چورکین: گزارش بان‌کی‌مون مانع اجرای برجام است

۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۹۶۱۳۸۶ سرخط اخبار

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، انگیزه گزارش 'بان کی مون' دبیرکل این سازمان درباره اجرای 'برجام' را سیاسی و روش ها و منابع داده های تدوین آن را نامعتبر و غیرقابل قبول توصیف و تاکید کرد این گزارش مانعی بالقوه بر سر راه اجرای این توافق است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی 'تاس'؛ 'ویتالی چورکین' در جلسه ای که روز دوشنبه برای بررسی اجرای توافق هسته ای ایران با قدرت های غربی در شورای امنیت تشکیل شد، در انتقاد از گزارش بان کی مون، اضافه کرد: 'در این سند اشتباهات فاحشی مشاهده می شود و روش هایی که از آنها برای گردآوری داده ها، استفاده شده به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: در گزارش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت بی طرفی لازم وجود ندارد. این گزارش یک گزارش سیاسی است و چیزهایی فراتر از واقعیت های مربوط به چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت در آن درج شده است.
 
چورکین در همین راستا افزود: 'همچنین، در این گزارش مقدار زیادی اطلاعات نامربوط نیز وجود دارد و بعید است که بتواند به اجرای باثبات و قابل دوام برجام کمکی بکند. در واقع، بیشتر به نظر می رسد ادبیات کنونی آن مانعی بر سر راه اجرای این توافق باشد.'
 
خبرگزاری تاس همچنین یادآور شد که این دیپلمات روس با مرور متن گزارش بان کی مون اشتباهات متعدد و فاحش این گزارش را نیز مشخص کرده است؛ به عنوان مثال چورکین خاطرنشان کرده است: 'دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود نوشته است که سند برجام 'امضا شده است'؛ در حالی که سند برجام هرگز امضا نشده است و دیگر اینکه وی برای گردآوری داده های خود برای بررسی روند اجرای این توافق به رسانه های گروهی برخی کشورهای خاص استناد کرده است در حالی که دبیرخانه سازمان ملل تنها باید به منابع رسمی و فکت شیت های رسمی تایید شده، استناد کند.'
 

این دیپلمات روس همچنین در ادامه اعتراضات خود یادآوری کرده است که روسیه پیشنهاد داده بود که دبیرخانه سازمان ملل برخی اصلاحات در این گزارش اعمال کند اما هیچ کدام از پیشنهادهای مسکو عملی نشده اند.


نظر شما :