وعده‌ای که عربستان برای حمله به ایران به اسرائیل داده بود

۳۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۹۶۱۴۶۶ سرخط اخبار
در چند سال اخیر، روابط پنهانی کشورهای عربی و به ویژه عربستان سعودی، همواره یکی از موضوعاتی بود که در رسانه های مختلف بدان پرداخته شده است؛ روابطی که بیش از هر چیز ناشی از احساس تهدید مشترک آن ها در مقابل ایران تعریف شده است.
 

به گزارش «تابناک»، در همین رابطه، پایگاه خبری «الگماینر» با انتشار خبری به نقل از یک مقام اسرائیلی از منافع مشترک اسرائیل و عربستان سخن گفته و از همکاری اطلاعاتی آن ها در جنگ 33 روزه اسرائیل علیه حزب الله پرده برداشته است.
 
«آموس یادلین»، رئیس مؤسسه مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی، روز سه شنبه در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسوی «فرانس پرس» گفت، همکاری میان عربستان و اسرائیل در جریان است و هر دو نیز ایران را یک تهدید مشترک تلقی می کنند.
 
این مقام صهیونیست در ادامه گفته است: «وزیر دفاع عربستان سعودی صبح ها وقتی از خواب برمی خیزد و به مشکلات عربستان و تهدیدهایی که کشورش با آن روبه روست، نگاه می کند، وقتی به ایران و آنچه این کشور در خاورمیانه به دنبال آن است و جاه طلبی های هسته ای ایران می نگرد، زمانی که اقدامات منفی ایران در سوریه، عراق، یمن و لبنان را می بیند، وقتی حزب الله و همچنین داعش را تهدیدی برای کشورش تلقی می کند؛ او در واقع تهدیدهایی مشابه با تهدیداتی می بیند که وزیر دفاع اسرائیل وقتی از خواب برمی خیزد، می بیند. این مسأله در واقع منافع همگرا و نزدیک زیادی را میان دو دولت نشان می دهد. به نظر می رسد، در صورتی که مذاکرات صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل به نتیجه برسد، من تصور می کنم روابط پنهانی میان عربستان و اسرائیل ممکن است علنی شود».
 
یادلین که در بازه زمانی سال های 2006 تا 2010 به عنوان رئیس اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل خدمت می کرد، گفته است که موضع ایرانی ها در مورد اینکه عربستان در جنگ 33 روزه لبنان در سال 2006 اطلاعاتی در اختیار اسرائیل قرار داده است را تأیید می کند.
 
در نهایت این پایگاه خبری به همکاری های میان اسرائیل و عربستان علیه ایران اشاره می کند و به نقل از پایگاه «بریت بارت» به اعلام آمادگی عربستان برای همکاری با اسرائیل برای حمله به ایران و تأیید گزارش های مربوطه در این رابطه می پردازد و می نویسد: «عربستان سعودی به اسرائیل وعده داده بود، در صورت حمله به تأسیسات هسته ای ایران، حریم هوایی اش را در اختیار جنگنده های اسرائیلی قرار خواهد داد».


نظر شما :