ناتو با پیوستن مونته‌نگرو به این ائتلاف موافقت کرد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۹۵۹۱۰۰ سرخط اخبار

ائتلاف نظامی ناتو رسما از کشور مونته نگرو دعوت کرد تا به عنوان بیست ونهمین کشور عضو این ائتلاف شود.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اقدام ناتو باعث خشم روسیه که تهدید به تحریم علیه این "کشور دوست" در صورت عضویت در ناتو کرده، خواهد شد.

وزرای امور خارجه اعضای ناتو روز پنجشنبه با حضور میلو دوکانوویچ، نخست وزیر مونته نگرو پروتکل الحاق این کشور را در شهر بروکسل امضا کردند.

 

این در حالی است که 28 نهاد قانونگذار کشورهای عضو ناتو شامل مجلس سنای آمریکا باید قبل از آنکه مونته نگرو رسما به ناتو بپیوندد این پروتکل را تصویب کنند.

با این حال ینس استولتنبرگ ،دبیرکل ناتو گفت: انتظار می رود که به زودی تعداد پرچم های به احتزاز در آمده اعضای ناتو در مقابل مقر این ائتلاف در بروکسل به 29 عدد برسد.

استولتنبرگ خاطرنشان کرد: مونته نگرو پیش از این به تلاش های ناتو، اتحادیه اروپا و عملیات های سازمان ملل کمک کرده و موجب تقویت همکاری منطقه ای در منطقه بالکان شده و اصلاحات مهمی را اجرا کرده است.

وی افزود: عضویت در ناتو به مونته نگرو این قابلیت را می دهد که به شکل گیری سیاست های ناتو کمک کند.همچنین این مساله می تواند ثبات و امنیت بیشتری را به منطقه آورده و نشانه واضحی باشد مبنی بر اینکه درهای ناتو به روی شرکایی که ارزش های یکسانی با ما داشته و آنها را تقویت می کنند باز است.

در همین حال روسیه که از بابت توسعه طلبی ناتو به سمت مرزهایش احساس تهدید می کند، اعلام کرده که در صورتی که مونته نگرو که یک کشور دوست برای روسیه است، عضو جدید ناتو شود، سیاستش را در قبال آن تغییر خواهد داد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: این تهدید می تواند شامل محدود کردن روابط اقتصادی روسیه با این کشور و دیگر روابط باشد.

وی توسعه ناتو را تلاش دیگری برای تغییر دورنمای سیاسی، نظامی در اروپا به ویژه با توجه به رویه ائتلاف ناتو به منظور اجرای محدودیت علیه کشور روسیه خواند.

کلید واژه ها: ناتو مونته نگرو


نظر شما :