اقدامات تازه واشنگتن علیه مسکو

امریکا با روسیه سر جنگ دارد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۸۵۷۴ اخبار اصلی اروپا آمریکا خاورمیانه
سمیح صعب می‌نویسد: نگرانی‌ها در واشنگتن زمانی افزایش یافت که ارتش سوریه اعلام کرد می‌خواهد بعد از پاکسازی تدمر به سراغ رقه برود، مساله‌ای که سبب شد واشنگتن در محاسبات خود تجدید نظر کند.
امریکا با روسیه سر جنگ دارد

نویسنده: سمیح صعب

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد این بار باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به طور جدی قصد دارد شمار نیروهای ویژه امریکا در سوریه را تا 300 نفر افزایش دهد تا آن طور که ادعا می کند به کمک نیروهای مسلح محلی برای مبارزه با شبکه داعش بروند. همچنین به طور هم زمان اعلام کرده که می خواهد جنگنده های "اف – 22" را به پایگاه شیاولیای در لیتوانی بفرستد. روشن است که وی این تصمیم های هم زمان را حساب شده و مطالعه شده اتخاذ کرده است. اما در مضمون این دو تصمیم یک چیز نهفته است، رویارویی دوباره با روسیه.

تا پیش از این در دستورالعمل امریکایی ها نبود که تا زمانی که نیروهای سوری با حمایت هوایی روسیه در ماه مارس نیروهای داعش را از سوریه خارج می کردند، شمار مستشاران فعال خود در خاک سوریه را افزایش دهند. اما نگرانی ها در واشنگتن زمانی افزایش یافت که ارتش سوریه اعلام کرد می خواهد بعد از پاکسازی تدمر به سراغ رقه برود، مساله ای که سبب شد واشنگتن در محاسبات خود تجدید نظر کند. اگر ارتش سوریه با حمایت روس ها وارد رقه شود سیاست امریکایی ها در سوریه کاملا به بن بست خواهد خورد. برای همین تصمیم امریکایی ها برای تقویت حضور زمینی خود در سوریه برای حمایت بیشتر از نیروهای مخالف سوری متحد ایالات متحده به ویژه نیروهای "واحدهای پشتیبان خلق" کردستان است که تلاش می کنند هر لحظه جبهه رقه را بگشایند تا دمشق و مسکو به فکر بازپس گیری رقه نیفتند که اگر آنها وارد عمل شوند ضربه سختی به داعش وارد خواهد آمد. در این صورت احتمال این که نیروهای کرد با واحدهای متحد با ارتش سوریه در شهر قامشلی درگیر شوند، وجود دارد. گویی هدف امریکایی ها از ارسال نیروهای امریکا به سوریه دادن این پیام قوی از واشنگتن به مسکو است که رقه باید خارج از دستورالعمل های نظامی روسیه باشد برای این که می تواند برگه های بازی در سوریه را کاملا به هم بریزد. بر کسی پوشیده نیست که پاکسازی رقه می تواند میز مذاکرات در ژنو را به لرزه درآورد یا آتش بس در مناطق مختلف سوریه را به کوچکترین بهانه ای بشکند.

شکست داعش در رقه به معنای آغاز پایان عملی داعش در موصل نیز هست. برای همین و از این دریچه عملیات رقه، اگر ارتش سوریه بتواند آن را پس بگیرد، به مثابه پیروزی استراتژیکی برای روسیه است که می تواند 99 درصد از برگه های موفقیت در سوریه را در دست داشته باشد. این چیزی است که ایالات متحده از دریچه نفوذ کامل به خاورمیانه می نگرد.  

آن چه بر خاورمیانه قابل انطباق است برای اروپا نیز تطابق دارد. اوباما در سخنرانی خود در شهر هانوفر آلمان در هفته گذشته به هیچ وجه لحن دوستانه ای در قبال روسیه نداشت. او گفت که تحریم های امریکا و اروپا باید علیه مسکو برقرار باشند تا توافقات مینسک درباره اوکراین را عملی کند. رئیس جمهوری امریکا در ارسال جنگنده های امریکایی به لیتوانی تاخیر نخواهد کرد. این واکنش امریکا است به حضور جنگنده های روسیه چند متر بالاتر از ناو امریکایی در دریای بالتیک.

همه اینها نشان می دهد که همچنان هدف امریکا روسیه است.

 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش سوریه امریکا روسیه


نظر شما :