پرز: ترکیه باید حماس را به توقف حملات علیه اسرائیل متقاعد کند

۱۴ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۱ کد : ۱۹۶۰۸۶۰ سرخط اخبار

رییس سابق رژیم صهیونیستی از ترکیه خواست حماس را برای متوقف کردن حملات علیه اسرائیل متقاعد کند تا به این ترتیب آنکارا بتواند به مردم نوار غزه کمک رسانی کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، شیمون پرز، رییس سابق اسرائیل گفت: ما نمی خواهیم کسی حتی حماس به مردم غزه آسیبی برساند! اگر رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه به دنبال کمک به غزه است، اشکالی ندارد اما اگر واقعا به دنبال کمک رسانی است باید حماس را متقاعد کند دست از حملاتش به اسرائیل بردارد. حماس همچنان خودش را مسلح می کند. اگر می خواهید به صلح برسید باید سازش و خلع سلاح را در نظر بگیرید. شما می توانید کمک بفرستید اما در صورتیکه امنیت جامعه ما تحت الشعاع قرار نگیرد. ترکیه و اسرائیل هردو از تروریسم رنج می برند.

وی ادامه داد: ما نمی خواهیم شاهد باشیم که کسی به ترکیه آسیب می رساند. حمله اخیر داعش به فرودگاه آتاتورک در استانبول که 45 کشته برجای گذاشت واقعا وحشتناک بود. ما نیز با داعش در نبرد هستیم. ما با حماس و حزب الله نیز در جنگ هستیم. به نظرم ترکیه باید در داخل کشور به نبرد با تروریسم بپردازد و ما هم در اسرائیل چنین کاری را انجام دهیم. ترکیه باید در هرجای دیگری که تروریسم برای بشریت خطرآفرین است با آن به مقابله بپردازد. هیچ دین و مذهبی در دنیا وجود ندارد که بگوید باید سر انسان های بیگناه را برید.

رییس سابق اسرائیل گفت: عادی سازی روابط میان اسرائیل و ترکیه به این دلیل طولانی شد که حماس به کشتار و تیراندازی هایش ادامه داد. من می دانم که ترکیه می خواهد به حماس کمک کند اما گر واقعا دنبال چنین کاری هستید باید به ما نیز کمک کنید تا مورد حملات حماس قرار نگیریم. راه حل این است که کشتی های کمک رسان شما باید به اشدود در اسرائیل بیایند. اگر شما می خواهید واقعا به حماس کمک کنید باید به آنها بگویید که دست از شلیک موشک بردارند، اگر آنها شلیک نکردند، این کشتی ها به سمت غزه می روند. ما نمی خواهیم آنچه برای ماوی مرمره در 2010 رخ داد، برای این کشتی ها هم رخ دهد. گذشته، گذشته است و ما نمی توانیم آن را تغییر دهیم. آن را فراموش کنید. زمان زیادی برای تمرکز بر آینده و فرزندانمان وجود دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ترکیه و اسرائیل نتوانند در صلح زندگی کنند. دو طرف گام هایی به سمت جلو بر داشته اند و این اقدامات آسان هم نبوده است.

شیمون پرز با خطاب قرار دادن مردم ترکیه ادامه داد: اسرائیل می خواهد مردم غزه در مکانی شاد زندگی کنند. ما نمی خواهیم آنها در فقر و رنج باشند. ما برای آنها زندگی شادی آرزو می کنیم و علیه آنها دست به اقدامی نمی زنیم. این آرزوی ماست. صلح بدون شادی آغاز نمی شود!

وی در پاسخ با سوالی درباره این مساله که آیا ترکیه هنوز می تواند نقش سازنده ای در صلح میان اسرائیل و فلسطین ایفا کند یا خیر، گفت: من هرگز در طول زندگی امیدم را به صلح از دست ندادم و می دانم که می توانیم با دشمنان خود صلح کنیم. ما با مصر و اردن در صلح هستیم. خوب چرا نباید چنین چیزی را با فلسطین داشته باشیم؟ متاسفانه فلسطینی ها با هم تفرقه دارند. زندگی در صلح نه تنها موضع ترکیه بلکه موضع و خواسته تمام جامعه بشریت است. ما باید اولویت هایی داشته باشیم. در غیر این صورت جهان در خطر است.

کلید واژه ها: حماس ما نمی ما نمی خواهیم در صلح


نظر شما :