بدبینی به حمایت واشنگتن از کردهای سوریه

امریکا از طرح تشکیل کانتون کرد حمایت می‌کند؟

۱۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۹۶۸۵ اخبار اصلی خاورمیانه
سرلشکر احمد رحال، کارشناس نظامی و استرتژیست سوری ایالات متحده را متهم کرد که از عملیات تغییر ترکیب جمعیتی و جغرافیایی در شمال سوریه پشتیبانی می‌کند.
امریکا از طرح تشکیل کانتون کرد حمایت می‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: سرلشکر احمد رحال، کارشناس نظامی و استرتژیست سوری ایالات متحده را متهم کرد که از عملیات تغییر ترکیب جمعیتی و جغرافیایی در شمال سوریه با حمایت از "نیروهای دموکراتیک سوریه" پشتیبانی می کند و می خواهد کانتونی کردی در این منطقه به وجود آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ترک پرس، وی یادآور شد که نیروهای واحد دموکراتیک سوری تاریخ بدی در تعامل با ملت سوریه دارند به گونه ای که بارها عملیات پاکسازی نژادی علیه اعراب و ترکمن ها در مناطقی که به کنترل خود در آورده اند، انجام داده اند.

رحال این اظهارات را در برنامه "ماوراء الخبر" شبکه الجزیره قطر که در آن شرکت کرده بود، بیان داشت. در این برنامه درباره ابعاد حمله نیروهای دموکراتیک کُرد سوری با حمایت امریکا به مدینه مبنج و دیگر پناهگاه های داعش در نزدیکی مرز سوریه – ترکیه بحث می شد. به اعتقاد رحال این حمله با هدف به پایان رساندن آن چه وی طرح تشکیل کانتون کردی در شمال سوریه توصیف کرد، انجام می شود.  

رحال همچنین گفت که ایالات متحده می خواهد با این اقدام حرکت هایی که در این منطقه می شود را مخفی کند برای همین انظار را به سمت رقه منحرف کرده در حالی که فاش شده است تحرکات واحدهای کرد صرفا رقه نیست بلکه غرب رود فرات به سمت منبج یا الباب را هدف دارند. وی همچنین گفت که واحدهای کردی می خواهند ناحیه عفرین را به ناحیه عین العرب (کوبانی) ملحق کنند تا به دنبال آن طرح تشکیل کانتون کردی در شمال سوریه با حمایت امریکا کامل شود.

در همین رابطه جاهد طوز، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی ترکیه ای که او نیز در این برنامه شبکه الجزیره شرکت داشت، گفت که شمال سوریه برای ترکیه خط قرمز است و در صورتی که این روند ادامه یابد بعید نیست که ترکیه اقدام نظامی زمینی در سوریه علیه آن چه وی "نیروهای دموکرایک کرد سوری تروریست که در هماهنگی کامل با نیروهای کارگران کردستان ترکیه تروریست هستند" توصیف کرد، انجام دهند.

طوز همچنین گفت: «متاسفانه ایالات متحده از پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوری در شمال سوریه حمایت می کند. سیاست امریکا ملتهب کردن مشکلات در منطقه است. این که سربازان امریکایی لباس های نیروهای واحد پشتیبانی کُرد در سوریه را می پوشند در همین راستا است.»

این در حالی است که مارک کیمیت، معاون سابق وزیر دفاع امریکا که او نیز در این برنامه شرکت کرده بود، اتهام هایی که در این برنامه به امریکا وارد می شد را رد کرد و گفت که ایالات متحده از تشکیل کشور مستقل کردی در سوریه حمایت نمی کند و در تایید اظهارات خود دلیل آورد که واشنگتن با تشکیل کشور مستقلی کردی در عراق مخالفت کرده است. وی همچنین تعصب و تعهد واشنگتن به نیروهای دموکراتیک کرد سوریه را رد کرد و گفت ایراد چنین اظهاراتی اشتباه است و ماحصل قرائت اشتباه واقعیت های موجود در عالم واقع است. واشنگتن از گروه های مخالف سوری با مهمات و اسلحه و اعزام مشاوران نظامی حمایت می کند. وی همچنین گفت که هدف ایالات متحده در سوریه شکست نظامی داعش در سوریه و ادامه کار سیاسی برای پایان دادن به حکومت رئیس جمهور بشار اسد است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: شمال سوریه کردستان نیروهای کرد سوریه امریکا


نظر شما :