اردوغان باید در وضعیت ارتش بازنگری کند

۲۸ تیر ۱۳۹۵ | ۰۰:۰۵ کد : ۱۹۶۱۳۲۷ سرخط اخبار

"به رغم اینکه روز شنبه روز تعطیل رسمی در اسرائیل است اما رسانه های عبری زبان پس از اعلام شکست کودتای نظامی در ترکیه از لاک خود بیرون آمده و با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام همبستگی کردند؛ ترکیه ای که اخیرا روابط خود با اسرائیل را پس از شش سال به حالت عادی بازگردانده است."

به گزارش ایسنا، د. تسفی برئیل، شرق شناس و تحلیلگر امور خاورمیانه در روزنامه هاآرتص در سایت اینترنتی این روزنامه تحلیلی را منتشر و در آن ابراز عقیده کرده که اختلافات عمیق میان ارتش به تلاش برای کودتای نافرجام ترکیه منجر شد. این تحلیلگر با تمسخر می پرسد: چگونه سازمان اطلاعات ترکیه با تمامی شاخه هایش نتوانست مقدمه چینی های صورت گرفته برای کودتا را رصد کند؟

این تحلیلگر ادامه می دهد: حتی اگر نظریه بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه درست باشد مبنی بر اینکه کودتاچیان همان حامیان فتح الله گولن، رهبر مذهبی و مخالف ساکن آمریکا هستند، در این صورت ارتش ترکیه در کردار و گفتار و ظاهر و باطن ثابت کرد که زمانی که بخواهد زمینه ای را برای کودتا فراهم کند قادر است این کار را انجام دهد. قادر است به برنامه ریزی بپردازد، نیروهای پیاده نظام و نیروی هوایی را گردهم آورد و ناخرسندی و خشمش را از برخوردهای نظام اردوغان به صورت کاملا محرمانه ابراز کند.

این تحلیلگر ادامه می دهد: اصلاحات عمیقی که اردوغان در سال ۲۰۱۰ اجرا کرد و به اصلاح ارتش و محاکمه صدها افسر، روزنامه نگار، نویسنده و ادیب به اتهام برنامه ریزی برای کودتا پرداخت این اصلاحات ارتش را از تجربه دوباره برای سرنگونی نظام اردوغان باز نداشت.

وی گفت: اردوغان از عقده ترس رنج می برد. ارتش ترکیه وفادار به رئیس جمهور محسوب می شود اما در فرماندهی عالی ارتش ترکیه اختلاف میان حامیان اردوغان و مخالفانش درباره دو مساله جنجال برانگیز به اوج خود رسیده است. این دو مساله جنگ علیه کردها و سیاست ترکیه در قبال سوریه است.

او تأکید می کند: بخشی از افسران ارشد معتقدند که آنکارا باید به تلاش صلح با کردها ادامه بدهد چرا که به نظر آن ها راهکار نظامی برای حل مشکل کردها وجود ندارد. افسران دیگری نیز هستند که معتقدند باید سیاست مشت آهنین علیه کردها تشدید شود و بی امان به جنگ با آن ها پرداخت.

درباره سوریه، بارئیل، تحلیلگر اسرائیلی می گوید: بخشی از ارتش و مشخصا شعبه سازمان اطلاعات نظامی برای مدتی طولانی به داعش کمک کردند در حالی که بخش دیگر ارتش معتقدند که حمایت از داعش و سیاست ظالمانه اردوغان علیه نظام بسار اسد، رئیس جمهور سوریه به انتقال تروریسم به خاک ترکیه و کشته شدن بیش از ۲۵۰ شهروند این کشور منجر شده است.

این تحلیلگر می گوید: اردوغان و نخست وزیر ترکیه باید بررسی اساسی درباره ارتش داشته باشند و به خواسته های افسران گوش بدهند. فرضیه کودتاچیان اینگونه بود که تمامی مردم ترکیه از آن ها حمایت می کنند هرچند که در انتخابات اخیر حزب عدالت و توسعه به بیش از ۴۰ درصد آرا دست یافت.

این تحلیلگر تأکید می کند: پس از اینکه همه چیز در ترکیه به روال عادی بازگردد بعید نیست که اردوغان انتخابات جدید برگزار کند و از طریق آن به اکثریت مطلوب برای اجرای اصلاحات و دستیابی به اختیارات گسترده و مشخصا در مقابل ارتش ترکیه دست یابد. دفتر نخست وزیری و وزارت خارجه اسرائیل تا به این لحظه از صدور بیانیه رسمی یا روش دیگر از واکنش نشان دادن به شکست کودتا در ترکیه سر باز زده اند.

از سوی دیگر، رون بن یشای، تحلیلگر امور نظامی یک سایت وابسته به روزنامه یدیعوت آحارونوت می گوید: ارتش به کودتاچیان ملحق نشد و بخش اعظمی از آن به اردوغان وفادار ماند. اگر کودتاچیان در آغاز می توانستند اردوغان را بازداشت کنند در آن صورت کودتا موفق می شد اما اردوغان آزاد ماند، برای مردمش پیام فرستاد، آن ها نیز به او گوش کرده و درخواستش را اجابت کردند. همین پیام ها بود که اردوغان را نجات داد.

به عقیده این تحلیلگر، حادثه غافلگیرکننده در این کودتا ریختن تعداد زیادی از مردم به خیابان ها و اعلام حمایتشان از اردوغان بود؛ مساله ای که این شک را به یقین تبدیل می کند که حزب اردوغان از محبوبیت زیادی در میان مردم برخوردار است. زمانی که سربازان ترکیه این جمعیت را مشاهده کردند که در حال یورش به سمت آن ها بودند، کودتا به پایان رسید.

کلید واژه ها: اردوغان کودتاچیان


نظر شما :