکنون سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته اند تا شخصیت ترامپ را بشناسند و بدانند که نحوه تعامل با او چگونه خواهد بود و از طرفی کنجکاو هستند بدانند که اقدام و عمل بعدی این رییس جمهور جنجالی چه خواهد بود و چه کسانی در سمت های مهم نظیر وزارت دفاع، دیوان عالی، وزارت امور خارجه او جای خواهند گرفت.

 گرچه آن چه مشخص است این فقط شخصیت ترامپ نیست که برای خیلی از چهره های سیاسی قابل قبول نیست بلکه از آن چه لازمه یک رییس جمهوری است در این شخصیت چیزی دیده نمی شود ترس واهمه از این است که او اشتباهی آمده باشد. اکنون شاید برای قضاوت و بررسی احتمالات زود باشد باید منتظر ماند و دید که ترامپ از ریاست جمهوری چی می خواهد آیا او هم مانند خلف خود مانند آقای اوباما با استفاده از اختیارات و موقعیتش می خواهد میراث ماندگاری از خود بجای بگذارد یا با اتخاذ سیاست های تندرو و عجولانه و احساسی هزینه های بی شماری را به جامعه جهانی تحمیل خواهد کرد.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ مهین سیامنصوری


نظر شما :