علی‌اف: از ایران و اسرائیل سلاح می‌خریم

۲۰ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۳:۰۸ کد : ۱۹۵۹۷۶۹ سرخط اخبار

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در سفر خود به برلین با آنگلا مرکل صدراعظم و زیگمار گابریل معاون مرکل و وزیر اقتصاد آلمان دیدار کرد. طرفین علاوه بر حل مناقشه قره باغ درباره ایران نیز گفت وگو کردند.
به گزارش دویچه وله، صدراعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با رئیس جمهور آذربایجان گفت که روسیه در حل مناقشه قره باغ نقش کلیدی بازی می کند. علی اف هم ضمن تائید این مسئله تاکید کرد که جمهوری آذربایجان به دلیل فروش تسلیحات روسیه به ارمنستان حساس نیست. وی در این رابطه همچنین اضافه کرد: «جمهوری آذربایجان بر خلاف ارمنستان سلاح های خود را فقط از روسیه نمی خرد، بلکه از اسرائیل، ترکیه، روسیه سفید و ایران نیز سلاح خریداری می کند. بخشی از خاک آذربایجان تحت اشغال ارمنستان قرار دارد و روسیه به عنوان یکی از اعضای "گروه مینسک" نقش مثبتی دارد و امیدواریم این کشورها ارمنستان را بتوانند قانع کنند تا از سرزمین های اشغال شده خارج شود.»
یکی از اهداف سفر علی اف به برلین شرکت در "فوروم آلمان-آذربایجان" بود. جمهوری آذربایجان در سال های اخیر به لحاظ اقتصادی رشد چشمگیری در منطقه داشته است. این آن چیزی است که نظر سرمایه گذاران و شرکت های آلمانی را به خود جلب کرده است.
از سوی دیگر سازمان "گزارشگران بدون مرز" به سفر علی اف اعتراض کرد. معترضان در پلاکاردهایی که در دست داشتند علی اف را "دیکتاتور" و "جنگ افروز" خواندند و خواستار آزادی روزنامه نگاران محبوس شدند. اما از طرف دیگر گروه هایی از آذربایجانی های مقیم برلین نیز به استقبال علی اف رفتند و خواستار مقابله با ارمنستان به عنوان کشوری "اشغالگر" شدند. جمهوری آذربایجان قصد دارد سرمایه گذاران آلمانی را ترغیب به فعالیت در این کشورش کند.
آنگلا مرکل در قسمتی از کنفرانس مطبوعاتی خود با الهام علی اف به وضعیت ایران در "پسابرجام" اشاره کرد و گفت: «باکو و برلین تحولات مربوط به ایران را مثبت می بینند و توافق هسته ای به دست آمده و عمیق تر شدن رابطه ایران با اتحادیه اروپا می تواند تاثیراتی مثبت بر همسایه خود آذربایجان نیز بگذارد.»

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان الهام علی اف قره باغ


( ۱ )

نظر شما :