تحرکات عربستان علیه بان کی مون از زبان دیپلمات‌ها

عادل جبیر شخصا سازمان ملل را تهدید کرد

۲۳ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۹۸۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه‌های غربی گزارش دادند که بعد از وارد شدن عربستان و متحدانش در فهرست سیاه سازمان ملل، عربستان از هیئت علمای بزرگ خود خواسته بود تا تشکیل جلسه بدهند و در واکنش به این اقدام سازمان ملل علیه آن فتوا صادر کنند و اقدام به تحریم این سازمان کنند.
عادل جبیر شخصا سازمان ملل را تهدید کرد

دیپلماسی ایرانی: در پی گنجاندن پیمان عربی به رهبری عربستان سعودی به اتهام کشتار کودکان یمنی به فهرست سیاه دبیر کل سازمان ملل، میان عربستان سعودی با سازمان ملل مشاجراتی در گرفته است. مشاجراتی که بعد از انصراف دبیر کل سازمان ملل از این اقدام خود تشدید شده است و همچنان ادامه دارد. به ویژه بعد از این که سازمان ملل اعلام کرد که عربستان سعودی تهدید کرده است اگر این سازمان در تصمیمات خود تجدید نظر نکند و پیمان عربی را از فهرست سیاه خود بر سر کشتار کودکان یمنی خارج نکند، کمک های خود را به آن سازمان قطع خواهد کرد. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که خارج کردن پیمان عربی از فهرست سیاه بسیار دردناک بود و در پی تهدیدهای عربستان این اقدام را انجام داده است. عبدالله المعلمی، سفیر عربستان در سازمان ملل وجود هر گونه تهدیدی از سوی کشورش علیه این سازمان را رد کرده است. اما با کشیده شدن این موضوع به رسانه ها و واکنشی که سازمان ملل در برابر مساله گنجاندن عربستان و متحدانش در فهرست سیاه از خود نشان داد، همچنین حمایتی که ایالات متحده از بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل به عمل آورد، سبب شده است تا مناقشات دو طرف وارد ابعاد تازه ای شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به مخالفان لیبرال حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، مجله امریکایی فارن پالسی به نقل از روزنامه های امریکایی و بریتانیایی نوشت که "بنا به گفته مقامات سازمان ملل، دیپلمات های عالی رتبه عربستانی به اطلاع مسئولان سازمان ملل رسانده اند که اگر پیمان عربی به رهبری عربستان از فهرست سیاه سازمان ملل خارج نشود، ریاض از نفوذ خود استفاه خواهد کرد تا همکاری دولت های عربی و سازمان کنفرانس اسلامی با سازمان ملل قطع شود." به نوشته فارن پالسی این تهدیدها را مسئولان عالی رتبه عربستانی از جمله عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان انجام داده اند.  

المعلمی این اظهارات را رد کرد و گفت که چنین گزارش هایی "سخیف و ننگین" است. وی همچنین سازمان ملل را متهم کرد که در تهیه گزارشش با پیمان عربی مشورت نکرده و بی اطلاع آن اقدام به این کار کرده است. در حالی که استفان دوگاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت که در این رابطه با پیمان عربی مشورت های لازم شده بود و عربستان سعودی به خصوص در جریان این اقدام بود.

این در حالی است که روزنامه های غربی گزارش دادند که بعد از وارد شدن عربستان و متحدانش در فهرست سیاه سازمان ملل، عربستان از هیئت علمای بزرگ خود خواسته بود تا تشکیل جلسه بدهند و در واکنش به این اقدام سازمان ملل علیه آن فتوا صادر کنند و اقدام به تحریم این سازمان کنند. خبر این جلسه قبل از آن که برگزار شود به گوش مقامات سازمان ملل رسید و آنها را بر آن داشت پیش از آن که فتنه تازه ای به پا شود از اقدام خود منصرف شوند.

بعد از این که بان کی مون از اقدام خود علیه عربستان عقب نشست، نهادهای حقوق بشر خشمگین شدند و وی را متهم کردند که در برابر فشار کشورهای قدردتمند سر خم کرده است. آنها همچنین گفتند که بان در آخرین روزهای دوران ریاستش بر سازمان ملل با این کارهایش صدمات شدیدی به این سازمان به عنوان دبیرکل سازمان ملل وارد می کند.  

پیمان عربی به رهبری عربستان شامل امارات متحده عربی، بحرین، کویت، قطر، مصر، اردن، مغرب، سنگال و سودان می شود.

برخی منابع که نخواستند نامشان فاش شود به ایلاف گفتند که مکالمات وزرای امور خارجه کشورهای عربی با وزرای سازمان همکاری های اسلامی به اطلاع دفتر دبیر کل سازمان ملل رسید که نشان می داد عربستان بعد از این که به همراه متحدانش وارد فهرست سیاه سازمان ملل شده تحرکاتی را علیه این سازمان آغاز کرده است.  

مانبع دیپلماتیک در نیویورک و لندن به ایلاف گفتند که یکی از دلایلی که در عقب نشینی دبیر کل سازمان ملل موثر بود، مواضع "اعلام نشده" دولت کره جنوبی بود که هیچ اظهار نظر روشنی را درباره آینده دبیر کل که خود نیز کره ای است، بیان نکرد. این منابع همچنین فاش کردند که نه تنها عربستان بلکه کشورهای عربی دیگر که عضو پیمان عربستان هستند در فشار به سازمان ملل در بیرون آوردن این پیمان از فهرست سیاه موثر بوده اند.

منابع دیپلماتیک دیگر به اطلاع ایلاف رساندند که بان کی مون که به زودی دوران دبیر کلی اش بر سازمان ملل به پایان می رسد انتظار دارد که بتواند به سمت بالایی در کره جنوبی برسد، وی به فکر ریاست جمهوری در کشورش است در حالی که سئول روابط بسیار نزدیکی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد، برای همین بان کی مون از این می ترسد که تحرکاتش علیه عربستان سبب شود تا سدهایی در برابر وی در کشورش به وجود آید.

منابع دیپلماتیک همچنین گفتند که یکی از سازمان هایی که ممکن بود در صورت ماندن عربستان در فهرست سیاه سازمان ملل متضرر شود، کمیته کمک به پناهندگان فلسطینی در خاور نزدیک موسوم به "اونروا" بود که عربستان بعد از ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا چهارمین کشوری است که با یکصد میلیون دلار در سال به آن کمک می کند. عربستان تهدید کرده بود تمامی کمک های مالی خود به سازمان ملل از جمله به این کمیته را تعلیق می کند. این در حالی است که کویت و امارات، دو متحد عربستان در پیمان عربی نیز از کشورهای بزرگ کمک رسان به اونروا هستند تا آن جا که در سال 2015 هر کدام به تنهایی به این کمیته 50 میلیون دلار کمک مالی کرده بودند. استفان دوگاریک در این رابطه گفت که در کنار عربستان سعودی اردن و امارات متحده عربی و بنگلادش نیز با دفتر سازمان ملل تماس گرفتند و تهدید کردند در صورت خارج نشدن پیمان عربی از فهرست سیاه سازمان ملل آنها نیز در کنار عربستان خواهند ایستاد و کمک های خود را به سازمان ملل قطع می کنند. دیپلمات های دیگر گفتند که مصر و کویت و قطر نیز جزء این کشورها هستند.

 تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پیمان عربی دبیر کل سازمان ملل بان کی مون فهرست سیاه سازمان ملل


نظر شما :